Železniční doprava

Do Libereckého kraje dorazily poslední z 16 nových vlaků Stadler

Do Libereckého kraje dorazily poslední ze 16 moderních vlaků Stadler určených pro Jizerskohorskou železnici.

Třeba do Harrachova ale kvůli problémům se sněhem nejezdí. České dráhy musely na trať nasadit starší vozy a jeden z dopoledních spojů navíc nahradily autobusem, aby byly schopné dodržet jízdní řád. ČTK o tom dnes informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nové vlaky měly na trati jezdit už od prosince, dodávky však nabraly zpoždění a Liberecký kraj už za to vyměřil ČD téměř třímilionovou pokutu. Nebude zřejmě poslední. 
    
Podle regionálního specialisty ČD Jindřicha Berounského není ale vina jen na straně Českých drah. Vlaky mezi Tanvaldem a Harrachovem se podle něj musejí doslova prodírat sněhem, kterého jsou i více než dva metry. „Bylo by potřeba trať celou vyfrézovat, kvůli ozubnici v kolejích ale na úsek mezi Tanvaldem a Harrachovem nasazuje Správa železniční dopravní cesty jen pluh,“ řekl ČTK Berounský. V horách je ale prostor kolem trati velmi úzký a sníh se tak vrací na koleje a vlakům působí potíže. 
    
Problémy jsou podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Hally v zimě asi na 13 kilometrů dlouhém úseku trati. Začaly před 14 lety s výměnou vlaků tažených lokomotivami 743, vyrobenými speciálně pro tuto náročnou trať, za motorové soupravy. Nové švýcarské vlaky Stadler mají podle Hally lepší vlastnosti než předchozí vlaky 810, na provoz v zimních podmínkách ale podle něj vybavené nejsou a na sněhu mají problémy. Železniční trať z Tanvaldu na Kořenov je technickou památkou – mezi kolejemi jsou úseky s tzv. ozubnicí, které v minulosti pomáhaly vlakům překonávat stoupání až 58 promile.
 
Ozubnice ale o sedm centimetrů přesahuje koleje, a tak nelze použít k odstranění sněhu frézu, trať čistí jen pluh. „Ani při použití sebelepší techniky není možné udržet trať zcela bez sněhu,“ řekl ČTK Halla. Je podle něj možné, že ve Švýcarsku a Rakousku se používají speciální frézy, pořizovat ji ale kvůli tak malému úseku, by bylo neefektivní. “Stadlery jsou na trať dobře vybavené,“ oponuje Berounský. „Mají ale velmi citlivá čidla, která často kvůli sněhu signalizují třeba otevřené dveře a další závady. Strojvůdce pak musí vůz zastavit a zkontrolovat, což znamená brodit se hlubokým sněhem,“ doplnil Berounský. Nové vozy jsou podle něj navíc od zledovatělého sněhu a náletových dřevin celé odřené. „Jeden vůz je mimo provoz kvůli rozbitému čelnímu sklu po střetu se stromem, další vykolejil a také čeká na opravu,“ dodal.
 
ČD proto podle něj rozhodly nové vlaky za současných podmínek na trať v těchto místech nenasazovat a používají starší soupravy, které ale nejsou nízkopodlažní. Se situací na Jizerskohorské železnici nejsou spokojeni cestující ani Liberecký kraj. „Vlaky tam často nabírají zpoždění, problémy jsou i s návazností spojů,“ řekl ČTK hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Problémy ČD s provozem na trati podle něj kraj příliš nezajímají, ty si musí firma vyřešit se správcem dopravní cesty. „My máme smlouvu uzavřenou s Českými drahami a na jejím dodržování trváme,“ zdůraznil Sepp. V krajním případě může pokuta za nedodržení smlouvy dosáhnout až 25,8 milionu korun za rok. O problémech na železnici chce ale příští týden jednat se zástupci obou stran. 
    
Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy kraj vypsal už v roce 2008. Podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců, nejvýhodnější nabídku podaly České dráhy. Jezdí za 107,90 koruny za kilometr a zakázku získaly na 15 let.
 

Přečtěte si také

Back to top button