DAKAR 2021, 7 etapa: první polovina maratónské etapy svědčila nejlépe Lopraisovi, i když hasil požár
Po volném dni vstoupil v neděli letošní Rallye Dakar do své druhé poloviny. Se 7. etapou přišla na řadu maratonská část, kdy se posádky musí dvě etapy spolehnout jen samy na sebe. Mezi kamiony dojel z našich nejlépe Aleš Loprais na šestém místě. Celkově se posunul na čtvrté místo.
Sedmou etapu z Ha´ili do Sakary dlouhou 742 km, z nichž 471 km bylo měřených, pojali pořadatelé jako maratónskou. Posádky se tak po dojezdu a v průběhu noci museli obejít bez týmového zázemí, především pak bez mechaniků. Příprava závodních speciálů tak byla pouze na jezdcích. Přibližně prvních sto kilometrů speciálky se jelo v písku a písečných kopcích nezřídka porostlých vegetací. Situaci zkomplikoval ještě déšť, díky němuž byl písek velmi těžký. Následovaly pasáže na pláních s ukrytými kameny, rychlejší i techničtější úseky a bylo potřeba překonat také několik dunových hřebenů.
Mezi kamiony opět suverénně zvítězil Sotnikov (Kamaz), který si tak upevnil vedoucí postavení. Vozy Kamaz obsadily i druhou (Mardějev) a třetí pozici (Šibalov). Nejlepší z českých závodníků a týmů byl opět Aleš Loprais.
Loprais hasil požár na svém autě
Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora však prožili první drama dne již na spojovacím úseku mezi bivakem a startem rychlostní zkoušky. „Hořelo nám ložisko pravého předního kola. Požár zničil také brzdu a dohušťování. Po celou etapu jsme nemohli dohušťovat a podhušťovat pneumatiky na přední nápravě,“ popisuje Aleš Loprais. „V dunách jsme tak měli vepředu třeba čtyři atmosféry i v místech, kde jindy máme jen dvě nebo dokonce jednu a půl. Když před námi zapadl Maz, musel Petr z auta, aby pneumatiky upustil ručně. Bylo to martyrium.“
„Celou dobu jsem měl obavu, aby se kolo nezablokovalo. Kdyby k tomu došlo, mohlo to mít následky, jaké člověk ani nechce domýšlet. Protože v případě zablokování předního kola s tím řidič neudělá vůbec nic. Aby toho nebylo málo, dojížděli jsme do cíle na pomalém defektu zadní pneumatiky, který se ale dařilo dohušťovat. Zkrátka etapa se vším všudy. Ale štěstí stálo při nás. Fakt jsem rád, že jsme tady. Víc z toho dneska vykřesat nešlo. Bylo to psychicky vyčerpávající. To, že jsme dojeli do bivaku, je pro mě nejlepší narozeninový dárek,“ říká jezdec, jenž v neděli slavil 41. narozeniny.
S ohledem na okolnosti je pro Instaforex Loprais Praga Team mimořádně důležité, že se o volném dni podařilo opravit převodovku druhého kamionu a Tatra Jamal, přezdívaná Královna, se dnes vrátila na trať. Po odstoupení z páté etapy sice již nefiguruje v celkovém pořadí a pokračuje v rámci tzv. Dakar Experience, přesto může plnit hlavní úkol, s nímž byla na Dakar vyslána. Jan Tománek, Tomáš Kašpárek a Jiří Stross úspěšně dorazili do maratonského bivaku a ve svém kamionu vezou vše, co bude k noční opravě Pragy potřeba. Hodit se budou i jejich zkušenosti a dovednosti.
Nemá rád spojovačku
Zhruba po prvním půl kilometru etapy musela posádka týmu Big Shock! Racing nečekaně vyskočit z kamionu. Bylo potřeba vyměnit spojovačku, tyč propojující kola a řízení. Tento manévr už mají sedlčanští závodníci nacvičený z 5. etapy. Oprava tentokrát zabrala asi 25 minut a jelo se dál. „Etapa v písku. Na půltém kilometru jsem při jednom skoku hamtnul na brzdu a auto šlo najednou doprava. Ohnutá spojovačka. Zhruba za 25 minut jsme měli hotovou opravu a pokračovali dál. Chytli jsme tempo a letěli k cíli. Dost nám prášili osobáci, ale povedlo se nám je postupně předjet. Ta spojovačka nás samozřejmě mrzí, každá minuta už je teď hodně cenná,“ hlásil z cíle Martin Macík. Posádka se tak po zbytek etapy snažila mazat časovou ztrátu. Žlutý speciál Karel proto nasadil tempo lehce na hraně možného. Svou svižnou jízdou začal postupovat pořadím a dohánět ztracené minuty. V cíli se nakonec objevil na 10. místě a udržel tak skvělou 5. celkovou pozici.
