Motorismus

DAKAR 2021, 10. etapa: Macík se rozjel a podruhé za sebou si připsal etapové vítězství

Desátou etapu opět zvládl nejrychleji Martin Macík se svým Karelm, a to i bez čelního skla. Ve vedení se udrželi od startu až do cílové rovinky, jen na jednom z kontrolních bodů zaznamenali druhý nejrychlejší čas.

10. etapa z Neomu do Al-Ula byla dlouhá necelých šest set kilometrů a měřená pasáž měřila 342 km. Opět byla velice rychlá, prašná a navigačně náročná.

V cíli první, v lyžařských brýlích a bez předního okna

Závodníky týmu Big Shock! Racing nerozházelo, že na startu přišli o benefit větších rozestupů, když byly kamiony řazeny až za 30. startující osobní vůz a do etapy byly bez rozdílu pořadí vpouštěny po 30 vteřinách. Posádka přijela do cíle v lyžařských brýlích a její kamion Karel neměl čelní sklo. „Byl to fičák. Zajímavá zkušenost otvírat celou etapu. Byla hodně navigačně těžká, ale Ferry si poradil. Moc chyb jsme neudělali. Měnili jsme jen jednu pneumatiku. A také posledních 100 kilometrů jsme jeli bez okna. Trefili jsme větev, prasklo nám přední sklo, ale zdálo se, že vydrží. Až najednou ruplo komplet a vyvalilo se na nás. Kluci ho museli vykopat za jízdy. Nasadili jsme lyžařské brýle. Já je pak zase musel sundat, protože mě pod nimi tlačily moje původní dioptrické. Máme krásně opískované zuby. A druhé vítězství v kariéře za sebou,“ hlásil v cíli Martin Macík unisono doplňován Františkem Tomáškem a Davidem Švandou.

Včerejší i dnešní vítězství v etapě bylo zaslouženým výsledkem společného nasazení všech členů týmu Big Shock! Racing. Sehraná parta týmových mechaniků poslední dvě noci téměř nespala, končila svou práci kolem 6. hodiny ranní.

Kamazy sevřely Lopraise a hrály si s ním jako kočka s myší

Aleš Loprais si v desáté etapě připsal sedmé místo se ztrátou pouhých čtyř minut na vítězného Macíka. Jak přiznal, výsledek hodně ovlivnil prach, a hlavně týmová taktika Kamazů, které jely pohromadě. „Strategicky nás sevřely, takže se nedalo předjíždět. Hráli si s námi jako kočka s myší,“ rezignovaně podotkl Aleš Loprais. Jeho dojmy k desáté etapě najdete na videu níže.

Šoltyse pronásledují technické problémy

Do technických problémů se dnes dostala posádka Martina Šoltyse. „Nějak si ke konci Dakaru vybíráme smůlu. Z počátku vše dobrý a pak se ozval Tomáš Šikola, že nám mizí rychle nafta. Museli jsme zastavit a zjistili, že nám praskla jedna hadice od nádrže. Opravou jsme ztratili zase hodně času, ale Tomáš to zvládl. Ke konci jsme ještě vařili vodu, ale dojeli jsme to. Ještě dva dny, to už musíme dát,“ uvedl Martin Šoltys, který si i přes hodinovou ztrátu drží v absolutním pořadí desáté místo.

FOTO: Buggyra Racing

Naopak bez problémů jel dnes osmý Ignacio Casale. „Po včerejší etapě je to vzpruha! Myslím, že ve druhém týdnu jsem si na auto pomalu zvykl. Dnes ztráta osm minut. To je myslím velmi solidní. Museli jsme ale dnes sníst hodně prachu. Celkově jsme devátí, ale i to beru. Je to přeci jen první rok v kamionu. Ještě nás čekají dvě těžké etapy a je potřeba vydržet,“ řekl devátý muž průběžného pořadí.

Konečně bez potíží

Skvělou etapu má za sebou Jaroslav Valtr. „Máme velkou radost z toho, že jsme etapu konečně dojely bez nějakého technického problému, resp. defektu,“ přiznal Jaroslav Valtr, který se svým Ivecem obsadil vynikající deváté místo, což je jeho nejlepší výsledek na letošním Dakaru. Na trati ale zažili horkou chvíli, kdy se na poslední chvíli vyhnuli převrácené bugyně a v reálu si vyzkoušeli losí test.

Renaulty opět dojely za sebou

Kamiony ze severočeské stáje MKR Technology se dnes praly o elitní desítku. Holandští piloti českých renaultů totiž v 10. etapě dakarské rallye přijeli těsně za sebou. Tentokrát byl lepší Pascal de Baar před Martinem van den Brinkem. „Dnes to jelo parádně. Byla to rychlá kamenitá etapa. My bychom ale byli mnohem raději v dunách, tohle jen ničí techniku a bolí posádku. Náš navigátor trpí jako pes, takže jsme rádi, že máme další díl za sebou,“ sdělil Daniel Kozlovský, palubní mechanik posádky Martina van den Brinka.

FOTO: MKR Technology

Zpátky do dun

Předposlední 11. etapa měla být tou výrazně nejdelší v tomto ročníku, ale nakonec došlo k jejímu zkrácení o nějakých padesát kilometrů. Celkově by trasa z Al-`Ula do Yanbu měla mít šest set kilometrů a měřená speciálka čtyři sta šedesát čtyři. Znovu se vrátí duny, které mohou pomoci ještě rozevřít nůžky mezi závodníky a zvýšit rozestupy mezi nimi.

Výsledky – 10. etapa – Neom > Al-`Ula (342 km):

1. Macík (CZE) Iveco 3:13:02

2. Sotnikov (RUS) Kamaz +1:40

3. Mardeev (RUS) Kamaz +3:16

4. Vishneuski (BLR) MAZ +3:25

5. Karginov (RUS) Kamaz +3:57

7. Loprais (CZE) Praga +4:00

8. Casale (CHL) Tatra +8:36

9. Valtr (CZE) Iveco +11:45

10. de Baar (NLD) Renault Trucks +17:06

11. van den Brink (NLD) Renault Trucks +19:41

16. Šoltys (CZE) Tatra 1:03:04

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 37:42:49

2. Shibalov (RUS) Kamaz +45:03

3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:13:05

4. Loprais (CZE) Praga +1:30:15

5. Macík (CZE) Iveco +1:49:09

8. van den Brink (NLD) Renault Trucks +2:59:54

9. Casale (CHL) Tatra + 4:26:09

10. Šoltys (CZE) Tatra +4:33:05

11. de Baar (NLD) Renault Trucks +7:47:25

12. Valtr (CZE) Iveco +7:55:39

Přečtěte si také

Back to top button