Logistika a sklady

ROZHOVOR: Letadlem na výrobní linku

Společnost cargo-partner, mezinárodní poskytovatel dopravy a informační logistiky, nabízí komplexní služby pro oblast automobilového průmyslu, a to včetně expresní letecké přepravy. Nejen o ní jsme hovořili s Ing. Jiřím Jelínkem, jednatelem cargo-partner ČR s.r.o..

Segment automotive je (nejen) významnou součástí ekonomiky v Evropě. Česká republika je dokonce světovou automobilovou velmocí. Máme zde několik továren na výrobu osobních i nákladních vozidel a autobusů a na ně navazující rozsáhlý řetězec subdodavatelů. Tento segment patří obecně z hlediska logistiky k těm nejsložitějším.  

V čem vidíte specifika logistiky pro automotive, a to i v porovnání s jinými odvětvími?

Hlavním požadavkem automotive je zejména rychlost a přesnost. Včasné dodání zboží je provázané na následnou výrobu. A pokud dojde ke zdržení, může dojít k omezení výroby, v horším případě i zastavení výroby. A to pak mohou být nemalé škody.

Jiří Jelínek (FOTO: cargo-partner)

A jaké typy přeprav zákazníci nejčastěji poptávají?

Pokud je prioritou rychlost, tak naši zákazníci nejvíce využívají leteckou přepravu. V případě velkých objemů zase železnici. Zejména pro dopravu mezi Asií a Evropou se železnice ukazuje být v posledních letech jako vysoce spolehlivá varianta k letecké či námořní přepravě. A v době COVID-19 i nejméně omezovanou různými nařízeními. Někteří klienti kombinují oba způsoby.

Jaké služby pro automotive segment nabízíte?

Jak už jsme uvedli, kromě železnice se specializujeme i na leteckou přepravu. Vedle klasické cargo přepravy nabízíme i služby tzv. on-board kurýra, emergency a dokážeme zajistit i charterové lety. Letecky přepravujeme zboží od jednotlivých kusů přes paletové zásilky až po nestandartní zásilky včetně zajištění charterových letů. Provozujeme i vlastní pravidelnou charterovou linku z Hong Kongu do Budapešti, která léta každý týden. Na přání však dokážeme zajistit charter odkudkoliv kamkoliv. Samozřejmostí je doručení „just-in-time“ (JIT) a „just-in-sequence“ (JIS), služby spojené s náhradními díly, optimalizaci nákladní přepravy, přepravy nebezpečného zboží, různé možnosti balení a sklady se širokou škálou služeb s přidanou hodnotou. Pro mimořádně spěšnou přepravu poskytují naše expertní týmy služby 24/7.

Hovořil jste o službě přepravy on-board kurýrem. Co všechno to obnáší, aby se zásilka dostala co nejrychleji k adresátovi?

Vloni jsme měli pravidelně dodávky pro zákazníka do Barcelony, kde se jednalo o expresní dodání zboží z letiště v Praze. Našemu zaměstnanci (on-board kurýr) je zakoupena letenka na nejbližší let do cílové destinace. Při odbavení je zásilka brána jako klasické zavazadlo, a to buď jako příruční, nebo odbavené do nákladového prostoru (dle hmotnosti). Po příletu do Barcelony již na letišti čekal v hale kontakt od příjemce, který převzal zásilku. Zásilka byla tedy doručena během 24 hodin od objednání. Součástí služeb mimo EU je i celní odbavení.

Jaké zboží je možné přepravovat leteckým charterem?  

Prakticky jakékoliv, a to dokonce i živá zvířata, potraviny atd. Záleží i na povoleních, která jsou potřeba. Pokud se bavíme například o hi-tech/automotive, tak zde žádné limity nejsou. Zajistíme přepravu malými letadly typu Cessna či Beechcraft, ale také velké dopravní letouny typu Boeing 747 či 777. Pro extrémní případy typu přepravy částí vrtulníků, lokomotiv nebo různých dílů pro elektrárny zajistíme letouny AN-124 Ruslan nebo AN-225 Mrija. Pro expresní přepravy pro automotive segment v jednotkách kusů či palet, které je třeba dodat v přesném časovém horizontu do výroby, se ale obecně využívají menší letadla. Spolupracujeme s několika charterovými společnostmi, které operují z pražského letiště, a to nám umožňuje reagovat na požadavky klientů velice expresně.

V poslední době sledujeme překotné změny v automotive segmentu. Jaké trendy očekáváte?

Zcela upřímně? Vůbec nedovedu odhadnout, co bude. Vývoj na tomto trhu sice pečlivě sleduji, ale odhadnout, zda se bude všechno upínat jenom směrem k elektromobilitě, nebo již brzy na vodík, či na jinou alternativu, si opravdu netroufnu. Jasné ale je, že letecká přeprava bude v tomto segmentu hrát čím dál významnější roli. A to kvůli tomu, že je třeba rychle reagovat na aktuální situaci. Bude platit, čím rychleji, tím lépe.

Přečtěte si také

Back to top button