Silniční doprava

Zcela nepřipravený start maďarského mýta

I Maďarsko se po vzoru mnoha evropských států rozhodlo zpoplatnit svou silniční síť výkonovým zpoplatněním, obecně nazývaným elektronické mýto.

Start tohoto systému, který má zahrnovat více než 6 000 kilometrů komunikací různých druhů, je naplánován již na pondělí 1. července. Uspěchaná příprava doprovázená arogantním mlčením maďarských orgánů však překonává i špatné zkušenosti se startem obdobných systémů v Německu, u nás nebo na Slovensku.
 
Pět dní před zahájením výběru mýta na většině maďarských silnic obdrželi nejen čeští, ale i ostatní evropští dopravci pouze jedinou informaci o způsobu výběru, registraci a výši poplatků. Ani dnes ještě ale není možné se do systému zaregistrovat, nefungují kontaktní místa, nejsou k dispozici palubní jednotky.  Nejenže tedy hrozí chaos na hraničních přechodech s mnohakilometrovými frontami připomínající období spuštěné železné opony, na území Maďarska bude vážně omezen volný pohyb osob a zboží. 
 
Tato situace znepokojuje i Mezinárodní unii silniční dopravy IRU, která na základě podnětu ČESMAD BOHEMIA i dalších partnerských sdružení vyzývá Maďarsko k odložení zahájení výběru mýta do doby, než bude na tento krok seriózně připraveno. Jak potvrdil generální tajemník Sdružení ing. Martin Špryňar: „Není akceptovatelné, aby vlády toužící po penězích vybraných od silničních dopravců ohrožovaly kvůli své neschopnosti mýtný systém kvalitně připravit základní principy EU, kterými jsou volný obchod a pohyb občanů.“
 

Přečtěte si také

Back to top button