Logistika a sklady

Stanovisko Expertní skupiny Svazu spedice a logistiky ČR k návrhu Poštovního zákona

V pátek jde do 2.čtení v Poslanecké sněmovně návrh nového poštovního zákona.

Ten je pro poskytovatele přepravních služeb zcela neakceptovatelný. Balíkové služby jako DPD, Geis Parcel, GLS, PPL.. nebo kurýrní služby UPS, DHL Expres, Fedex, TNT by měly nově platit ztráty České pošty (odhad České pošty je cca 2 mld ročně). Pošta tak bude moci vygenerovat jakoukoliv ztrátu a ta bude rozpočítána mezi její konkurenty. Je jasné, že tato ztráta je nekontrolovatelná. Navíc ztráta ČP má být placena jejími konkurenty z jejich dosažených obratů nikoliv zisku.
 
Příklad situace po schválení nového zákona: ČP poveze balík do „horské vesnice“ a vygeneruje ztrátu. Do stejné vesnice jezdí i jiný balíkový/kurýrní přepravce a vygeneruje stejnou ztrátu jako ČP. Tento balíkový přepravce si svoji ztrátu „X“ ponechá a navíc zaplatí přes kompenzační fond i ztrátu „X“ České poště. Ztráta z doručení do této horské vesnice tak bude pro balíkového přepravce „-2X“ zatímco ČP bude mít zisk nebo minimálně pokryté náklady. Za těchto podmínek se jedná o zcela nerovné podnikatelské prostředí.
 
Hospodaření České pošty v rámci poskytování základní služby není schopen nikdo zkontrolovat, což bylo nakonec konstatováno i v důvodové zprávě předkladatele k zákonu, kdy jako argument pro nezapojení státního rozpočtu byla použita tato argumentace: „Varianta 1 představuje potenciální zátěž pro schválený státní rozpočet, neboť je třeba předem odhadovat výši čistých nákladů při přípravě státního rozpočtu. Dále je rizikem případné neefektivní nebo neúčelné poskytování a zajišťování základních služeb ze strany držitele poštovní licence, neboť má „jistotu“ úhrady čistých nákladů ze státního rozpočtu, ve kterém bude předběžná částka na úhradu čistých nákladů předem rozpočtována.“ Předkladatel tak vidí hrozby pro státní rozpočet, ale mlčky předpokládá, že privátní subjekty budou tyto náklady hradit bez možnosti účinné obrany proti vyčíslené sumě.
 
Svaz spedice a logistiky připravil v rámci expertní skupiny (zastoupeni např. DPD, Geis, GLS, PPL a další) pozměňovací návrhy k zákonu a po dohodě s Českou asociací mezinárodních expresních přepravců (DHL, UPS, FEDEX, TNT) je předal do PS. Bohužel existuje silná „poštovní lobby“ a to i mezi některými poslanci a státními úředníky, která má zájem nově „regulovat“ liberalizovaný trh a dotovat ztrátu ČP z peněz jejich konkurentů. Hlavní osobou, která celý proces přípravy zákona řídila je ing. Řehola z MPO, který je zároveň členem dozorčí rady České pošty.
 
V případě, že nový zákon projde lze ze strany členů Svazu spedice a logistiky i dalších subjektů očekávat ústavní stížnost, stížnost k Evropské Komisi a lze očekávat i arbitráže proti České republice ze strany zahraničních vlastníků některých společností kvůli znehodnocení investic. Negativně by se nový zákon projevil i v cenách přeprav pro zákazníky, jelikož příspěvky do kompenzačního fondu a náklady na změny softwaru a účetnictví výrazně navýší náklady přepravních společností.
 

SSL jde o kvalitu služeb i o kvalitu zákona a naše aktivity směřují ke správné harmonizaci s Evropskou směrnicí, kdy poukazujeme na nestandardnosti „české cesty“ a její úskalí. Zároveň chápeme nutnost zákona jako takového  a našim cílem je další poskytování kvalitních služeb v liberálním prostředí bez zbytečných byrokratických překážek (účetnictví, reporting směrem k ČTÚ apod.).

Přečtěte si také

 

Přečtěte si také

Back to top button