Testy osobních vozů

Renault Talisman 1.6 dCi 160 4Control Initiale Paris – Odvaha mu nechybí

Přestože Renault v poslední době ve střední třídě díru do světa neudělal, nevzdal to a znovu se pokouší alespoň trochu narušit nadvládu německých značek.

Nástupce Laguny, sedan Talisman jsme vyzkoušeli ve vrcholné verzi Initiale Paris s dvouturbovým dieselem 1.6 dCi a podvozkem 4Control. První Laguna se objevila v roce 1994 jako liftback, který o rok později doplnilo kombi. Ve své době to byl i u nás oblíbený automobil, který byl žádaný i jako ojetina. Druhá generace z let 2000 až 2007 sice dostala jako první auto pětihvězdičkové hodnocení v EuroNCAP, zároveň si ale hodně pošramotila pověst nespolehlivostí. Tu sice Laguna III, vyráběná v letech 2007 až 2015 dramaticky zlepšila (dokonce předčí i některé německé konkurenty), kupující ale odrazovala interiérem velikostně srovnatelným s o třídu menšími auty.
 
Znovu a úplně jinak
Aby dal Renault zapomenout na nesplněná očekávání, zahodil označení Laguna a postavil od základu úplně nový sedan (i kombi), který pojmenoval Talisman. Přestože se Renault v poslední době nebojí křížit se stylem SUV prakticky cokoliv (Captur, Espace nebo Scénic), u Talismanu zůstává relativně konzervativní. Tedy alespoň z pohledu základního stylu, protože design snese jakýkoliv přívlastek, jenom ne konzervativní. V současnosti budeme jen těžko hledat výraznější automobil, který by vyvolával takové emoce, ať už kladné nebo záporné. Nám se líbí.
 
Vzpomínka na minulost
V dobách, kdy se německé značky teprve učily, jak má vypadat luxusní interiér, si Renault své majitele někdy až marnotratně hýčkal. Vyvolat vzpomínku na přepych verzí Bacarra se snaží i nyní, hlavně ve vrcholné verzi Initiale Paris. Ta do interiéru přináší prvotřídní kůži, měkčené plasty a kvalitní dekorativní materiály. O to více zarazí volba plastu na středové konzoli kolem velkého dotykového displeje. Už na pohled jako by sem nepatřil, navíc na něm zůstávají mastné otisky prstů v místech, kde jsou dotykové plošky ovladačů audiosystému. Skoro to vypadá, jako by Renault měl stejného dodavatele jako Ford Mondeo. Přitom třeba v Espace jsme se s ničím podobným nesetkali. Velkou příbuznost s tímto MVP Talisman prozrazuje přístrojovou deskou nebo palubním systémem Multisense, který umožňuje široké možnosti nastavení od světelné atmosféry uvnitř vozu, přes grafiku přístrojů až po naladění hnacího řetězce.
 
Velký prostor
Talisman se poučil z chyb minulosti a je to kus auta nejen zvenku, na délku měří 4,85 m a ani rozvor 2808 mm není z nejmenších, ale také uvnitř. Pro čtyři cestující poskytuje cestování první třídou, a to i díky velmi pohodlným sedadlům. Zavazadlový prostor o objemu 515, resp. 608 l se započtením prostoru pod dnem pojme spoustu nákladu, jenom je třeba se smířit s tím, že Talisman už není liftback, ale sedan.
 
Jeden objem, až dvě turba
V nabídce Talismanu najdeme výhradně přeplňované čtyřválce 1,6 l. Benzinové mají výkon 110 a 147 kW (150 a 200 k), vznětové 81, 96 a 118 kW (110, 130 a 160 k). My jsme vyzkoušeli vrcholný dvouturbový diesel 1.6 dCi, který však ani zde nepřekročil stín svých výkonů, které předvádí v dodávkách. A to se v nich zdaleka nemůže pochlubit 380 Nm, nicméně stejně možná i kvůli životnosti dvouspojkové převodovky EDC nepředvádí takovou razanci jako v Trafficu. Zátah je díky spolupráci dvou turb rovnoměrný až přes 4500 ot/min, nicméně stejně jako třeba u Hyundaie i40 či Kie Sportage v nabídce chybí výkonnější diesel. Hodně se nám naopak zamlouvala spotřeba mezi 5,5 a 6 l nafty.
 
Pořád napružený
Asi nejvíce v rozpacích jsme byli z pérování. Přestože byl vůz vybavený adaptivními tlumiči, o nějaké plavnosti nemohla být ani řeč. Ono utlumit 19“ kola už je velký problém, takže místo toho, aby podvozek nerovnosti žehlil, tak je spíš kopíroval. Což na hrbolaté silnici není nic příjemného. Je to škoda, protože už i konkurence pochopila, že ne každý chce od auta sportovní výkony. Ty ale Talisman umí předvést, hlavně na kvalitním povrchu je i díky přiřizování zadní nápravy (systém 4Control) překvapivě mrštný a obratný.
 
Příznivá cena
Velké a skvěle vybavené auto za příznivé peníze – to byla velká přednost vozů Renault a platí to i nyní. Základní cena startuje na 512 314 Kč (bez DPH), nadprůměrně vybavený Initiale Paris pořídíte lehce pod milion (813 966 Kč). Tak teď už jenom aby si dokázal Talisman udržet vysokou zůstatkovou hodnotu, bez toho se totiž ve fleetech neprosadí.
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Renault Talisman 1.6 dCi 160 
4Control Initiale Paris
Motor:
Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:
1598 cm3
Max. výkon:
118 kW (160 k)/4000 min-1
Max. točivý moment:
380 Nm/1750 min-1
Maximální rychlost:
215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
9,4 s
Převodovka:
A6
Kombinovaná spotřeba:
4,4 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
5,5 l/100 km
Emise CO2:
115 g/km
Objem zavaz. prostoru:
608/1022 l
Pohotovostní hmotnost:
1518 kg
Celková hmotnost:
2118 kg
Rozměry d/š/v:
4849 x 1868 x 1463 mm
Rozvor:
2808 mm
Cena testovaného vozu:
838 842 Kč (bez DPH)

 

Přečtěte si také

Back to top button