PPL má novou službu umožňující e-shopům rychlejší vracení zboží
PPL zavádí novou službu Parcel CZ Return, kdy obchodníci můžou zásilku opatřit zpětnou etiketou. Zákazníkovi už pak stačí nalepit ji na obdržený balík a odeslat ho nazpět.
Češi čím dál častěji vrací zboží nakoupené na internetu. Pro každého čtvrtého zákazníka je to dokonce nejčastější důvod, proč posílá balíky, ukázal průzkum pro PPL. Dlouhodobý nárůst takzvaných „vratek“ přepravce pozoruje nejen u e-shopů s oblečením.
PPL novou službou cZ Return vychází vstříc jak e-shopům, tak jejich zákazníkům, pro které je možnost snadného vrácení nebo výměny zboží důležitým faktorem při vybírání obchodu. Zpětné etikety s předtištěnými údaji s adresou pro vrácení zboží zjednodušují proces vrácení i komunikace zákazníků s e-shopy. Na obchodníkovi pak zůstává, zda službu nabídne příjemcům zboží zdarma, nebo zda ji zpoplatní. Zákazník si přitom sám vybere, zda balík odevzdá v parcelshopu nebo zajistí vyzvednutí řidičem PPL.
„Dosud jsme vrácení zboží realizovali pouze s vybranými e-shopy, bez jednotného řešení. Nyní tuto možnost dáváme všem s námi spolupracujícím online obchodům. Službu jsme zároveň navrhli tak, aby byla maximálně uživatelsky přívětivá,“ vysvětlil Milan Loidl, marketingový manažer PPL CZ s.r.o.
„Obchodníci si v naší webové aplikaci můžou zvolit tisk zpětné etikety, kterou následně vloží do odesílaného balíku. Pokud zákazník není se zbožím spokojený, stačí, aby etiketu nalepil na ten samý balík a odevzdal ho na jednom z našich 2 000 podacích míst – PPL Parcelshopů,“ popsal Milan Loidl proces.
Právě nespokojenost s nákupem je v současnosti vůbec nejčastějším důvodem, proč Češi soukromě balíky posílají zpět. Jak ukázal lednový průzkum pro PPL od agentury Nielsen Admosphere, zpět prodejcům balíky posílá 39 % Čechů. Zatímco 25 % využívá zasílání balíků k vrácení nevyhovujícího zboží, každý sedmý kupující (14 %) pak prostřednictvím balíků řeší jeho výměnu.
Podle čísel dosud spolupracujících e-shopů, se kterými PPL zpětné odeslání zboží realizovala, se počet „vratek“ dlouhodobě zvyšuje. Meziročně došlo k růstu o desítky až stovky procent. Nejde však pouze o obchody s módou, ale i dalším sortimentem. Lidé pak nejčastěji vrací zboží přes PPL Parcelshopy.
Data zároveň ukázala, že zboží častěji vrací ženy, spíše respondenti s vysokoškolským vzděláním a lidé z malých a středních měst. Naopak méně často zasílá věci zpět nejmladší věková skupina a lidé na vesnicích.