Zprávy

Po maratonu je Pascal devátý

Po maratonu je Pascal devátý

Zatímco třeba pro Aleše Lopraise znamenaly dva dny bez mechaniků konec, Pascal de Baar s kamionem Renault Trucks od týmu MKR Technology se po nich vrátil do elitní desítky. Průběžně mu totiž po 5. prověrce patří devátá pozice.
 
Dva dny, navíc ve vysokých nadmořských výškách, ze kterých se mnohým motala hlava, a dělalo nevolno, se musely posádky obejít bez jakékoli asistence svých mechaniků a podpůrných týmů. Nebylo to jednoduché, ale kamion týmu Mammoet Rallysport s holandským pilotem Pascalem de Baarem si s nástrahami 5. etapy poradil na výbornou. Trasa z Jujuy do Uyuni měřila téměř šest set padesát kilometrů. Měřená rychlostní zkouška měla rovnou polovinu. Po té, co posádky opustily Argentinu a překročily hranice Bolívie, dokonce atakovaly hranici čtyř tisíc sedmi set padesáti metrů nad mořem. V takové výšce trpěla nejen technika, ale především lidský organizmus, který se musel poprat s nedostatkem kyslíku. „V takovém zápřahu to není žádná sranda a všichni se modlí, aby se nic nestalo. Jakýkoli pohyb navíc a zbytečné vydání energie totiž stojí hrozné síly. Není nic výjimečného, že se vám motá hlava, ale kluci na to byli připraveni, přestože aklimatizovat se v tak krátké době je vlastně nemožné,“ podotkl šéf projektu MKR Adventure Mario Kress.
 
Pascalu de Baarovi evidentně extrémní podmínky vyhovovaly. V průběhu etapy se dostal na desátou pozici, kterou prakticky celou dobu držel. Až v poslední fázi náhle ztratil a cílem projel čtrnáctý osmadvacet minut za vítězným Rusem Nikolaevem na kamazu. Holandský pilot se díky tomu vrátil do top ten, kde mu nyní patří devátá pozice. Změna nastala i na čele průběžné klasifikace, kterou vede Argentinec Federico Villagra. O pouhých pět vteřin přeskočil Holanďana Versluise.
 
V cílovém bivaku v Uyuni se už posádka opět setkala se svým mechanickým týmem. Že letošní Dakar není žádnou procházkou růžovým sadem, potvrzuje i konec účasti českého jezdce Aleše Lopraise, který kvůli technickým potížím nestihl odstartovat. „Dakar je tvrdý a nekompromisní. Za každou chybu se tu draze zaplatí, a že my o tom víme své. O to větší radost mám z Pascala – jel takticky a kamion v pořádku dovezl do bivaku přitom se super výsledkem. Teď nás čeká klasický nicméně velmi náročný servis, abychom stroj připravili do dalších etap. Hned se dělá jinak, když vidíte, že patříte do elitní desítky. Dakar ale bude ještě dlouhý a těžký, takže pořád musíme všichni makat na sto procent,“ dodal odhodlaně hlavní konstruktér Mario Kress.
 
Páteční šestá etapa opět nebude příliš odpočinková. Kamiony mají tentokrát speciální třísetkilometrovou závodní trasu, při které budou projíždět i rodištěm úřadujícího prezidenta Bolívie Evo Moralese. Trať je zavede kolem solné pánve Uyuni a opět velkou roli bude hrát nadmořská výška, když se závodníci budou pohybovat mezi 3 500 a 4 200 metry. Etapa začíná a následně i končí v Uyuni, kde se celý ensemble zdrží „příjemné“ dva dny.
 
Výsledky – 5. etapa – Jujuy-Uyuni:
1. Nikolaev (Rus) Kamaz 4:00:03
2. Kolomý (Cze) Tatra +2:32
3. Villagra (Agr) Iveco +4:32
4. van Genugten (Ned) Iveco +4:32
5. Mardejev (Rus) Kamaz +5:58
14. de Baar (Ned) Renault Trucks +28:07
21. Ardavičus (Kaz) Tatra +48:20
26. Llovera (And) Tatra +1:12:30
27. Vrátný (CZE) Tatra +1:13:19
39. Huzink (Ned) Tatra 2:38:50
 
Celkově:
1. Villagra (Agr) Iveco 14:09:13
2. Versluis (Ned) MAN +0:05
3. Stacey (Ned) MAN +0:21
4. de Rooy (Ned) Iveco +5:50
5. Mardejev (Rus) Kamaz +8:49
9. de Baar (Ned) Renault Trucks +50:30
20. Vrátný (CZE) Tatra +1:56:57
21. Ardavičus (Kaz) Tatra +1:59:50
27. Huzink (Ned) Tatra 3:56:47
39. Llovera (And) Tatra +7:17:04
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button