Silniční doprava

Psychotesty pro vybodované řidiče budou povinné asi od prosince

Motoristé, kteří kvůli trestným bodům přijdou o řidičské oprávnění, budou muset zřejmě už od prosince při vrácení průkazu absolvovat psychologické vyšetření.

Povinnost stanovuje novela vyhlášky ministerstva dopravy provádějící zákon o silničním provozu, který tuto povinnost zakotvuje. Vyhláška by měla s největší pravděpodobností nabýt účinnosti na přelomu listopadu a prosince, řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Vyhláška nově stanovuje také požadavky na dopravní psychology. Jedním z nich je povinná akreditace od ministerstva. Podle důvodové zprávy se tím má působit proti tomu, aby se „v této oblasti prováděla pouze formální a nedostatečná posouzení, jejichž smyslem není vyšetření, ale vydání kladného stanoviska pro lékařský posudek.“ 

    
K získání akreditace od ministerstva se však vážou některé podmínky. Mezi ně patří například nároky na prostory ordinace. Úředníci požadují kromě speciálního přístrojového vybavení zejména oddělené prostory pro vyšetření „společné a individuální“, ale i zázemí v podobě čekárny. V případě zřízení nového pracoviště odhaduje ministerstvo vstupní náklady minimálně na 300.000 korun. Dalším požadavkem, který ministerstvo navrhovalo, bylo vedení evidence vyšetření a jejich výsledků. Podle Nováka byl však tento bod novely připomínkován, a proto se od jeho prosazení ministerstvo rozhodlo upustit. 

    
Předkladatelé předpisu zároveň připouští, že se nová pravidla mohou promítnout i do ceny vyšetření. Předpokládají, že u vybodovaných řidičů by neměla přesáhnout 3000 korun. V praxi by mělo vyšetření vypadat následujícím způsobem. Řidič nejdříve absolvuje pohovor s psychologem, vyplní dotazník a testy osobnosti. Poté se dělají takzvané výkonové testy, při kterých se zkouší pozornost či paměť, ale i další schopnosti důležité pro řízení. Poslední slovo o uznání způsobilosti k řízení má však praktický lékař, který posoudí výsledky psychologického vyšetření a další kritéria. 

    
Dopravně psychologické vyšetření dosud musela absolvovat například většina řidičů autobusů či nákladních aut nad 7,5 tuny před zahájením výkonu své činnosti. Vyhláška, která se před pár dny vrátila z připomínkového řízení, nyní poputuje po jejich vyřízení do legislativní rady vlády. Pokud ji schválí, měla by vyjít ve Sbírce zákonů, a tím se stát platnou a zároveň i účinnou.
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button