První slovenský vodíkový tahač
První slovenský vodíkový tahač. Slovenská inovativní technologická společnost Mobility & Innovation Production (MIP) po vodíkovém autobusu z roku 2022 na trh uvedla i vodíkový tahač, který vznikl ve spolupráci s renomovanými firmami. Ten již úspěšně absolvoval homologační zkoušky podle předpisů EU.
První slovenský vodíkový tahač je postaven na platformě Ford F-Max s jedinečnou podporou výrobce Ford Trucks. Jedná se o nejinovativnější tahač na vodík, který splňuje nejpřísnější evropské normy a využívá průlomové technologie, které do vozidel dostupných na trhu dosud nebyly integrovány.
Všechny parametry vozu s označením M&I RH120R byly důkladně testovány a zdokumentovány. V porovnání s elektrickými tahači má výrazně delší dojezd na jedno natankování. Plnění je jednoduchý a časově nenáročný proces, který od řidiče nevyžaduje téměř žádnou změnu uživatelských návyků. Jedná se o nejbližší variantu současných tahačů na fosilní paliva, která adaptaci ekologické dopravy uvádí přímo do života. Předpokládaný dojezd se pohybuje mezi 600 a 750 km, na instalované trakční baterie od výrobce Durapower až 120 km. Schválená maximální přípustná technická hmotnost soupravy činí 45 tun. Kompatibilita tahače je stejná jako u dieselové verze základního modelu Ford F-Max.

Působivé parametry
Integrovaný palivový článek Refire má výkon 120 kW, k dispozici jsou také verze s 180 a 200 kW. Jedná se o první tahač v Evropě, který integruje motor Dana Sumo do těžkého nákladního vozidla spolu se speciální čtyřstupňovou převodovkou Eaton, vyvinutou pro elektrický pohon v těžké nákladní dopravě. Elektromotor s typovým označením TM4 Sumo HV 2500 6-P má výkon 540 kW (734 k) a nejvyšší točivý moment až 2500 Nm.
Palivový článek dobíjí vysoce výkonné trakční baterie od společnosti Durapower s kapacitou 122 kWh, které lze nabíjet také prostřednictvím konektoru CCS2. Na palubě tohoto unikátního tahače jsou čtyři 12kg vodíkové nádrže od výrobce Nproxx.
Věří ve vodík
Mobility & Innovation Production, s. r. o., je slovenská inovativní technologická společnost zaměřená na výzkum a vývoj bezemisních pohonných systémů pro různá vozidla. Snaží se neustále zavádět nejnovější a nejpokročilejší technologie, které splňují aktuální předpisy Evropské unie. Zaměřuje se výhradně na vývoj konceptů, které jsou plně homologovány pro použití ve vozidlech.

