Letecká doprava

Boeing dodá první letadlo modernizované verze 747-8

Americký výrobce letecké techniky Boeing se chystá se zhruba ročním zpožděním dodat první letadlo modernizované verze 747-8 Intercontinental určené pro přepravu osob.

První klient je anonymní a podle expertů firma ani nemá na toto letadlo mnoho zakázek. Jde přitom o nástupce legendárního superjumba, ovšem s tím rozdílem, že nový model je úspornější. 
    
Boeing 747-8 je největším letadlem, jaké kdy Boeing vyrobil. K odběru měl být letoun připraven už asi před rokem, kvůli potížím při vývoji ale byla firma nucena začátek prodeje posunout. První klient je z řad VIP a Boeing se postaral o to, aby na předávací akci nebyli novináři. Prvním komerčním přepravcem, který bude mít letadlo ve flotile, bude německá Lufthansa. Boeing je druhým největším výrobcem letadel na světě, před ním je pouze evropský Airbus. Boeing byl dlouho na prvním místě, Airbus jej ale před sedmi lety předčil. 
    
Katalogová cena letadla činí 332,9 milionu dolarů (asi 6,2 miliardy Kč). Aerolinie dostávají při velkých zakázkách výraznou slevu, u tohoto letadla ale není jasné, jak velké zakázky budou aerolinie podávat. Podle agentury Reuters má Boeing zatím objednávky na 36 letounů. “Model 747-8 má pomalý nástup a vzhledem k tak malému počtu objednávek je úspěch letadla pořád ještě diskutabilní,“ řekl analytik odvětví letecké dopravy Alex Hamilton ze společnosti Early Bird Capital. Boeing chtěl první letadlo dodat ve čtvrtém čtvrtletí 2011, termín ale posunul na rok 2012. Zpoždění firma zdůvodňuje delším testováním a změnami, které si testy vynutily. 
   
Boeing 747 se poprvé objevil ve vzduchu před více než 40 lety. Jumbo od Boeingu bylo až do roku 2005 největším dopravním letadlem světa, než se na scéně objevil dvouposchoďový Airbus A380. Když Boeing v minulosti přednostně dodal nový model letadla některému zájemci z řad VIP, většinou to byl někdo z multimilionářů nebo hlav států. Ti si u tak velkých a drahých letadel většinou doobjednají rozsáhlé změny v modifikaci, například ložnice a koupelny.
 
Tyto změny se dodělávají mimo Boeing, firma je ale musí schválit. Lufthansa, která nová superjumba získá jako první komerční letecký přepravce, objednala 20 kusů. Datum dodání pro Lufthansu ale Boeing zatím nestanovil.
 

 

 

Přečtěte si také

Back to top button