Testy osobních vozů
Renault Mégane 1.5 dCi Energy 110 Bose – Sázka na styl
Renault opět nezklamal a nový Mégane výrazně odlišil od všeho, co se dá v nižší střední třídě pořídit. Čtvrtou generaci pětidveřového hatchbacku jsme vyzkoušeli s naftovým motorem 1.5 dCi v silnější 110k specifikaci.
Renault patří asi mezi největší designové odvážlivce mezi velkými výrobci automobilů. Jeho minulost je dlážděná různými avantgardami, ať už to byl Avantime nebo Vel Satis. I přítomnost je hodně odvážná, stačí se podívat na nový Espace, Talisman a teď i na nový Mégane. První generace tohoto kompaktu se objevila již v roce 1995 a do dnešních dní se prodalo přes 6,6 milionu aut. Čtvrté vydání se bude prodávat ve více než 50 zemích světa, u nás je na trhu od února. Kombi Grandtour dorazí až na konci roku.
Nepřehlédnete ho
Hlavní devizou Mégane je jeho design, který hodně odkazuje na Talisman, a to jak pomocí LED ve tvaru hokejky vpředu, tak i propojením koncových světel LED trubicemi. Světelná stopa Mégane je opravdu výrazná a podle nás i povedená. Karoserie Mégane je o 64 mm delší (4359 mm), o šest milimetrů širší (1814 mm) a o 24 mm nižší. O 28 mm se natáhl rozvor (2669 mm) a jelikož se zároveň zkrátily převisy, vypadá Mégane hodně dynamicky.
Věrná kopie Talismanu
Interiér je prakticky identický s Talismanem, jenom je o číslo, i když vzadu spíš o tři čísla zmenšený. Celkově působí opticky vnitřek auta docela stísněně. Jenže zatímco vpředu je to spíše klam, vzadu je na poměry nižší střední třídy těsno, hlavně pro kolena či hlavu. Nízko ukotvená sedadla neumožňují cestujícím vzadu pořádně zasunout chodidla a trochu komplikují nastupování. Smířit se musíte i s tím, že hlavně směrem dozadu je výhled poněkud komplikovaný. Zavazadlový prostor sice nabízí slušných 384 až 1247 l, nicméně překonat musíte malý vstupní otvor s hodně vysokou nákladovou hranou.
Doba tabletová
Dominantním prvkem přístrojové desky je na výšku orientovaný dotykový displej multimediálního systému R-Link 2, který má úhlopříčku 7 nebo 8,7“, jehož prostřednictvím se ovládají veškeré palubní systémy od rádia, přes telefon až po navigaci. Kdo zná operační systém Android, bude si s ním rozumět. Nicméně pro laika může být problém si vypnout i rádio, a pokud se dostane někam do hloubi menu, může se v něm ztratit a zapnout si něco, co ani nechtěl. Funkcí má totiž Mégane nespočetně, nově se k nim přidal head-up displej. Nechybí ani systém Multi-Sense, kterým si lze upravovat nastavení motoru, účinek posilovače řízení či osvětlení interiéru. Celek vypadá povedeně, až na věčně upatlaný plast v místech, kde jsou dotykové plošky místo tlačítek.
Dospělý podvozek
Přestože Mégane používá jednoduchou konstrukci s vlečenou zadní nápravou, podvozek se chová skoro jako by měl víceprvkové zavěšení. Kola skvěle kopírují povrch vozovky a ve vysokých rychlostech neodskakují. Vynikající práci odvádí i pérování, není přehnaně tvrdé, ani příliš vyměklé, je naladěné přesně tak akorát, aby na nerovnostech neobtěžovalo a v zatáčkách nedovolovalo velké náklony karoserie. Komfort i jízdní vlastnosti jsou skvělé. A to má ještě Mégane v zásobě verzi GT s natáčecí zadní nápravou 4Control.
Sázka na jistotu
Motorů má Mégane opravdu hodně, čtyři benzinové (84 až 151 kW) a stejný počet naftových (66 až 118 kW). Pokud chcete jezdit hodně, rychle a úsporně, je jasnou volbou 1.5 dCi, které jsou v nabídce hned dvě. My jsme zkoušeli výkonnější verzi s 81 kW (110 k) a 260 Nm, k níž nemáme jedinou výtku – je tichá, pružná, výkonná a i díky vhodně poskládané šestistupňové převodovce umí jezdit v rozmezí 4,5 – 5 l/100 km. Příplatek proti slabší verzi se 66 kW, která je také z hlediska dynamiky dostatečná, činí celkem rozumných 20 660 Kč (bez DPH). Ceny nového Mégane jsou nastaveny o něco výš, než by člověk od Renaultu očekával, startují na 280 909 Kč. Nejlevnější diesel pořídíte od 399 900 Kč, testovaný motor můžete mít od 449 900 Kč.
Michal Štengl, foto autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Renault Mégane 1.5 dCi
Energy 110 Bose
|
|
Motor:
|
Ř4/vznětový přeplňovaný
|
Zdvihový objem:
|
1461 cm3
|
Max. výkon:
|
81 kW (110 k)/4000 min-1
|
Max. točivý moment:
|
260 Nm/1750 min-1
|
Maximální rychlost:
|
187 km/h
|
Zrychlení 0-100 km/h:
|
11,3 s
|
Převodovka:
|
M6
|
Kombinovaná spotřeba:
|
3,9 l/100 km
|
Komb. spotřeba v testu:
|
4,9 l/100 km
|
Emise CO2:
|
100 g/km
|
Objem zavaz. prostoru:
|
384/1247 l
|
Pohotovostní hmotnost:
|
1398 kg
|
Celková hmotnost:
|
1859 kg
|
Rozměry d/š/v:
|
4359 x 1814 x x1447 mm
|
Rozvor:
|
2669 mm
|
Cena testovaného vozu:
|
330 495 Kč (bez DPH)
|