Železniční doprava

Soukromí dopravci mají v Plzeňském kraji zkvalitnit jízdu vlakem

Výrazné zlepšení kvality spíš než velké úspory očekává Plzeňský kraj poté co na regionální tratě pustí soukromé dopravce.

V listopadu chce hejtmanství schválit notifikaci, která má být vyhlášena rok před výběrovým řízením. V příštím roce pak vypíše tendr na dopravce na regionální dopravu na dvou elektrifikovaných tratích. Nový dopravce by mohl na trasách z Plzně do Chebu a z Plzně do Českých Budějovic jezdit od přelomu let 2013 a 2014, řekl dnes novinářům hejtmanův náměstek Jaroslav Bauer (ČSSD). Následovat mají postupně i další výběrová řízení.

„Pak to budou další elektrifikované tratě, tedy trať na Klatovy, pak bychom chtěli pokračovat páteřními motorovými tratěmi a nakonec dojde na naše příhraniční lokálky,“ vyjmenoval Bauer. Připomněl, že do roku 2019 mají 60 procent regionálních tratí obsluhovat dopravci vzešlí z výběrového řízení. Udělat zakázku na všechny tratě najednou ale není možné, protože by neměla smysl – nikdo jiný než dosud dominantní České dráhy (ČD) by neměl šanci uspět, tvrdí hejtmanství. 

    
Hejtman Milan Chovanec (ČSSD) si od vstupu soukromého dopravce slibuje především zlepšení kvality cestování a zvýšení konkurence pro ČD. Podmínkou pro provozování regionální dopravy bude nasazení nových souprav. „Ukazuje se, že se na ty koleje chystá víc firem, minimálně vím o třech čtyřech firmách, které by se toho výběrového řízení mohly účastnit,“ řekl. První dvě tratě představují zhruba 1,8 milionu kilometrů, tedy zhruba přes 20 procent regionální železniční dopravy. Kraj se dosud řídil memorandem, které kraje před dvěma lety uzavřely se státem.

Mělo po deset let zajišťovat krajům od státu ročně celkem 2,6 miliardy Kč plus inflaci na doplácení úhrad pro České dráhy. Za to kraje uzavřely většinově smlouvy s ČD na deset let. Teď hrozí, že stát tuto částku kvůli úsporám sníží. Pro Plzeňský kraj by to znamenalo snížení o 50 milionů. Vzhledem k tomu, že 70 procent plateb pro ČD jsou režijní náklady, dopady na dopravu by byly mnohem zásadnější. „Je to osm procent peněz, které dáváme ČD, ale kdybychom o ně přišli, znamenalo by to rušit až 22 procent spojů. Po nějaký čas jsme schopni to překlenout, případné změny by se v jízdním řádu objevily od června,“ poznamenal Bauer. 

    
Kraj si v memorandu nechal pojistku, aby mohl případně na některé tratě vypsat výběrová řízení. Chtěl by je vyhlašovat společně se sousedními regiony, protože spoje projíždějí i do jiných krajů, například na jih Čech. Podobné zkušenosti už kraj má, podle Bauera se už uskutečnilo výběrové řízení na česko-německou šumavskou trasu. Podle Chovance musí nyní kraj dobře připravit podmínky výběrového řízení. Aby se pak po letech nestalo, že součet cen vyplácených jednotlivým dopravcům vzešlým z tendrů nebyl vyšší než nyní.
 

Přečtěte si také

Back to top button