LeasePlan umí chladírenské vozy
LeasePlan umí chladírenské vozy. Leasingová společnost LeasePlan se v poslední době aktivně zaměřuje na lehká užitková vozidla. Vedle klasických vanů ale nabízí full-service operativní leasing i na dodávky s chladírenskou nástavbou pro přepravu potravin. A když je zájem, poradí si i s nákladními vozy.
V souvislosti s velkým rozmachem doručování potravin během pandemie vzrostla i poptávka po lehkých užitkových automobilech kategorie N1 (do 3,5 t) s chladírenskou nástavbou. Firem nabízejících tyto vozy na dlouhodobý pronájem příliš není, stejně tak klasické finanční domy, resp. leasingové společnosti se o tento segment zajímají jen okrajově. Přeci jenom to je daleko složitější takové vozidlo nabídnout.
Nové trendy
Jednou z mála výjimek je LeasePlan, který tento typ vozů půjčuje nejen krátkodobě v rámci služby FlexiPlan (psali jsme v minulém čísle), ale také na klasický operativní leasing s full service službami. „Zatímco dříve si firmy tyto vozy většinou kupovaly do vlastnictví a odjezdily je, jak se říká, do úplné smrti, v poslední době vidíme změnu ve spotřebitelském chování,” říká Jan Petráň z LeasePlan. Důvodem ke zvyšování poptávky po operativním leasingu (OL) jsou ale i dlouhé čekací lhůty na nové podvozky i celkový komfort užívání, kdy se vlastně nemusíte o vozidlo starat.
LeasePlan umí chladírenské vozy
Přestože dnes existují i chladírenské vestavby do klasických skříňových dodávek, příliš velká poptávka po nich není. „Zákazníci nejčastěji požadují skříňovou izotermickou nástavbu, často i víceteplotní s hydraulickým čelem. A to především díky přepravní kapacitě a jednodušší, a hlavně rychlejší manipulaci s paletami,“ vysvětluje Jan Petráň.
Na základě klientských požadavků LeasePlan staví tato auta převážně na dvou podvozcích – Iveco Daily a Mercedes-Benz Sprinter. Ty jsou vyhlášené svou robustností i odolností proti typicky českému nešvaru v podobě přetěžování, které si bez potíží nechají líbit i po 250 000 až 300 000 km, což je obvyklý nájezd během obvyklé pětileté smlouvy.
Stejně tak pro montáž nástavby a příslušenství se časem vykrystalizovali dva dodavatelé. „Velcí zákazníci obvykle volí Lamberet, dobrou zkušenost máme s tuzemskou firmou Montex,“ vypočítává dodavatele skříní Jan Petráň a pokračuje: „Hydraulická čela volíme od firmy DHollandia nebo B.Ä.R. a pro chlazení spolupracujeme s oběma hlavními výrobci Carrier i Thermo King.“
All-in one
Výhodou OL je to, že jakmile si vůz zákazník naspecifikuje, pak už se de facto o nic nemusí starat. O montáž a přihlášení vozu se totiž postará leasingová společnost, resp. její partner. „Spolupracujeme s firmami, které za nás automobil nejen postaví a připraví k přihlášení, hlavně se ale o něj dokáží servisně postarat. A to jak o samotné auto, tak o skříň, čelo i chlazení,“ vysvětluje Jan Petráň. Třeba hydraulické čelo potřebuje servis každý rok, nemluvě o chladicí jednotce. Servisní péči ale vyžaduje i samotná skříň. Pro zákazníka to přináší jasnou výhodu v úspoře času, protože s vozem jezdí do jediného servisu.
Dokáže i chladírenské náklaďáky
Vedle vozidel kategorie N1 má ale LeasePlan za sebou i uzavřené smlouvy na klasická nákladní vozidla kategorie N2 s chladírenskou nástavbou. „Máme klienty s šestnáctitunkami s 15paletovou nástavbou,” potvrzuje Jan Petráň. Do 10 tun zákazníci nejčastěji volí Iveco Daily nebo Mercedes-Benz Atego. Nad 10 tun už je konkurence větší, oblíbené jsou značky DAF, Mercedes – Benz, MAN a Iveco, nad 16 tun si zákazníci oblíbili značku Scania.
Čtěte také: Nástup elektrických dodávek byl rychlejší, než jsem čekal – Rozhovor.