Testy autobusů

eMobility Days 2.0

eMobility Days 2.0. V Berlíně se po dvou letech uskutečnila akce, na níž Daimler Buses ukazuje pokroky v oblasti elektrických pohonů u autobusů. My jsme na ní jako jediní novináři z Česka nemohli pochopitelně chybět. 

Poprvé se tato akce, zaměřená na elektrické pohony autobusů ve všech možných podobách, uskutečnila v roce 2022 v Mannheimu. Druhý ročník ukazuje, jak rychlý je vývoj v této oblasti. Tehdy nám představili prototyp vodíkového eCitara nebo druhou generaci baterií NMC. Letos jsme viděli již druhou verzi vodíkového autobusu a představena byla čtvrtá generace NMC baterií. Pojďme ale popořadě. 

Přečtěte si také

Elektrické Intouro

Hlavním tahákem akce byl bezesporu elektrický meziměstský autobus Mercedes-Benz eIntouro. Výrobce o něm hovořil jako o prototypu č. 1; sériový vůz, který bude mít světovou premiéru na Busworldu v Bruselu příští rok, mnoho změn nedozná. 

Představený autobus byl úplně první vyrobený exemplář řady 

„Ačkoliv e-trucky se na začátku učily od našich elektrických autobusů, v případě eIntoura jsme šli opačnou cestou a využili zkušenosti z trucků, konkrétně tahače eActros 600,“ řekl při zahájení akce Till Oberwörder, CEO Daimler Buses. Narážel tím na skutečnost, že eIntouro používá 800V elektrickou architekturu i akumulátory typu LFP, s nimiž jako první přišel právě eActros 600. Naproti tomu řada eCitaro používá akumulátory typu NMC. 

Základní sada LFP baterií v eIntouru je za přední nápravou napříč 

eIntouro má v základu jednu sadu s kapacitou 207 kWh, umístěnou napříč za přední nápravou v prostoru, kde má konvenční Intouro palivovou nádrž. I s ní Mercedes u představené 13m verze (existovat bude i 12m provedení) garantuje dojezd až 255 km, resp. 180 km v zimě. S druhou sadou, umístěnou podél v motorovém prostoru, a celkovou kapacitou 414 kWh (využitelných je 398 kWh) už výrobce slibuje dojezd až 510, resp. 390 km v zimě. 

Druhá sada může být vzadu a je uložena podél 

Akumulátory lze dobíjet maximálním výkonem 300 kW, systém MCS (megawatt charging standard) dostanou až elektrické coache Setra a Mercedes-Benz Tourismo, které, jak Till Oberwöder znovu potvrdil, Daimler Buses uvede do roku 2030. Autobus může být osazen až dvěma CCS2 konektory, zákazník má na výběr celkem čtyři pozice. 

Zákazník si může vybrat ze čtyř pozic nabíjecího konektoru 

Zcela nový je koncept pohonu. Místo nápravových elektromotorů totiž eIntouro používá za zadní nápravou umístěnou centrální jednotku ZF Cetrax, tvořenou dvěma elektromotory s celkovým výkonem 250 kW a točivým momentem 4500 Nm a třístupňovou převodovkou s vývodem na konvenční zadní nápravu Mercedes-Benz RO440. Maximální rychlost autobusu je 100 km/h. 

Se dvěma sadami autobus přibral ve srovnání s konvenčním provedením dvě tuny (max. hmotnost 19 500 kg), maximální kapacita cestujících, která může u školní 13m verze M být až 63 cestujících, se nezměnila. 

eCitaro K

Nejkratší, 10,63 m dlouhé eCitaro s průměrem otáčení pouhých 17,28 m jsme poprvé viděli na IAA v Hannoveru v rámci galavečera Daimler Truck v předvečer veletrhu IAA Hannover. Autobus kromě 29 sedících a 55 stojících cestujících, kteří se do autobusu dostanou dvojími nebo trojími dveřmi, může vézt téměř 580 kWh elektrické energie, uložené až v šesti sadách NMC4 akumulátorů. Ty zajistí dojezd až 500 km, stávající NMC3 o sto méně. 

I nejmenší eCitaro K může vézt až šest bateriových sad 

NMC4: více energie i delší životnost

Daimler Buses dále představil čtvrtou generaci akumulátorů typu NMC (lithium–nikl–mangan–kobalt), které do řady eCitaro nasadí na začátku roku 2026. Ty mají ve srovnání s třetí generací, jež existuje ve dvou variantách, opět mnohem vyšší energetickou hustotu. NMC4 bude vyrábět polská divize společnosti BMZ Holding, která pro Daimler vyrábí od roku 2022 i NMC3. Používají prizmatický článek namísto cylindrického, dvanáct článků tvoří jeden modul, v sadě jich je dvanáct. Kapacita jedné sady se zvýšila z 98 na 111 kWh, a jelikož vnější rozměry jsou identické, dají se snadno namontovat i do již vyrobených a provozovaných autobusů eCitaro. Pro co nejdelší životnost se doporučuje je nabíjet výkonem 150 kW, zvládnou ale až dvojnásobek. Základní garance je osm let, dá se ale prodloužit až na dvanáct. 

NMC baterie čtvrté generace mají o 6 % větší energetickou hustotu

Jaké jsou rozdíly v dojezdech mezi jednotlivými generacemi NMC baterií, názorně ukazuje tabulka. 

 PředchozíNová Nová 
 NMC 3
NMC 3
NMC4
eCitaro*280 km400 km500 km
eCitaro G*220 km300 km400 km
eCitaro fuel cell**až 400 km až 600 kmaž 700 km
eCitaro G fuel cell**až 400 kmaž 500 kmaž 600 km 
eIntouro*
až 500 km
(LFP technologie)

* Osazeno maximální kapacitou baterií 

** Osazeno maximální kapacitou baterií a plnými nádržemi H2

eCitaro fuel cell: mód H2

Výrobce představil na kloubové verzi eCitaro G novou verzi vodíkového pohonu. Technika je identická jako dřív, tedy 60kW palivový článek od Toyoty a NMC3 baterie. Zatímco u verze REX palivový článek fungoval jako prodlužovač dojezdu (až 500, resp. 600 km), v případě nové verze palivový článek slouží jako hlavní zdroj pohonu (při vysokém zatížení má nejvyšší účinnost) a baterie jako tzv. buffer, zásobník, odkud si elektromotory ZF AVE 130 pomáhají v případě potřeby vyššího výkonu a tím i odběru elektřiny. Čistě na vodík v režimu H2 dokáže při spotřebě 6,3, resp. 9,6 kg/100 km ujet eCitaro až 480 km, resp. 360 km verze G. Baterie pak dokážou prodloužit dojezd o dalších cca 25, resp. 30 %. „Je to jen o nastavení řídicího softwaru, které je možné změnit,“ dostalo se nám odpovědi na otázku, v čem se obě verze od sebe liší.

U nové verze eCitaro fuel cell je palivový článek primárním zdrojem pohonu 

Komplexní služby

Daimler Buses se také prezentuje jako komplexní kontraktor pro přechod na elektrickou trakci, zajišťující i výstavbu depa s nabíjecí či vodíkovou infrastrukturou; digitální služby, zahrnující analýzu provozu, správu vozového parku, hlídání stavu baterií; i zajištění komplexních servisních služeb. 

Citaro s pořadovým číslem 70 000 je elektrické a bude jezdit v Nizozemsku 

Zdroj
Redakce
Back to top button