Motorismus

ČSAD MHD Kladno koupila čtyři nové autobusy poháněné plynem

Dopravní společnost ČSAD MHD Kladno koupila čtyři nové autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG).

Celkem podnik vlastní devět těchto vozidel, v budoucnosti by jich chtěl mít kolem 40. ČTK to řekl ředitel společnosti Ludomír Landa. Cenu nových autobusů od třebíčské společnosti Tedom neuvedl. Autobusy na CNG začaly v největším středočeském městě jezdit loni v září. Landa v minulosti ČTK řekl, že se cena jednoho autobusu pohybuje kolem šesti milionů korun. „Cenu zatím neřeknu, protože se ještě domlouváme, autobusy zkoušíme a zatím nebyly uvedeny do ostrého provozu,“ řekl. Podle něj budou čtyři nové vozy obsluhovat příměstské linky, zbývajících pět společnost využívá k převozu cestujících po Kladně. 

    
Provoz autobusů s plynovým pohonem je pro dopravce v porovnání s klasickými dieselovými levnější. Podle České plynárenské unie například autobus MHD, který najezdí zhruba 60.000 kilometrů, uspoří za rok téměř 150.000 korun, lehký autobus v linkovém meziměstském provozu přes 100.000 korun. Nevýhodou je cena, zhruba o 800.000 Kč vyšší než autobusů na naftu. Firma zkouší autobusy na alternativní palivo jeden rok. Podle Landy dosud při provozu nenastaly žádné problémy, ekonomické ukazatele však nemá k dispozici. „Zatím se s tím pořád seznamujeme a hodnotíme, kde všude můžeme ty autobusy nasadit. Ekonomické roční výsledky teprve budeme dávat dohromady,“ dodal. 

    
Autobusy na CNG provozují dopravní podniky v několika krajích. Nákup 15 plynových autobusů za 75 až 90 milionů korun plánuje například liberecká společnost BusLine. První čtyři autobusy na stlačeny zemní plyn letos začaly vozit cestující v Jihlavě. Od roku 2007 jezdí také v K. Varech. ČSAD MHD Kladno má v garážích kolem 180 autobusů. Kvůli vozidlům na CNG vybudovala v areálu podniku plnicí stanici za 17 milionů korun. Firma zajišťuje městskou autobusovou dopravu v Kladně, kde má v provozu 18 linek. Ročně na nich přepraví zhruba 10 milionů cestujících. Dále provozuje 37 linek zapojených do systému Středočeské integrované dopravy a 11 linek Pražské integrované dopravy.
 

Přečtěte si také

Back to top button