Letecká doprava
Letiště ve Frankfurtu nad Mohanem uvádí do provozu novou ranvej
Mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem dnes uvádí do provozu novou přistávací dráhu.
Stavba dlouhá 2,8 kilometru stála 760 milionů eur (asi 19 miliard Kč) a zahrnovala přemostění dálnice a rychlodráhy, přemístění obrovských množství zeminy, vysazování 288 hektarů náhradních stromů za pokácené a přesouvání chráněných zvířat včetně žab a mloků. Umožní ale o polovinu zvýšit přepravní kapacitu tohoto největšího letiště v Německu, napsala agentura AP. Jako první vyzkouší dráhu, určenou pouze pro přistávání, vládní letadlo s kancléřkou Angelou Merkelovou, která se zúčastní slavnostního ceremoniálu.
Nová dráha je souběžná s dosavadními dvěma, ale leží od nich ve vzdálenosti asi půldruhého kilometru. Kapacita letiště byla dosud kolem 85 vzletů a přistání za hodinu, s novou dráhou to bude až 126. To umožní zvýšit počet přepravovaných cestujících z dosavadních 53 milionů za rok na 88,6 milionu ročně k roku 2020. Společnost Frankfurt Airport se tak bude moci opět ucházet o postavení největšího letiště na kontinentální Evropě, které ztratilo kvůli pařížskému letišti Charlese de Gaulle. Ve světovém měřítku je frankfurtské letiště v současnosti deváté největší.
Nová dráha byla navržena v roce 1997, mnoho let však narážela na odpor ochránců přírody a životního prostředí. Nakonec byla povolena s řadou podmínek a omezení. Nejvyšší správní soud spolkové země Hesensko zakázal ve Frankfurtu noční lety, jak to požadovali lidé z okolí. Zákaz by měl začít platit po zahájení provozu nové dráhy, od zimního letového řádu. Letiště se ještě odvolalo ke spolkovému správnímu soudu, který dosud nerozhodl. Nová dráha může v budoucnu umožnit i výstavbu třetí odbavovací haly jižně od letiště, na území bývalé americké letecké základny, a dále tak zvýšit přepravní kapacitu.
Nová dráha je souběžná s dosavadními dvěma, ale leží od nich ve vzdálenosti asi půldruhého kilometru. Kapacita letiště byla dosud kolem 85 vzletů a přistání za hodinu, s novou dráhou to bude až 126. To umožní zvýšit počet přepravovaných cestujících z dosavadních 53 milionů za rok na 88,6 milionu ročně k roku 2020. Společnost Frankfurt Airport se tak bude moci opět ucházet o postavení největšího letiště na kontinentální Evropě, které ztratilo kvůli pařížskému letišti Charlese de Gaulle. Ve světovém měřítku je frankfurtské letiště v současnosti deváté největší.
Nová dráha byla navržena v roce 1997, mnoho let však narážela na odpor ochránců přírody a životního prostředí. Nakonec byla povolena s řadou podmínek a omezení. Nejvyšší správní soud spolkové země Hesensko zakázal ve Frankfurtu noční lety, jak to požadovali lidé z okolí. Zákaz by měl začít platit po zahájení provozu nové dráhy, od zimního letového řádu. Letiště se ještě odvolalo ke spolkovému správnímu soudu, který dosud nerozhodl. Nová dráha může v budoucnu umožnit i výstavbu třetí odbavovací haly jižně od letiště, na území bývalé americké letecké základny, a dále tak zvýšit přepravní kapacitu.