Buggyra šetřila techniku
Jezdci týmu Tatra Buggyra Racing odjeli dnešní etapu bez větších problémům navíc, šetřili techniku na pondělní etapu. „Dnes žádné velké problémy nebyly, jen trochu ve výjezdech do velkých kopců. Ale jinak vše v pohodě. Etapa byla dlouhá a uskákaná. Jsem rád, že jsme tady a teď uděláme nutný servis. Připravíme auto na zítra a pokračujeme dál,“ uvedl průběžné desátý Martin Šoltys. O příčku výše je v celkovém pořadí Ignacio Casale, který dnes na trati zastavil u nehody a byl mu odečten čas. „Zpočátku bylo všechno v pohodě. Podmínky byly perfektní a vše probíhalo v relativním klidu. Na 120. kilometru jsme ale museli zastavit u velmi ošklivé nehody jedné buginy. Volali jsme vrtulník, bylo to opravdu vážné. Jsme rádi, že jsme v cíli a zítra pokračujeme,“ řekl trojnásobný vítěz Dakaru v kategorii quadů.
Huzink to má nejisté
Zatímco pilot červeného renaultu Martin van den Brink s roudnickým palubním mechanikem Danielem Kozlovským cílem projel v sedmém čase, posádky dvou bílých kamionů týmu Riwald Dakar se potýkaly s technickými problémy.„Prasklá pneumatika nám utrhla hlavní vypínač s blatníkem, takže jsme to museli na místě opravit. Tím jsme ztratili nějakých padesát minut,“ sdělil pilot Pascal de Baar smířený s tím, že takový je prostě Dakar, avšak líto mu bylo kolegy Gerta Huzinka, kterého na trase zastavil problém s tlakem oleje v motoru. Pascal de Baar nakonec etapu dokončil šestnáctý, další pokračování Huzinka je ale silně nejisté.
„Dnešek byl strašný. Po dešti byl prvních osmdesát kilometrů písek hodně mokrý, pak přišly ostré kameny, na kterých to skákání sakra bolelo. Mám pocit, že domů přijedu menší o nějaké dva tři centimetry. V závěru už nás čekalo jen nepříjemné houpání. Pro mě to byla pocitově jedna z nejhorších etap, ale naštěstí jsme ji po technické stránce zvládli. Martin jede soustředěně a drží tempo,“sdělil Daniel Kozlovský, palubní mechanik týmu Mammoet Rallysport.
Valtr řešil problémy s vodní pumpou
Bohužel ani dnes se Ivecu Jaroslava Valtra nevyhnuly technické problémy. Najednou jim začalo hřát auto a potom zjistili, že jim odešla vodní pumpa. Její oprava zabrala skoro hodinu. Hodně jim pomohl Jan Tománek (Instaforex Loprais Praga Team), který u kluků zastavil a poskytl jim vodu na dolití nádrže. 7. etapu nakonec dokončili na 15. místě
Druhá polovina maratónské etapy
Osmá etapa zavede závodníky z vnitrozemské Sakaky do Naúmu, ležícího na pobřeží Rudého moře. Celkem měří 709 kilometrů. Zatímco posádky čekají na speciálce (375 km) písčité i kamenité tratě, fotografové a televizní štáby se mohou těšit na mimořádné záběry. Právě pondělní rychlostní zkouška totiž protne jednu z nejmalebnějších oblastí celé Saúdské Arábie.
Výsledky – 7. etapa – Ha’il > Sakaka (471 km):
1. Sotnikov (RUS) Kamaz 4:45:52
2. Mardeev (RUS) Kamaz +3:23
3. Shibalov (RUS) Kamaz +8:22
4. Vishneuski (BLR) MAZ +10:29
5. Karginov (RUS) Kamaz +11:44
6. Loprais (CZE) Praga +14:47
8. Casale (CHL) Tatra + 21:17
9. Šoltys (CZE) Tatra +25:54
10. Macík (CZE) Iveco +39:28
15. Valtr (CZE) Iveco +1:29:37
17. Tománek (CZE) Tatra +2:33:19
Celkově:
1. Sotnikov (RUS) Kamaz 29:12:10
2. Shibalov (RUS) Kamaz +45:56
3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:05:06
4. Loprais (CZE) Praga +1:21:47
5. Macík (CZE) Iveco +1:42:01
7. van den Brink (NLD) Renault Trucks +2:30:35
9. Casale (CHL) Tatra + 2:36:56
10. Šoltys (CZE) Tatra +2:58:39
12. Valtr (CZE) Iveco +6:23:53