Zprávy

Toyota startuje evropskou etapu projektu „Přejezd pěti kontinentů“

Automobilka Toyota koncem letošního srpna zahájí v Evropě již čtvrtou etapu svého projektu Přejezd pěti kontinentů.

Evropa je v pořadí třetím kontinentem zahrnutým do uvedeného projektu. Na australskou etapu z roku 2014 a přejezd Severní a Latinské Ameriky v letech 2015 a 2016 naváže evropská etapa o celkové délce 19 tisíc kilometrů.
 
Součástí aktivit závodního týmu TOYOTA GAZOO Racing je i rozvoj lidských zdrojů s cílem získat schopnosti k výrobě stále lepších automobilů. Projekt Přejezd pěti kontinentů je proto příležitostí pro zaměstnance Toyoty z Japonska i místních dceřiných společností chopit se volantu a vyzkoušet si na vlastní kůži řízení vozů na reálných cestách denně používaných zákazníky značky.
 
Další etapa projektu, jenž běží již čtvrtým rokem, se tentokrát uskuteční v Evropě, tedy kolébce automobilové kultury, kde zákazníci mají od automobilů tradičně vysoká očekávání. Kromě odhalování nových poznatků, které Toyotě pomohou ve zlepšování vyráběných vozů, je cílem projektu posílit sběr dat a urychlit analýzy těch údajů, které nelze získat na zkušebních tratích, což by v konečném důsledku mělo Toyotě pomoci v jejích snahách vyrábět stále lepší automobily.
 
Do budoucna pak chce Toyota v uvedených aktivitách pokračovat až do roku 2020, který bude významným milníkem, neboť v tomto roce hostí Tokio Olympijské a Paralympijské hry.
 Evropská část projektu 2017
Období/trasa
Letní část
Období trvající přibližně 2 měsíce od konce srpna 2017
Start: Toyota Caetano, Portugalsko (první evropská výrobní základna automobilky Toyota)
Cíl: Toyota Motor Europe NV/SA, Belgie
Zimní část
Období trvající přibližně jeden měsíc od konce listopadu 2017
Start: Kodaň, Dánsko
Cíl: Tommi Mäkinen Racing, Finsko
Vozidla účastnící se projektu
Především hybridní modely, včetně hybridních variant Toyoty Yaris a C-HR evropské výroby
Členové týmu
Různorodý tým sestávající přibližně ze 130 členů, včetně zaměstnanců Toyoty a pracovníků evropských dceřiných společností.
Shromažďování dat
Údaje o vozidlech a trasách budou získávána pomocí jednotek pro sběr dat.
Charakteristiky Evropy
Cestování: Vysokorychlostní jízdy (vč. jízd na běžných veřejných komunikacích), dálkové trasy
Trh: Vysoce konkurenční trh s přísnými ekologickými předpisy, nároční zákazníci a přísné bezpečnostní standardy, prioritu má segment kompaktních vozů
Různorodost: 53 zemí, 30 různých jazyků, rozdíly v dopravních předpisech, kultuře, náboženstvích, etnickém původu obyvatel, měnách a hospodářských podmínkách
 
Komentář Akia Toyody (prezidenta společnosti Toyota Motor Corporation)
„Od doby, kdy jsem byl jmenován do funkce prezidenta společnosti, všem v Toyotě říkám: dělejme stále lepší automobily! Dovedla mne k tomu slova zesnulého Hiromuho Naruseho, hlavního testovacího pilota Toyoty a jízdního instruktora, který mi stále opakoval význam slov ‚silnice dělají auta‘, z čehož vyplynula má nepolevující snaha uvádět tato slova v praxi.
 
Snažil jsem se přijít na to, jak bych mohl jako technický laik přetavit filozofii ‚silnice dělají auta‘ ve ‚výrobu stále lepších automobilů Toyota‘, a nakonec jsem došel k závěru, že jediný správný způsob je chopit se volantu, vyzkoušet si nejrůznější typy vozidel a cestovat po nejrůznějších silnicích nebo v různých prostředích.
 
Díky tomu dokáži pochopit, jak konstruktéři vozidla vnímají a jak o nich hovoří, abychom mohli společně diskutovat až do nejzazších fází vývoje. To je můj způsob, jak Toyotu přiblížit našemu ideálu vyrábět ‚stále lepší automobily‘.
 
