Železniční doprava

SŽDC letos prověří dva ministerské audity, ale i audity NKÚ

Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) prověří v letošním roce několik auditů.

V podniku již začala kontrola čerpání dotací ze státního rozpočtu nařízená ministerstvem dopravy. Po jejím skončení se odbor auditu, kontroly a stížností zaměří na veřejné zakázky, řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Na netransparentní a nehospodárné chování některých zaměstnanců SŽDC upozornila ve své výroční zprávě Bezpečnostní informační služba (BIS). 
    
„Bude se zkoumat to, jestli je všechno v souladu se zákonem, s vnitřními směrnicemi SŽDC a tak dále. Prostě se bude kontrolovat úplně všechno ohledně veřejných zakázek,“ uvedl mluvčí. Audit podle něho začne v průběhu jara. Jeho výsledky by mohly být známy zhruba za měsíc až dva od jeho skončení. Výroční zpráva BIS za rok 2010 poukazovala mimo jiné na nestandardní a netransparentní jednání zadavatelů i soutěžitelů u státních zakázek. Podle tajné služby selhávali někteří zástupci státu, kteří se účastnili vyvádění majetku ze státních institucí. 
    
„Příkladem netransparentního a nehospodárného chování některých institucí byly nestandardní postupy některých zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty při zadávání veřejných zakázek,“ píše se ve zprávě. Mezi časté jevy patřily provázanost veřejného zadavatele a uchazeče o zakázku, snaha o přidělení veřejné zakázky bez výběrového řízení, úprava zadávacích podmínek ve prospěch předem vybraného kandidáta a nadhodnocování zakázky. “Kromě toho je potřeba ještě říci, že v tuto chvíli na SŽDC probíhá velký audit od Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ),“ sdělil Novák.
 
Dobu kontroly, která začala loni na podzim, odhaduje mluvčí nejméně do léta letošního roku. Audit by měl prověřit hospodaření podniku. NKÚ podle svých webových stránek začne od dubna zkoumat také poskytování a použití prostředků na modernizaci významných železničních uzlů. Jednou z kontrolovaných by měla být kromě MD, Státního fondu dopravní infrastruktury i SŽDC. V poslední době prochází Správa železniční dopravní cesty personálními změnami na významných postech. Pověřený ředitel Pavel Habarta nedávno odvolal dva ze svých čtyř náměstků, v průběhu března bude vypsáno výběrové řízení na místo generálního ředitele. Podle předsedy správní rady podniku Adolfa Jílka totiž Habarta nesplňuje zákonné podmínky pro to, aby mohl státní organizaci dlouhodobě řídit. 
    
Habarta řídí SŽDC od října 2010, kdy vystřídal ve vedení Jana Komárka, který odstoupil na vlastní žádost. Komárka podle serveru Ihned.cz stíhá policie údajně kvůli 805 milionům korun, o které se soudí se SŽDC státní energetická firma ČEZ. Správa železnic vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť. Působí také jako investor do výstavby tratí. Správa zaměstnává 18.000 lidí.
 

Přečtěte si také

Back to top button