Silniční doprava

Plzeňský kraj chce vážit kamiony, pokuty by mu šly do kasy

Plzeňský kraj chce na svých silnicích II. a III. třídy i na státních komunikacích I. třídy zavést vysokorychlostní vážení kamionů.

Váhy by byly uloženy přímo v povrchu silnice, přetížený kamion by kontrolní systém vyfotil. Ulevilo by se obyvatelům menších měst a obcí, přes něž často projíždějí těžké nákladní vozy, jejichž majitelé nechtějí platit mýtné na dálnici D5. ČTK to řekli hejtman Milan Chovanec (ČSSD) a šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Na Plzeňsku už jsou tyto váhy v dálničním tunelu Valík. 

    
„Uděláme vše pro to, abychom kamiony vytlačili z obcí. Aby si přestaly zkracovat cestu či hledat neplacené úseky silnic, které ničí,“ uvedl hejtman. Občanům se tak podle něj zvýší komfort cestování i bezpečnost. V ČR je údajně přetíženo 30 procent silnic, a to hlavně českými kamiony vnitrostátní přepravy sypkých stavebních materiálů a dřeva. “Pokud se rozhodneme, že bude výběrové řízení, pak vítězný dodavatel bude váhy provozovat. Kraj by vybíral pokuty, odhaduji tak v řádu jednotek milionů korun ročně. Investice by se nám měla vrátit za 2,5 roku,“ dodal Chovanec. Jedna váha přijde asi na sedm milionů korun. 

    
Výtěžek z pokut je nově podle zákona příjmem kraje. „Finančně nás to nevytrhne, ale ovlivníme chování řidičů, kteří objíždějí dálnici, a to je pro nás důležitější. V řadě míst, kde si po otevření D5 oddechli, znovu kamiony otravují lidem život. Například v Ejpovicích na staré pražské silnici je to ve všední den hrozné a pěší těžko přecházejí,“ řekl hejtman. Stará „pražská“, což je od Rozvadova silnice II. třídy, je podle Chovance tankodrom. Zařízení by se soustředila na místa s velkým provozem kamionů, tedy na paralelní silnice s dálnicemi. 

    
Záměr půjde v prosinci do krajské rady. Po výběrovém řízení by se váhy instalovaly od poloviny roku 2012. Kraj má obsáhlou studii, kde by je bylo vhodné umístit. Podle Vejpravy vytipovala 20 míst, hlavně na silnicích II. a I. třídy. U státních komunikací by krajský úřad musel uzavřít smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic. Pokud by byl kamion přetížen, může kraj zahájit správní řízení. Podle hejtmana podobný systém připravují Středočeši. Právě kombinace mýta, zvažovaného i pro silnice nižších tříd, a vážení by měla zamezit tomu, aby kamiony sjížděly mimo dálnice. „Ministerstvo dopravy s námi zatím tuto věc nediskutovalo,“ podotkl Chovanec, který je stínovým ministerstvem dopravy.
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button