S tímto mentálním postojem jsem se spolu s dalšími zaměstnanci Toyoty zúčastnil vytrvalostního podniku 24 hodin Nürburgringu. V rámci příprav na tento závod na vozech společně pracují piloti, mechanici a konstruktéři, kteří věnují pozornost všem potenciálním problémům zaznamenaným během testovacích jízd. Celý tým vše řeší až do posledního detailu, aby jezdci měli k dispozici ten nejlepší možný vůz s nejlepšími vlastnostmi, a mohli tak sebejistě vyrazit se vší vervou na trať.
 
Toto platí nejen ve fázi vývoje, ale i ve chvílích, kdy se vyskytne nějaký problém přímo během závodu. Když nastane problém, náš tým musí v krátkém čase nalézt nějaké řešení a zjednat nápravu s aktuálně dostupnými nástroji, aby se jezdec mohl bezpečně znovu zapojit do závodu, kde nebezpečí číhá za každým rohem. Všiml jsem si, jak se řada našich pracovníků učí a osobně roste právě tímto opakovaným postupem během závodů.
 
Úsloví ‚silnice dělají auta‘ bychom klidně mohli parafrázovat na ‚silnice rozvíjejí lidi a lidé staví auta‘. Avšak závodů jako je Nürburgring se může v praxi zúčastnit jen omezený počet pracovníků. Hledali jsme cestu, jak většímu množství našich zaměstnanců nabídnout zkušenost s tím, jak ‚silnice dělají auta‘, a proto jsme spustili projekt Přejezd pěti kontinentů.
 
Dobře postavené závodní vozy naženou soupeřům hrůzu jen tehdy, když s nimi jedete na samotných hranicích možností. Totéž pravidlo se týká i vozů, které dodáváme našim zákazníkům.
 
Náš přístup Genchi Genbutsu (tj. vlastní ověřování skutečností přímo v praxi) si žádá, abychom vozidla testovali na stejných vozovkách, které reálně využívají i naši zákazníci, a vystavovali vozy podmínkám místního prostředí a klimatu. Když si uděláme lepší obrázek o tom, jak různí zákazníci s vozy jezdí, dokážeme se vžít do kůže skutečného majitele automobilu jezdícího po místních cestách, a to dokonce i ve chvílích, kdy vůz testujeme na zkušební trati. Jsem přesvědčen, že tento náš přístup nakonec vede ke schopnosti vyrábět stále lepší automobily. Nedokážeme vyrábět stále lepší automobily tím, že je budeme testovat pouze na zkušebních tratích.
 
Totéž jsem slýchal i od členů týmu po návratu z etap projektu v Austrálii, Severní Americe a Latinské Americe, a tak jsem si jist, že se všichni vrátili v povzneseném duchu jako profesionálové s chutí vyrábět stále lepší automobily.
 
Bezpochyby u nich došlo i k osobnostnímu růstu díky možnosti trávit čas mimo svoji obvyklou rutinu v Japonsku a žít mezi lidmi různých kultur a společně absolvovat jízdy i za vyčerpávajících podmínek, často v mimořádně náročném prostředí. Jsem proto přesvědčen, že z nich vyrostli navýsost spolehliví zaměstnanci.
 
Do evropské etapy projektu Přejezd pěti kontinentů vysíláme letos 130 členů týmu. Evropa je kolébkou automobilu a současně místem, kde svůj um výroby automobilů dlouhodobě rozvíjí bezpočet našich evropských instruktorů výroby automobilů, přezdívaných senpai. Od našeho týmu s nadějí očekávám, že se vrátí s novými poznatky a zkušenostmi z nových cest.
 
Členové našich týmů v posledních třech letech vyzkoušeli v rámci tohoto projektu všechny možné cesty, a osobně bych tak rád ve spolupráci s nimi i nadále naplňoval zasazení Toyoty vyrábět stále lepší automobily.“
 
Doplňující informace: Dokončené etapy projektu
Rok
Kontinent
Vzdálenost
Počet dnů
Charakteristika
2014
Austrálie
cca. 20 000 km
72 dnů
Na kontinentě, kde údajně najdeme všechny typy cest, které na světě existují, čelili řidiči mimořádně náročným podmínkám, včetně pouští a nezpevněných vozovek.
2015
Americký kontinent
(Severní Amerika)
cca. 28 000 km
109 dnů
Etapa sestávající z letní a zimní části nabídla různorodé podmínky, od prudkých veder v Údolí Smrti až po kruté mrazy na Aljašce a v Kanadě.
2016
Americký kontinent
(Latinská Amerika)
cca. 20 000 km
84 dnů
Řidiči museli překonávat bahnité cesty v tropech, horské vozovky ve výškách až 5640 metrů* nebo např. písečné duny.

Přečtěte si také

Back to top button