Testy osobních vozů
Škoda Citigo G-Tec Fresh – Do města za kačku
Pohon na zemní plyn proniká i do segmentu minivozů. Na českém trhu je k dispozici hned několik možností, jednou z nich je i Škoda Citigo G-Tec.
Jako první nabízel miniauto na zemní plyn Fiat, a to model Panda. Po nich pak na trh přišla koncernová trojčata Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Ecoup. U nás je celkem logicky nejprodávanější Škodovka, kterou si hodně oblíbily firmy rozvážející jídlo nebo messengeři.
Dvě lahve
Citigo má dva zásobníky na zemní plyn. Ten větší je ukryt pod podlahou zavazadlového prostoru v místě, kde obvykle bývá rezerva. Přesto došlo ke zmenšení už tak miniaturního zavazadlového prostoru z 251 na 219 l. Druhý, menší zásobník se nachází za zadními sedadly v blízkosti klasické palivové nádrže. Ta má objem zmenšený na dojezdových 10 litrů. Obě tlakové lahve pojmou v ideálním případě 12 kg na CNG. Spolu s dalším zařízením plynového systému zvětšily zásobníky hmotnost vozu o 91 kg, což se celkem logicky odrazilo na jeho dynamice.
Někde mezi
Benzínový tříválec pracující s benzinem i CNG je naladěný na 50 kW (68 k), což je výkonově mezi oběma verzemi litrového motoru (44 kW/60 k a 55 kW/75 k). Již zmiňovaná vyšší hmotnost (1031 kg) srazila dynamiku i pod úroveň 60k verze, která zrychlí na stovku za 14,4 s. G-Tec je o další skoro dvě sekundy pomalejší. I ve městě je znát, že nemá plynové Citigo takový odpich jako čistě benzínová provedení. Do stoupání se musí motor dost točit a pomáhat mu podřazením často i na dvojku.
Za korunu na kilometr
V případě tohoto auta ale není dynamika na prvním místě, pohon na CNG má přinést hlavně úsporu. A tu i přes klesající cenu benzinu stále přináší. Výrobce deklaruje normovanou spotřebu 2,9 kg/100 km, my jsme jezdili většinou po městě v průměru kolem 3,3 kg, což je skvělá hodnota. Na benzin, který začne do motoru automaticky proudit po vyprázdnění nádrží na CNG, si motor nárokuje i přes pět litrů. Když ale auto zbytečně nehoníte, dá se dostat i pod tři kila. Na zemní plyn tak lze jezdit za necelou korunu a to až 350 km na jedno naplnění. Jak nám prozradil Jan Uhl ze společnosti damejidlo.cz, jejich vozy (řidiči je rozhodně nešetří) jezdí v průměru za 1,10 Kč/km.
Vyplatí se až při větším nájezdu
Pokud uvažujete o Citigo G-Tec, tak se rozhodně vyplatí sáhnout po dobře vybavené akční verzi Fresh za 246 198 Kč. Proti silnějšímu benzinu musíte sáhnout do kapsy 50 143 Kč hlouběji. Takže pokud nejste vysloveně zarytý ekolog, tak aby se při současných cenách obou paliv tato investice vrátila, je třeba jezdit a jezdit. A to minimálně 100 000 km. Při tříletém používání to vychází na nějakých 33 000 km, což se dá i ve městě zvládnout.
Michal Štengl, foto autor
Správná cesta
Vozy Škoda Citigo na zemní plyn jsme si pořídili především z ekonomických důvodů. Vyhovují nám i z hlediska své velikosti, nicméně nás přesvědčily hlavně provozními náklady. Když jsme s projektem damejidlo.cz začínali, používali jsme starší auta na benzin, která byla v některých případech upravena i na LPG. Ve výsledku ale tyto vozy měly značné servisní i provozní náklady. Na doporučení jsme proto vyzkoušeli dvě Citiga G-Tec, a zjistili jsme, že to by mohla být správná cesta. Nakonec jsme si jich pořídili přes osmdesát a díky provozu na zemní plyn nyní jezdíme v průměru asi za 1,10 Kč/km (bez DPH). Navíc auta máme na operativní leasing, takže neřešíme ani náklady na servis. Díky tomu, že se pohybujeme výhradně ve městech, přičemž každé auto najede v průměru asi 200 až 250 km denně, řidiči tankují jednou denně. Například v Praze máme tři místa, přičemž měsíčně se spotřeba pohybuje kolem 11 tun CNG. Provoz na CNG má oproti klasickým palivům ještě jednu velkou výhodu – zemní plyn se nedá z vozu ukrást.
Lukáš Uhl
Globální ředitel ValkFleet
TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Citigo
G-Tec Fresh
|
|
Motor:
|
R3/zážehový CNG
|
Zdvihový objem:
|
999 cm3
|
Max. výkon:
|
50 kW (68 k)/6200 min-1
|
Max. točivý moment:
|
90 Nm/3000 min-1
|
Maximální rychlost:
|
164 km/h
|
Zrychlení 0-100 km/h:
|
16,3 s
|
Převodovka:
|
5M
|
Kombinovaná spotřeba:
|
2,9 kg/100 km
|
Komb. spotřeba v testu:
|
3,3 kg/100 km (5,4 l/100 km)
|
Emise CO2:
|
72 g/km
|
Objem zavaz. prostoru:
|
213/931 l
|
Pohotovostní hmotnost:
|
1031 kg
|
Celková hmotnost:
|
1370 kg
|
Rozměry d/š/v:
|
3563 x 1645 x 1480 mm
|
Rozvor:
|
2421 mm
|
Cena testovaného vozu:
|
273 471 Kč (bez DPH)
|