Železniční doprava

Rakousko bude do 2026 investovat do železnice 25 miliard eur

I přes nepříznivý vývoj pandemie se rakouskému národnímu dopravci ÖBB podařilo na přelomu roku skončit v černých číslech. Do roku 2026 také plánuje investovat rekordních 25 miliard eur především do železniční infrastruktury a obnovitelných energií.  

Pro rakouského železničního dopravce ÖBB byl minulý rok těžký. Na vrcholu pandemie zaznamenal až 90% pokles v počtu cestujících a i roční obrat se propadl o 700 mil. euro. „2020 byl těžký rok, který byl samozřejmě i pro ÖBB enormní výzvou. Kvůli poklesu obratu o 700 mil. eur. jsme velmi rychle sáhli po protiopatřeních a nekompromisně jsme se jich drželi po celou krizi. Tím se nám podařilo ušetřit 380 mil. eur. Kurzarbeit a železniční balíček rakouské vlády ve výši 200 mil. euro nám umožnily rok 2020 uzavřít s vyrovnaným rozpočtem“, komentuje nelehkou situaci v loňském roce Andreas Matthä, předseda představenstva rakouských drah. Pozitivní hospodářský výsledek vítá ÖBB i z důvodu plánovaných investic, který dopravci pomůže při vyjednávání o atraktivních finančních podmínkách.

Přečtěte si také

Investice do infrastruktury, nočních spojů i digitalizace

Do roku 2026 plánují rakouské dráhy investovat 25 miliard euro. Většina investic, přesně 20,6 miliard euro má plynout do rozvoje železniční infrastruktury a do obnovitelných zdrojů energie. V oblasti soukromé železniční dopravy plánují dráhy investovat celkem  3,4 miliardy euro do modernizace vlaků a rozšíření jejich flotily, neopomíjí však ani investice do nočních vlakových spojů. „V segmentu nočních vlakových spojů plánujeme svou přední pozici v rámci Evropy ještě posílit. Na začátku léta obnovíme již ověřené spoje – například do Říma, Benátek, Milána nebo Livorna. Zavádíme i novou linku do Amsterdamu, koncem roku pak uvedeme do provozu i spoj do Paříže“, dodává k nočním vlakovým spojům Matthä. Již dříve přitom rakouský dopravce ohlásil i zavedení linky z Vídně do Splitu, která evropské metropole v létě spojí třikrát týdně.

Celkem 1,5 miliardy eur bude ÖBB investovat i do digitalizace železnic, která má zpříjemnit cestování vlakem. V plánu jsou projekty, které mají zjednodušit rezervaci sedadel či pomoci s vyhledáním optimálních spojení. Digitalizovat plánuje rakouský dopravce i nákladní železniční dopravu a to tak, aby byla rychlejší a efektivnější. Cílem je podle Andrease Matthä, aby železniční doprava byla stejně dostupná jako ta silniční.

Ačkoliv zůstane letošní rok co do pandemické krize náročným, doufá železniční dopravce, že se díky postupnému očkování vrátí cestování do normálu a zvýší se tak i počty cestujících. Ty totiž loni v celoročním srovnání klesly o 40 procent a dosáhly tak počtu cestujících z konce 80. let. V době vrcholné pandemické situace byl propad počtu cestujících dokonce devadesátiprocentní.

Přečtěte si také

Back to top button