Jak pečovat o vysokozdvižné vozíky
Jak pečovat o vysokozdvižné vozíky. S vysokozdvižnými vozíky se to má podobně jako s auty. I ony mají ze zákona povinné technické kontroly, v tomto případě jednou do roka. A existují také autorizované servisy, jejichž využití se vám z mnoha důvodů vyplatí.
Jedním z nich je, že například servisní technici STILL ČR pravidelně absolvují školení přímo na techniku, o kterou se zákazníkům starají. Máte tak jistotu, že nebudou na vašem vozíku experimentovat ani se učit „za pochodu“. Díky proškolení a zkušenostem navíc dokáží včas odhalit i vznikající závadu a upozornit vás na ni, díky čemuž můžete předejít nákladnějším opravám. Samozřejmostí je také využití výhradně kompatibilních a originálních náhradních dílů, v případě elektronických modulů pak vždy se správnou verzí firmwaru.
Pravidelná odborná péče se vyplatí nejen při každodenním provozu, ale třeba také v situaci, kdy budete chtít vozík ke konci jeho životnosti prodat. Díky péči autorizovaného servisu s doložitelnou historií za něj vždy získáte vyšší cenu, kupující takovým strojům totiž dávají přednost. I repasi budete mít jednoduší, hlavní části vozíku totiž budou s největší pravděpodobností v dobrém stavu a nebude třeba měnit tolik dílů. Pravidelný odborný servis a provádění technických kontrol navíc bude hrát roli i v případě nehody nebo zranění, při kterých vznikla škoda nebo došlo k újmě na zdraví. Můžete snadno prokázat, že jste nic nezanedbali a vozík měl všechny platné kontroly a údržby. To je důležité pro vyšetřování nehody odpovědnými orgány a jednání s pojišťovnami.
Kromě této každoroční prohlídky je kvůli bezpečnosti a spolehlivosti vozíku nutné zajistit také jeho tzv. denní kontrolu a základní údržbu ze strany obsluhy.
Závěrem bych rád upozornil, že je důležité hlídat nejen najeté motohodiny, ale i dobu od poslední údržby. Uvedu příklad z praxe: Starší vysokozdvižný vozík ve stavebninách má předepsaný interval údržby tisíc motohodin nebo maximálně 2 roky. Používá se každý všední den během pracovní doby, a to cca deset minut z každé hodiny, tj. celkem 80 minut denně. Ročně tedy najede okolo 350 hodin. Pokud bude majitel čekat na najeté motohodiny, dojde k údržbě vozíku až po třech letech. To již ale hrozí degradace olejových náplní a filtrů, protože u těch se po čase doporučuje výměna. Pravidelnou péči o vozík doporučuji opravdu nepodceňovat. Ušetří vám starosti i peníze.