Železniční doprava

Máme rádi vlaky, cestujeme s nimi nejvíc z unijních nováčků

V průměru 17 cest vlakem za rok připadá na jednoho občana České republiky včetně kojenců.

Je to s velkým náskokem nejvíce mezi tzv. novými členy Evropské unie a velmi dobrá pozice v rámci celé Evropy. Přibližně stejně často nasedají do vlaků například Nizozemci nebo Francouzové. Z unijních nováčků je s velkým odstupem s 11 cestami na obyvatele druhé Maďarsko.    
 
Popularita vlaků v České republice je dlouhodobě velmi vysoká. Čechům patří dlouhodobě a s velkým náskokem první příčka mezi novými členy Unie a mezi všemi členy uzavírají první třetinu žebříčku. Stejně často do vlaků nasedají například Francouzi (17 cest) a jen o něco málo více Nizozemci (19 cest) a Belgičané (20 cest).
 
Druhé místo mezi unijními nováčky obsazuje dlouhodobě Maďarsko, ovšem s velkým odstupem a jen s 11 cestami na obyvatele následované Slováky a Slovinci (8 cest). V dalších nových státech Unie jako jsou Polsko, Bulharsko nebo Rumunsko se využívají osobní vlaky jen velmi málo a počet cest na jednoho obyvatele za rok je pět a méně.
 
První příčky ve využití vlaků připadají na nejbohatší státy Evropské unie s největší podporou veřejné dopravy. První příčky patří Lucembursku a Dánsku (36, resp. 35 cest), následovány jsou Rakouskem (26 cest), Německem (24 cest) a Velkou Británií (22 cest). V Evropě ale nejčastěji nasedají do vlaků Švýcaři. Dlouhodobé státní projekty rozvoje infrastruktury a integrovaný taktový jízdní řád přivádí do vlaku každého Švýcara dokonce 50x za rok. Absolutní rekord ve využívání železnice pak patří Japoncům s přibližně 70 cestami na obyvatele za rok.     
 
O společnosti České dráhy, a.s.
České dráhy patří k předním železničním dopravcům v rámci Evropské unie. V roce 2011 využilo jejich spoje 166 milionů cestujících a jejich počet stále roste. Zákazníci pozitivně vnímají probíhající změny v kvalitě poskytovaných služeb. Společnost uvede letos do provozu téměř 200 nových nebo modernizovaných vozů, lokomotiv a jednotek. K úplným novinkám patří elektrické jednotky RegioPanter, motorové jednotky RegioShark a pokračovat budou i dodávky motorových vozů RegioShuttle RS1. V dálkové dopravě probíhá modernizace osobních vozů i nákup nových, komfortních, vysokorychlostních souprav railjet.

Přečtěte si také

Back to top button