Motorismus

DAKAR 2021, 9. etapa: Macík porazil Kamazy a připsal si historické etapové vítězství

Devátá etapa přinesla velký úspěch pro české barvy. Martin Macík dovedl Karla s přehledem na prvním místě Maratonské etapy. Jedná se o první etapové vítězství po 9 letech!

Etapa vedla trať Dakaru po okruhu u vznikajícího města Neom, dlouhém 465 závodních kilometrů. Závodilo se na tvrdém i v měkkém písku, na šotolinových horských cestách, nechyběly ani záludné kamenité úseky a řada sekcí byla velkou zkouškou pro navigátory.

Macík se konečně dočkal vítězství

Týmoví mechanici přes noc vyladili Karla téměř k dokonalosti a ten díky tomu hned od začátku postupoval pořadím, aby na 8. kontrolním bodu převzal vedoucí pozici. Tu nepustil až do cíle. „Devět let to trvalo a konečně to vypadá na první vítězství v etapě. Musíme bojovat dál, máme ještě 3 etapy před sebou. Karlovi jsme dali na prdel. Dneska to zase pro mechaniky bude dlouhá noční práce. Snad to zvládnou stejně dobře jako předešlou noc. Každopádně, bylo to dneska náročné, dlouho jsem se tak nezapotil. Ale zahřálo to u srdce a ukázali jsme, že rychlost máme,“ popisuje Martin Macík. Díky dnešnímu výsledku si Macík udržel celkově pátou pozici, náskok čtvrtého Aleše Lopraise zmenšil na necelých devatenáct minut. Okamžité dojmy po dojezdu přináší video níže.

Loprais znovu čtvrtý

Aleš Loprais dojel v deváté etapě na čtvrtém místě. Jak sám ale říká, mohlo to být výrazně lepší. „V kamenité pasáži jsme museli trochu zvolnit, dva kamiony nás předjely a pak už nás nepustily před sebe,“ říká Aleš Loprais. Další dvě minuty ztratili v prachu kvůli navigační chybě. Jak ale říká, hlavní je, že auto funguje skvěle. Lopraisovy první dojmy najdete v tomto videu.

Rozjetého Casala přibrzdily problémy s elektronikou, Šoltyse brzdilo turbo

Hned od začátku letěl s kamionem Tatra Phoenix Ignacio Casale. Ještě v polovině etapy trojnásobný vítěz kategorie quadů senzačně vedl! Pak ale přišly problémy s elektronikou a velká ztráta. „Bylo to neskutečné. Předjížděli jsme Kamazy a spolu s Alvarem věděli, že dnes máme na vítězství. Vše klapalo a navigace nám šla bez problémů. Pak jsme ale zastavili a zjistili, že nám odešly baterie a už nenatočili motor. Je to velká ztráta a velké ponaučení. Ale je to náš první rok v kategorii kamiónů, získáváme zkušenosti. Chceme tu být i příští rok a bojovat o první trojku,“ prohlásil v bivaku chilský závodník, který obsadil 13. místo a celkově je desátý.

FOTO: Buggyra Racing

Problémům se nevyhnul ani Martin Šoltys, který si dojel pro deváté místo a celkově je devátý právě před parťákem Casalem. „Hned na začátku etapy jsme měli problém se šrouby na turbu, s Tomášem Šikolou jsme vedli debatu, jestli to vyměníme, nebo dojedeme. Je to tam vždy hrozně rozpálené a výměna trvá opravdu dlouho, až hodinu. Rozhodli jsme se, že to dojedeme a tu ztrátu vidíte sami. Do toho jsme řešili ještě jeden defekt pneumatiky. Zastavili jsme i u Ignacia, který měl problém s baterií, ale nedokázali jsme mu pomoci. Jsem opravdu rád, že jsme tady, protože to dnes bylo o štěstí,“ uvedl k dnešní etapě Šoltys.

Česko-holandská posádka červeného renaultu dojela sedmá

Už podruhé na své letošní etapové maximum dosáhla česko-holandská posádka červeného renaultu týmu Mammoet Rallysport. „Oprávněně byla takhle etapa označena jako jedna z nejtěžších. Byla, stejně jako v Maroku, plná šutrů. Strašně to bolelo. Kamion by klidně jel i rychleji, ale tohle se prostě nedalo. Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Tím, že jsme dobrovolně zvolnili a tolik to nehrnuli, jsme se vyhnuli defektům i navigačním chybám. Potkali jsme řadu posádek, které nás předtím předjely,“ popsal devátou prověrku Daniel Kozlovský, palubní mechanik závodního kamionu s číslem 506.

FOTO: MKR Technology

Bolest přitom byla zásadní determinantou úterní etapy a posádky Martina van den Brinka. Pilot se proto snažil veškerá rizika eliminovat. „Při jednom včerejším skoku se náš navigátor Wouter de Graaff praštil do hlavy a měl lehčí otřes mozku. Dnes cítil každou nerovnost, ze které mu šeredně duněla hlava. Prakticky celou etapu doslova brečel do interkomu. Martin se proto fakt snažil jet hodně umírněně a nemusím říkat, že i já jsem za to byl rád. Fakt to dnes hodně bolelo,“ netajil se Kozlovský, který se do kabiny vrátil po dvou letech. „Není to ani tou přestávkou. Jedeme s úplně novým kamionem, na kterém stále musíme pořádně vyladit tlumiče. To auto se chová úplně jinak, než jsme byli zvyklí, ale do toho se dostaneme. Tohle chce prostě čas,“ vysvětlil roudnický mechanik, který je aktuálně na průběžné osmé pozici.

Výsledky – 9. etapa – Neom > Neom (465 km):

1. Macík (CZE) Iveco 5:05:54

2. Mardeev (RUS) Kamaz +2:27

3. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:37

4. Loprais (CZE) Praga +3:41

5. Shibalov (RUS) Kamaz +4:12

7. van den Brink (NLD) Renault Trucks +22:12

9. Šoltys (CZE) Tatra +49:13

11. Valtr (CZE) Iveco +1:08:06

13. Casale (CHL) Tatra +1:45:05

14. de Baar (NLD) Renault Trucks +1:57:32

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 37:42:49

2. Shibalov (RUS) Kamaz +45:03

3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:13:05

4. Loprais (CZE) Praga +1:30:15

5. Macík (CZE) Iveco +1:49:09

8. van den Brink (NLD) Renault Trucks +2:59:54

9. Šoltys (CZE) Tatra +3:55:30

10. Casale (CHL) Tatra + 4:26:09

11. de Baar (NLD) Renault Trucks +7:31:59

12. Valtr (CZE) Iveco +7:45:34

Přečtěte si také

Back to top button