Společnost Mercedes-Benz Trucks prezentovala výsledky a nové produkty
Dne 14.2.2019 uspořádala společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika setkání s odbornými novináři, aby je informovala o výsledcích roku 2018 a plánech do roku 2019. Setkání se za MB Trucks zúčastnil ředitel firmy Josef Mařík, vedoucí prodeje Matej Bugár a vedoucí produktového managementu a marketinku David Chleboun.
Na úvod bylo konstatováno, že se společnosti MB Trucks ČR podařilo po sedmnácté obsadit první pozici v počtu registrovaných nákladních vozidel nad 6t celkové hmotnosti v České republice. Celkem bylo registrováno 1910 nákladních vozidel s trojcípou hvězdou, což znamená podíl na trhu 19,3%. Bližší informace viz naši tiskovou zprávu z 16.1.2019 a statistiky Svazu dovozců automobilů.
Co se týká prodeje nákladních vozidel v Evropě, vedoucí pozici za rok 2018 drží též značka Mercedes-Benz, která prodala celkem 76.450 vozidel, což při celkovém prodeji nákladních vozů 363.177 ks znamená podíl na trhu 20,6%.
Vlajkovou lodí a zároveň nejprodávanějším modelem nákladních vozidel Mercedes-Benz je Actros. Na veletrhu IAA v září 2018 v Hannoveru byla představena jeho pátá generace s řadou technických novinek. Hlavní z nich jsou : palubní systém vozidla nové generace, kamerová zrcátka MirrorCam, nová generace prediktivního tempomatu PPC, asistent autonomního řízení Active Drive Assist a pátá generace brzdového asistenčního systému Active Brake Assist 5.
Nový palubní systém Actrosu přináší úplně nový způsob ovládání vozidla, podobný logice ovládání chytrých telefonů. Vozidlo má na palubní desce místo klasických palubních přístrojů a spínačů dva rozměrné displeje, z nichž první zobrazuje provozní hodnoty vozidla, druhý, dotykový, slouží k ovládání funkcí vozidla, jeho výbavy (rádio, topení, větrání, navigace, telefony…) a v neposlední řadě i nástavby. Systém umožňuje nahrávání cizích aplikací, které si může například výrobce nástavby naprogramovat ve vývojovém prostředí. Aplikaci pak jednoduše nahraje do palubního systému vozidla, kam díky tomu není potřeba montovat přídavné ovládací spínače nebo ovládací panely nástaveb.
Nový systém kamerových zrcátek MirrorCam, poprvé použitý v sériově vyráběném vozidle, přináší nejen náhradu klasických zpětných zrcátek kamerami a displeji na předních sloupcích v kabině, ale zároveň přináší řadu komfortních a bezpečnostních pomůcek, jako například automatické sledování konce soupravy, pomocné linie pro odhad vzdálenosti od vozidel v okolí, asistenci pro couvání se soupravou nebo možnost nočního pohledu do okolí vozidla.
Nová generace prediktivního tempomatu je v nabídce nákladních vozidel unikátní v tom, že nově přináší mimo podkladů k dálnicím a hlavním silnicím i podklady pro všechny ostatní silnice včetně informací o zatáčkách, křižovatkách a průjezdech měst. To umožní předvídavou a tedy i maximálně hospodárnou jízdu na tempomat prakticky kdekoliv.
Actros se systémem autonomního řízení Active Drive Assist jako první v Evropě umožňuje autonomní jízdu vozidla v úrovni SAE 2, tedy samočinnou jízdu vozidla, kontrolovanou řidičem. Jde o prvek aktivní bezpečnosti, který usnadní práci řidiče především při dálkových jízdách.
Aktivní brzdový asistent je asisitenční systém, který sleduje provoz před vozidlem a je schopen reagovat na jedoucí, stojící i pevné překážky. Nově systém reaguje i na pohybující se nebo stojící chodce ve vozovce, před kterými je též schopen vozidlo zabrzdit nebo zastavit.
Mercedes-Benz Trucks ČR připravil při příležitosti nástupu nové generace pro zákazníky dvě limitované edice Actrosu. Jedná se o Final Edition Actrosu čtvrté generace, jíž se loučíme s veleúspěšným modelem, který přišel na trh v roce 2011 a kraloval evropským silnicím celých osm let, během nichž zaznamenal řadu průběžných inovací. Final Edition je vozidlo v nepřehlédnutelné červené barvě s černě lakovanými doplňky a vkusně provedeným polepem. Do výbavy patří největší kabina GigaSpace v kompletním lakování, xenonové světlomety, automatická klimatizace, multimediální dotykové rádio a řada dalších prvků komfortní výbavy. Tato edice má dvacet kusů. Druhou edicí, která je též již v prodeji, je evropská Edition One, tedy první edice nové generace Actrosu, která je produkována přímo výrobním závodem a je limitována na 400ks. V ČR bude prodáno deset z nich. Vozidlo je nápadné svým líbivým designem a obsahuje řadu prvků venkovní i vnitřní výbavy, zaměřených především na atraktivní vzhled, ale ani praktická výbava, jako například přídavná dálková světla, zabudovaná do sluneční clony vozu.
