Testy osobních vozů
Setra MultiClass S 418 LE Business – Nejdelší Low Entry
Setra vloni doplnila svou řadu nízkopodlažních linkových autobusů MultiClass o provedení S 418 LE Business, které měří 14,6 m a převeze až 61 sedících lidí. Krátce jsme si tuto novinku vyzkoušeli.
Částečně nízkopodlažní autobusy Setra řady LE (Low Entry) představila společnost EvoBus v září 2014 na IAA v Hannoveru, a to ve dvou variantách S 415 (délka 12,3 m) a S 416 (délka 13 m). Premiéra nejdelšího provedení S 418 byla ohlášena do belgického Kortrijku, kde jsme ho však hledali marně. Dočkali jsme se ho až letos v dubnu, kdy jsme se s ním svezli v českých podmínkách.
Dvě varianty přepravní kapacity
Setra S 418 LE je k dispozici ve dvou uspořádáních, a to buď s 61 místy, nebo s 57 sedadly + místem pro kočárek nebo pro invalidní vozík na plošině u dveří ve střední části vozu – to jsme měli k dispozici. Testovaný autobus byl vybavený funkcí kneeling, která při zastavení u zastávky sníží nástupní hranu předních dveří na 275 mm a na 315 mm u zadních (třída I s koly 295), resp. na 235 a 270 mm (třída II s koly 275). Ale i bez kneelingu je nastupování díky výšce 345 a 385 mm, resp. 305 a 345 mm stále velmi komfortní. Nízká podlaha sahá až za zadní dveře, u kterých nechybí sklopná nájezdová plošina. Prostor pro cestující působí díky velkému prosklení hodně světle a vzdušně, sedadla ve zkoušeném prototypu byla široká a čalouněná příjemnou látkou. Tmavá dřevěná podlaha působí na první pohled luxusně, hlavně v zimě ale na ní asi budou vidět stopy od soli. S autobusem jsme jezdili v relativně teplém dubnovém počasí, takže jsme si vyzkoušeli účinnou klimatizační jednotku, která by měla být standardem i u linkových autobusů.
Odlišná technika
Zatímco autobusy řady S 415 LE a S 416 LE používají identickou techniku a od sebe se liší jenom rozvorem (6330 vs. 7040 mm), S 418 se od nich odlišuje. Její podvozek má tři nápravy, přičemž třetí nepoháněná řiditelná náprava má aktivní hydraulické natáčení, což není úplně běžné. Úhel natočení zadních kol se odvíjí od úhlu natočení volantu nebo rychlosti jízdy, přičemž od určité hranice dojde kvůli zajištění stability k vycentrování a zablokování zadních kol. Vzhledem k větším rozměrům i přepravní kapacitě pohání S 418 LE jiný motor než 415 a 416 (mají šestiválec OM 936 o objemu 7,7 l), a to šestiválec OM 470 o objemu 10,7 l. Ten je k dispozici ve dvou výkonových variantách s 265 kW (360 k) a 1700 Nm a s 290 kW (394 k) a 1900 Nm. My jsme si vyzkoušeli tu silnější, a to ve spolupráci se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF Ecolife. Ve standardu se autobus dodává se šestistupňovým manuálem, další volbou je osmistupňová automatizovaná převodovka GO 250 PowerShift.
Vysoký komfort
Hned po pár metrech jsme si všimli, jak rychle a sametově převodovka řadí. A to jenom díky otáčkoměru, protože motor není vůbec slyšet a ani samotnou změnu rychlostí člověk nezaregistruje. Software převodovky je nastavený hodně do ekonomického módu, takže již v 50 km/h klidně zařadí šestku a srazí otáčky motoru na 800 ot/ min. Autobus byl vybaven pětistupňovým retardérem, který dokáže pokrýt většinu jízdních situací, takže brzdy člověk použije jenom k plnému zastavení. Asi bychom ale uvítali jemnější účinek na první stupeň, který byl na náš vkus až moc prudký. Jezdili jsme ale prázdní, takže s lidmi bychom to mohli vnímat jinak. Hodně se nám naopak zamlouvalo komfortní pérování, které si náramně poradilo i se špatnými silnicemi, a velmi nízká hladina vnitřního hluku a otřesů. Skoro jako bychom řídili luxusní autokar. Při délce 14,6 m si člověk musí hlavně hlídat vybočující záď, která může při velkém „zalomení“ srazit značky, kterých je na kruhových objezdech hodně. I přes značnou délku se ale s autobusem velmi dobře manévruje, průměr otáčení je 23,5 m.
U nás nejsou moc rozšířené
Setra S 418 LE je zástupce velkokapacitních linkových autobusů určených pro příměstskou dopravu, které se ale u nás zatím příliš nerozšířily. Vzhledem ke své délce se celkem logicky nehodí na klikaté silničky druhé nebo třetí třídy, kde spíš potkáte klasickou 12m řadu S 415. Nejčastěji v barvách společnosti ICOM Transport, která jich pro své dopravní závody v celé České republice odebrala 140. Uvidíme, kolik S 418 se na našich silnicích objeví.
Michal Štengl, foto autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Setra MultiClass S 418 LE
Business
|
|
Motor:
|
Ř6/vznětový přeplňovaný
|
Zdvihový objem:
|
10,7 l
|
Max. výkon:
|
290 kW (394 k)
|
Max. točivý moment:
|
1900 Nm/1100 min-1
|
Objem palivové nádrže:
|
350 l
|
Objem nádrže na AdBlue
|
27 l
|
Převodovka:
|
A6
|
Počet míst k sezení:
|
57
|
Rozměry d/š/v:
|
14 640 x 2550 x 3335 mm
|
Rozvor:
|
7040 mm
|
Vnitřní výška stání:
|
2620 mm
|