Kalousek souhlasí s kompromisem ve financování železniční dopravy
Ministr financí Miroslav Kalousek souhlasí s kompromisním návrhem na financování regionální a dálkové železniční dopravy.
„Vláda se shodla, že je to vstřícný krok ze strany krajů a že by to měla přijmout a asi také příští týden přijme,“ řekl Kalousek. Zároveň ale zpochybnil právní závaznost memoranda, které dotace krajům pro provozování regionální železniční dopravy zaručuje. Podle tohoto dokumentu, který se zástupci krajů podepsala předchozí vláda Jana Fischera, mají kraje nárok na roční dotaci ve výši 2,6 miliardy korun. Tuto částku chce ministerstvo financí od příštího roku snížit o 600 milionů korun.
Na platnosti memoranda trvá zejména Asociace krajů, jejíž předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu. „Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy,“ uvedl Hašek. Hejtman chce podle svých slov počkat na „konkrétní oficiální návrh vlády“.
„Názor pana ministra Kalouska nás pochopitelně těší,“ uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Zatím ale jde pouze o předběžné vyjádření, protože vláda diskusi o státním rozpočtu o týden odložila. Ministerstvu dopravy kromě dotací pro kraje jde rovněž o financování prokazatelné ztráty z provozování rychlíkové dopravy. V rozpočtu mu na tuto dotační činnost chybí zhruba 200 milionů korun.
Kompromisní návrh na financování železniční dopravy spočívá podle Dobeše v rozdělení financování na více subjektů. Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů korun by shodně ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem železniční dopravy nemusel pro příští rok dramaticky snižovat, uvedl Dobeš. O této možnosti prý ministr už jednal s představiteli krajů.
Úspory bude dopravce hledat na straně režijních a administrativních nákladů, řekl ČTK vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík s tím, že prostor pro šetření na straně ČD je již velmi omezený. Vloni dopravce například kvůli úsporám propustil zhruba dva tisíce zaměstnanců převážně z administrativních profesí, ale ušetřené náklady okamžitě spolkl meziroční nárůst cen nafty, elektřiny a poplatku za dopravní cestu. To jsou náklady, které dopravce nijak ovlivnit nedokáže, dodal Joklík.
Kompromisní řešení je rozhodně lepší než nic, řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Takovéto řešení ale podle předáka nejsilnější odborové centrály na železnici znamená zpochybnění závaznosti memoranda. Dopravce proto nebude mít jistotu, že to co je dohodnuto nyní, bude platit i v následujících letech. Jakýkoliv kompromis by podle něj měl být doplněný usnesením Poslanecké sněmovny, aby byla dlouhodobě zajištěna kontinuita financování, bez níž budou mít České dráhy potíže při investicích do kolejových vozidel.