Společnost MIP již v roce 2022 uvedla na evropský trh první vodíkový městský autobus s rekordně nízkou spotřebou vodíku, a to díky konstrukci s ultralehkou kompozitní karoserií.
„První vodíkový tahač v Evropě s úspěšnými homologačními testy je důkazem toho, co dokáže lidský um ve spojení se silou týmové práce. Tento jedinečný projekt by nebyl možný bez obětavosti a nezměrného úsilí všech, kteří se na jeho vzniku podíleli. Je to triumf odvahy, vynalézavosti a spolupráce. Jen mě mrzí, že člověk, který stál za rozhodnutím pustit se do tohoto náročného projektu, náš společník, přítel a člověk s citem pro budoucí technologické trendy, pan Rudolf Hrubý, s námi dnes nemůže tento pocit sdílet,“ říká Pavel Čulík, generální ředitel společnosti MIP.
Strategické partnerství
„Jsem nesmírně hrdý na náš výzkumný a vývojový tým. Dosáhli jsme významného úspěchu, který stanovuje nová měřítka v oblasti bezemisní těžké dopravy. Téměř každý den se na trhu objevují různé projekty vývoje nákladních vozidel s alternativním pohonem, ale my jsme tento projekt dovedli do úspěšného konce. Je to důkaz, že na Slovensku máme generaci šikovných lidí, kteří dokážou nejen vyvíjet, ale i vyrábět špičkové produkty. S naším strategickým partnerem Ford Trucks potvrzujeme, že inovace a udržitelnost mohou jít ruku v ruce,“ vysvětluje János Onódi, generální ředitel společnosti MIP.
„Ford Trucks je přední značka, která utváří budoucnost dopravních řešení v oblasti těžké užitkové dopravy. Naší vizí je přinášet hodnotu prostřednictvím nejefektivnějších dopravních řešení. Proto neustále technologicky zdokonalujeme naše produkty prostřednictvím našich výzkumných a vývojových kapacit, inženýrských znalostí a investic do inovací. Pohyb vpřed k dosažení budoucnosti bez emisí a naše úsilí v oblasti výzkumu a vývoje pokračují plnou parou vpřed,“komentoval účast společnosti Ford Trucks její viceprezident Emrah Duman.
„Se společností Mobility & Innovation Production dlouhodobě spolupracujeme, a proto jsme byli do projektu vodíkových tahačů přizváni od samého počátku. Díky tomu jsme mohli připomínkovat technická řešení z hlediska předpisů a nasměrovat úsilí konstruktérů správným směrem. Díky tomu proběhly závěrečné homologační zkoušky bez problémů,“uzavírá Martin Hron, vedoucí oddělení mobility společnosti TÜV SÜD.
Další partneři
Zařízení na výrobu vodíku včetně elektrolyzérů a výkonových transformátorů dodává Refire Group. Elektrické a vodíkové pohonné systémy s palubní elektronikou integruje Drabpol Automotive v rámci programu Elektromobilita s Drabpol. Nabízí pokročilá řešení řízení pohonů z portfolia Dana, která splňují nejvyšší standardy zákazníků. Jeho služby zahrnují návrh elektrických systémů, výrobu, vývoj softwaru a zajištění shody s normami ISO 26262 a GSR.

Energeticky účinné produkty a služby, které pomáhají spolehlivě a udržitelně řídit elektrickou, hydraulickou a mechanickou energii, poskytuje Eaton.
Dodavatelem vodíku je společnost Slovnaft a skupViliam Bujnaina MOL.
Jízdy na Slovakia Ringu
První slovenský vodíkový tahač MIP měl premiéru na Slovakia Ringu v Orechové Potôni, a to pod záštitou ministerstva hospodářství. „Tento okamžik je důkazem, že naše země má potenciál přicházet s novými udržitelnými a inovativními technologiemi nejen na evropské, ale i na světové úrovni. Slovensko v posledních letech prosazuje také vodíkové technologie, které mohou být významným zdrojem energie pro budoucnost. V oblasti rozvoje této technologie však stále existují otevřené otázky. Proto mě těší, že i na Slovensku posouváme hranice možností. Vývoj v této oblasti bude pravděpodobně záviset na uplatnění nových technologií v praxi a také na schopnosti infrastruktury přizpůsobit se novému zdroji energie,“ řekl na akci Szabolcs Hodosy, státní tajemník ministerstva hospodářství.

Po slavnostním zahájení se všichni přesunuli na okruh, kde první slovenský vodíkový tahač na platformě Ford F-Max předvedl v demonstračních jízdách svůj výkon při akceleraci, přičemž ve srovnání s dieselovými tahači je mimořádně tichý a emisně neutrální.

Brzo do provozu
V únoru vám přineseme reportáž ze skutečného provozu tohoto tahače ve společnosti Metrans Danubia v Dunajské Stredě. V rámci prezentace vozidla bylo totiž podepsáno memorandum o porozumění se společnostmi Metrans a Waberer’s, které budou tyto tahače používat v reálném provozu v pilotním programu a zvažují možnost adopce vozidla s nulovými emisemi do svých vozových parků. Peter Kiss, generální ředitel společnosti Metrans Danubia, řekl: „V Dunajské Stredě budeme testovat vodíkový pohon a v České republice jsme již testovali elektrický tahač Metrans. Nízkoemisní a bezemisní doprava je pro nás do budoucna jednou z možností.“