Silniční doprava
DKV neočekává v létě výraznější nárůst cen pohonných hmot
DKV Euro Service, přední evropský poskytovatel služeb pro dopravce, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech.
„Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. „U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu.“
Prudký pád cen ropy na přelomu loňského a letošního roku ovlivnil pozitivně ziskovost dopravců a vedl také k přeceňování zásob. Po následném mírném vzestupu se cena ropy Brent v současné době fixuje k úrovni 60–65 $ za barel a další odhady růstu jsou jen velmi opatrné. Aktuální stav ovlivňuje změna v očekávání poptávky v Číně, další produkce frakováním šelfů a také deklarovaný odklon od ropy k zemnímu plynu (pod záminkou snížení emisí) největších evropských zpracovatelů ropy. Cenu u čerpacích stanic ale může v dalších měsících samozřejmě ovlivnit vývoj kursu dolaru vůči koruně a případné eskalace geopolitických konfliktů.
Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. „Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ dodává O. Pavlík.
Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).
Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku,“ uvádí Ondřej Pavlík. „Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek.“
Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.
Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V současnosti se zvažují změny v provozování mýtného systému, žádné konkrétní informace ale zatím nejsou k dispozici. Také v Německu došlo 1. ledna 2015 ke změnám – snížily se sazby u vyšších emisních tříd. Zásadní posun čeká přepravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5t.
V dubnu příštího roku zavede výkonovou mýtnou povinnost také Belgie, a to pro všechna vozidla nad 3,5 t. Bude přitom využívat satelitní technologii, provozovatelem je Satellic NV, společný produkt Viapass Flander, Valonska a Bruselu.
DKV Euro Service se kromě svých standardních služeb trvale věnuje shromažďování informací, které mohou být prospěšné pro dopravní firmy, logistické společnosti, kombinované flotily, autobusovou dopravu a řadu dalších subjektů pohybujících se v dopravě.
DKV Euro Service
DKV Euro Service je jednou z vedoucích servisních společností v oblastech logistiky a silniční přepravy, která již od roku 1934 nabízí profesionálům v dopravě bezpočet služeb zaměřených na optimalizaci nákladů a efektivní řízení vozových parků na evropských silnicích. Mezi ně patří například bezhotovostní platby za produkty a služby u 55 300 obchodníků se širokým portfoliem nabízených značek a také služby jednotné úhrady mýtného nebo vratek daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
DKV Euro Service je součástí DKV MOBILITY SERVICES Group. Skupina je zastoupena ve 42 zemích, zaměstnává přes 700 pracovníků po celé Evropě a v roce 2014 dosáhla obratu 5,7 miliard eur. V loňském roce bylo v oběhu zhruba 2,5 milionu servisních karet DKV a palubních jednotek u více než 120 000 zákazníků. Ve stejném roce byla karta DKV vyhlášena podesáté za sebou „Nejlepší značkou“ v kategorii palivových a servisních karet.