Testy osobních vozů

Volkswagen Golf 1.4 TGI Bluemotion Comfortline – Úplně normální

Zpočátku se Golf TGI na zemní plyn prodával pouze jako kombi Variant, nyní ho lze pořídit i v krátkém provedení. Má sice menší užitnou hodnotu, dojezd na zemní plyn však nikoliv.

Volkswagen Golf na zemní plyn na náš trh přišel z koncernové trojky až po Škodě Octavia a Seatu Leon, a to na konci ledna 2014.
 
Stejné nádrže
Ačkoliv by mohl kratší zadní převis pětidveřového Golfu vyvolat v někom obavy, že má menší nádrže, není tomu tak. Pod podlahou zavazadlového prostoru, který je skoro o 90 l menší než u klasického benzinového provedení, jsou totiž stejně jako u kombi dva tlakové zásobníky schopné pojmout 15 kg stlačeného zemního plynu. Dokonce i palivová nádrž je plnohodnotná, má totiž 50 litrů. V době, kdy bylo i u nás jen pár plnicích stanic, to asi smysl mělo. Jenže teď by asi každý uživatel uvítal zvětšení zásobníků na CNG právě na úkor benzinové nádrže.
 
Dojezd kolem 300 km
Jak už jsme uvedli, ocelové tlakové lahve pojmou v ideálním stavu 15 kg. Obvykle je to méně, obzvláště když přijedete na plnicí stanici, kde před vámi tankovalo nákladní auto nebo autobus. I proto se obvykle na jedno naplnění ujede mezi 300 až 320 km. Spotřeba se většinou pohybuje od 3,5 kg mimo město po 4,5 kg, když hodně spěcháte či poskakujete v kolonách. Dlouhodobý průměr, který nám potvrdili i jiní uživatelé, se pohybuje v blízkosti hodnoty 4 kg/100 km.
 
Motor jako víno
Pro pohon na CNG byl z bohaté nabídky benzínových motorů zvolen čtyřválec 1.4 TSI, který produkuje 81 kW a 200 Nm. Pro Golf jsou to naprosto dostačující hodnoty, nestalo se nám, že bychom cítili vysloveně nedostatek výkonu. Samozřejmě s více cestujícími by se nějaký ten koník navíc hodil, jako fleetový vůz pro jednoho člověka je Golf TGI skvělý. A to nejen z hlediska dynamiky. Přestavba na CNG mu totiž neubrala nic z jeho velkých předností, kterými jsou skvělé jízdní vlastnosti, snadná obsluha nebo báječný komfort pérování. Ten je u plynové verze dokonce lepší než u klasické, protože Golf TGI má vzadu víceprvkovou nápravu.
 
Stále nižší náklady
V době, kdy benzín stojí skoro stejně jako CNG, už není plyn o tolik výhodnější jako před rokem, kdy stál Natural 35 korun. Nicméně pořád jezdíte za korunu, což s benzinem nedokážete. Při výpočtu výhodnosti je třeba brát ještě v potaz kratší servisní interval, který je 15 000 km, nebo rok. U ostatních motorů je to totiž obvykle dvojnásobek. Přesto ve finančním srovnání Golf TGI vs. 1.6 TDI podle nás vítězí plyn. O pět tisíc korun vyšší cena (419 752 vs. 415 619 Kč bez DPH) se totiž vrátí na levnějším palivu během pár tankování. Navíc v Česku už je přes 110 plnicích stanic a do konce roku jich bude přes 150.
 
Konkurenční výhoda
Zájemce o plynové auto asi bude Golf porovnávat se Škodou Octavií G-Tec nebo Seatem Leon TGI. Proti oběma vozům má ale jednu přednost, jako alternativu totiž nabízí sedmistupňový automat DSG.
Michal Štengl, foto autor
 
Úspory a komfort
Volkswagen patří mezi průkopníky paliva CNG v osobních automobilech, kdy první vozy s tímto palivem jezdí na našich silnicích už od roku 2008. Za tuto dobu jsme nasbírali mnoho cenných zkušeností z pestré škály našich zákazníků. V současné době nabízíme stlačený zemní plyn v několika modelech vozidel a jejich a karosářských variantách. Hlavním etalonem je v současné době model Volks­wagen Golf Variant, který s motorem 1,4 TGI 81kW v kombinaci s manuální nebo automatickou DSG převodovkou nabízí řidičům plný komfort a vynikající dynamiku jízdy. Od našich zákazníků, kteří mají ve svých firemních flotilách právě vozy na CNG, se setkáváme jen s pozitivními reakcemi z praktických zkušeností z provozu. Mezi hlavní benefity řadí převážně finanční úspory z provozu vozidel díky nízkým nákladům na jeden ujetý kilometr, minimální výkyvy ceny paliva, dynamicky rostoucí síť plnicích stanic a komfort z jízdy spojený s vozidlem. Negativní ohlasy přichází stále ještě na omezení parkování vozidel na CNG v podzemních garážích.
Petr Holeček
Volkswagen
osobní vozy
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Volkswagen Golf 1.4 TGI
Bluemotion Comfortline
Motor:
R4/zážehový CNG
Zdvihový objem:
1395 cm3
Max. výkon:
81 kW (110 k)/4800-6000 min-1
Max. točivý moment:
200 Nm/1500-3500 min-1
Maximální rychlost:
194 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
10,6 s
Převodovka:
6M
Kombinovaná spotřeba:
3,5 kg/100 km (5,3 l)
Komb. spotřeba v testu:
4,0 kg/100 km (6,5 l/100 km)
Emise CO2:
92 g/km
Objem zavaz. prostoru:
291/1181 l
Pohotovostní hmotnost:
1324 kg
Celková hmotnost:
1840 kg
Rozměry d/š/v:
4255 x 1799 x 1452 mm
Rozvor:
2637 mm
Cena testovaného vozu:
462 972 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button