Dva roky testování autonomních autobusů ve Vídni v červnu skončí
Poslední jízda se uskuteční 23. června, obě vozidla poté město opustí. Výsledky provozu budou zveřejněny v červenci.
Autonomní autobusy poprvé vyjely do ulic nové vídeňské čtvrti Aspern v polovině roku 2018, nejprve na půlkilometrovém okruhu kolem konečné stanice metra. Cestující se s nimi poprvé mohli svézt od 6. června, a to na přibližně dvoukilometrové trase. Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien nyní oznámil, že testovací provoz bude ukončen k 23. červnu a po několika dnech oba autobusy Vídeň opustí.
Testování samořídících autobusů probíhá v rámci společného výzkumného projektu, na němž se kromě Wiener Linien podílí i rakouský technologický institut AIT, organizace pro bezpečnost provozu KFV, testovací sdružení TÜV Austria, Siemens Mobility a výrobce Navya. S výsledky bude veřejnost seznámena koncem července.
Jízdy autonomních autobusů probíhají v nově vznikající čtvrti Aspern Seestadt, kde město Vídeň testuje stovky prvků chytrého města. Svezení je zdarma, vzhledem k aktuálním pandemickým opatřením však do vozidla může s FFP2 respirátory nastoupit maximálně pět osob z jedné domácnosti nebo dvě cizí osoby. V závislosti na povětrnostních podmínkách bývají vozidla v provozu v pracovní dny od cca 7:30 do 12 hodin.
Provoz s cestujícími od 2019
Testovací provoz začal v dubnu 2018, cestující s nimi mohli jezdit od roku 2019. Vzhledem k platným zákonům je v jedenáctimístném vozidle vždy přítomen vyškolený operátor, který v případě potřeby zasáhne do řízení, a na cestující tedy zbude po deseti místech. Předpisy totiž nedovolují překročit kapacitu vozidel.
O projektu auto.Bus – Seestadt
Na výzkumném a testovacím projektu „auto.Bus – Seestadt“ se podílí více účastníků. Konsorcium vede vídeňský dopravní podnik Wiener Linien a vědecky jej zastřešuje Austrian Institute of Technology. Dalšími partnery jsou výrobce autonomních autobusů NAVYA, bezpečnostní institut KFV a Siemens. Projekt také probíhá s podporou rakouského ministerstva dopravy. Kromě jízd v ulicích probíhá testování a výzkum i v areálu autobusových garáží ve čtvrti Leopoldau. Cílem Wiener Linien je učinit z autonomního řízení v MHD běžnou záležitost.
Detaily o autonomních vozidlech
Počet vozidel: 2
Náklady projektu: cca 1,5 milionu euro
Délka / šířka / výška: 4,75 m / 2,11 m / 2,65 m
Kapacita: 11 cestujících (včetně jednoho operátora)
Nejvyšší povolená rychlost v automatickém módu: 20 km/h
Maximální výdrž: 9 hodin
Průměrná doba nabíjení: 4 až 8 hodin