Dále byla zmíněna „domácí“ telematika Daimler Trucks, systém FleetBoard. V České republice je tento systém velmi úspěšný, zákazníci si ho objednávají do více než 70% nově prodávaných vozidel, v čemž je FleetBoard v Čechách nejúspěšnější na světě. Systém prochází průběžným vývojem, jeho aktuální inovace přináší přechod na cloudové ukládání dat, připravuje se nový systém aplikací pro využití ve flotilách FleetBoard ApStore. Palubní jednotka TruckDataCenter, která slouží k veškeré komunikaci vozidla s okolím, mimo jiné zajišťuje i provoz systému FleetBoard. V novém Actrosu bude systém FleetBoard obsažen a ovládán pomocí dotykového displeje na palubní desce vozidla.
S telematikou souvisí i služba Mercedes-Benz Uptime, která zákazníkům umožňuje mít vozidla trvale pod kontrolou v reálném čase. Systém automaticky upozorňuje na blížící se údržbu, případně automaticky plánuje termín v servisu. Dále je schopen vyhodnocovat možnost blížící se poruchy a zajistit opravu dříve, než k poruše dojde. V současné době je v ČR se službou Uptime provozováno téměř 600 vozidel a nejčastější upozornění, které systém zákazníkům doposavad posílal, se týká nesprávného zacházení s filtrem pevných částic, kdy řidič opakovaně odmítne automatickou regeneraci filtru a nedbá na varovná hlášení vozidla. Službu Uptime provozují všechny autorizované servisy Mercedes-Benz v ČR. Novinkou je dostupnost služby Uptime i pro Atego.
V další části byli účastníci informováni o alternativních pohonech. Co se týká plynových vozidel, již od roku 2001 je v nabídce značky vozidlo Econic NGT s pohonem na stlačený zemní plyn. Toto vozidlo v nejnovější generaci splňuje normu emisí EURO VI a je určeno především pro použití v komunální branži. Nově přichází v letošním roce na trh Actros NGT, tedy plynová verze dvou- a třínápravových šasi Actros pro použití s rozličnými druhy nástaveb. Vozidlo je osazeno osvědčeným agregátem, který je použit i v Econicu.
V roce 2018 byla několika zákazníkům v rámci pilotního projektu v Německu předána plně elektrická nákladní vozidla eActros, která již téměř rok jezdí v běžném provozu, kde sbírají zkušenosti pro plánovanou sériovou výrobu. V roce 2019 se plánuje výroba další série, a zákazníci v Evropě budou mít možnost si tato vozidla pronajmout a otestovat. Aktuálně největším problémem rychlejšího rozšíření nákladních elektromobilů je malá dostupnost dostatečné kapacity elektrické sítě pro dobíjení vozidel.
Sesterskou značkou lehkých nákladních vozidel, která též do ČR dováží Mercedes-Benz Trucks Česká republika, je FUSO. Model Canter v aktuálním provedení Euro VI je u zákazníků velmi oblíbený a je ve svém segmentu též lídrem trhu s podílem kolem 30%. Nejčastěji se prodává jako rozvážkové vozidlo se skříňovou nástavbou nebo jako nosič kontejnerů pro využití v komunální nebo stavební branži. Prvním sériově vyráběným elektrickým nákladním vozidlem je eCanter. Jedno z těchto vozidel bylo v říjnu 2018 testováno v ČR při rozvozu piva Plzeňský Prazdroj po Praze. Testování proběhlo úspěšně a vozidlo bylo velmi pozitivně hodnoceno.
Závěrem oficiální části večera byl zmíněn rozvoj servisní sítě. Mercedes-Benz Tucks usilovně pracuje na budování nových servisů a rozšiřování kapacity těch stávajících. Je to nezbytným předpokladem pro zlepšování kvality služeb a zvyšování spokojenosti zákazníků. V roce 2018 byla více než zdvojnásobena kapacita servisu nákladních vozidel v Praze 5 – Stodůlkách. Nyní se v brzké době chystá otevření nového servisního centra nákladních vozidel Mercedes-Benz firmy Hošek Motor přímo u nájezdu na dálnici D1 v Ostrovačicích u Brna.