Logistika a sklady

Praha přilákala všech 20 nejrychleji expandujících maloobchodních značek

Praha má nejvíce rozvinutý tzv. high street retail, maloobchod v centru města, z celé střední Evropy.

Hlavní pražské nákupní třídy – ulice Na Příkopě, Václavské náměstí a ulice Pařížská pro luxusní segment – patří mezi nejpoptávanější a nacházejí se v hledáčku mezinárodních značek, které by rády vstoupily na pražský trh. Protože je však nabídka prostor v těchto lokalitách omezená, rozšiřují se obchody do postranních ulic jako jsou ulice 28. října nebo Železná.
 
Pražské nákupní třídy nabízejí dobře vyvážený poměr maloobchodní značek. Základ tvoří značky střední cenové kategorie s 46 % obchodních jednotek. Obchody prémiových značek tvoří dalších 29 % lokací na nákupních třídách a zbylých 25 % patří luxusním značkám. Z top desítky evropských měst, která jsou pro maloobchodníky nejatraktivnější, má Praha nejvyšší podíl značek střední kategorie. S rostoucí kupní silou obyvatelstva se však očekává, že podíl prémiových a luxusních značek v budoucnu poroste.
 
Na Příkopě a Václavské náměstí – Zlatý kříž
Ulice Na Příkopě, která nabízí přibližně 60 maloobchodních jednotek na 500 metrech mezi ulicí Na Můstku a Náměstím Republiky, je nejpopulárnější pražskou nákupní třídou Nalezneme na ní mix značek střední cenové kategorie, které tvoří téměř 60 % její nabídky, a prémiových značek. Její nejatraktivnější část, kterou projde nejvíce lidí a ve které sídlí několik vlajkových obchodů, se táhne od spodní části Václavského náměstí a ulice Na Můstku až po nákupní galerii Myslbek. Poptávka po obchodních jednotkách zde převyšuje nabídku a míra neobsazenosti se blíží nule.
 
„Během posledních pěti let prošla maloobchodní nabídka v ulici Na Příkopě postupnou proměnou. Módní značky prodávající oděvy, obuv a doplňky začaly postupně převažovat. Jejich podíl se za posledních pět let zvýšil na 45 %. Na druhé straně se kvůli vyšší poptávce, která vedla k růstu nájmů, snížil podíl restaurací a kaváren. Zatímco v roce 2008 činil jejich podíl téměř 20 %, do konce roku 2013 klesl jejich počet téměř o polovinu. Ve srovnání s rokem 2008 se zde nachází také více bank a obchodů, které nabízí šperky, a naopak méně obchodů s upomínkovými předměty a parfumerií,“ vysvětluje Blanka Vačkova, senior analytička průzkumu realitního trhu JLL.
 
Druhou nejvyhledávanější lokalitu pro populární módní značky představuje Václavské náměstí, kde se soustřeďují  velké vlajkové obchody, banky, obchodní domy a hotely. Na více než 700 metrech délky dnes nabízí zhruba 70 maloobchodních jednotek různé velikosti. Maloobchodníci dávají přednost spodní části náměstí navazující na ulici Na Příkopě, která tak tvoří tzv. Zlatý kříž. Velkou výhodou této oblasti je, že zde denně projde velké množství lidí. Dalším velkým přínosem bylo zavedení pěší zóny ve spodní části náměstí v roce 2012. Ve srovnání s ulicí Na Příkopě nabízí Václavské náměstí více kaváren, restaurací a prodejen rychlého občerstvení a má také větší podíl značek střední cenové kategorie. 
 
V ulici Na Příkopě otevřelo za posledních 12 měsíců několik nových obchodů jako například Tommy Hilfiger, Deichmann, Bershka či Weekend Max Mara. Nejvýznamnějším novým přírůstkem na Václavském náměstí je otevření vlajkového obchodu C&A v budově Diamant 10. dubna 2014. Jak je vidět z tabulky níže, z dvacítky nejrychleji expandujících maloobchodních značek s nejpočetnějším zastoupením v předních evropských metropolích se Praze podařilo přitáhnout všech dvacet.
 
„Většina značek v této top dvacítce má své zastoupení na některé z pražských nákupních tříd. Nejpreferovanější lokalitou je ulice Na Příkopě, kde si obchod otevřela polovina značek z top dvacítky. Nejnovějšími přírůstky jsou přitom obchody Tommy Hilfiger či Max Mara Weekend,“ říká Sylvie Samadi, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
 

Nájemné
Protože Praha patří mezi deset nejatraktivnějších měst pro maloobchodní značky v Evropě, dosahuje nájemné v centru města nejvyšší úrovně v rámci střední a východní Evropy. Výše nájemného za standardní jednotku o rozloze 100 m2 v ulici Na Příkopě činí 2.160 eur za m2 za rok. Mezi léty 2008 a 2013 tak nejvyšší dosahované nájemné vzrostlo o 20 %. Na druhé straně na Václavském náměstí dosahuje nejvyšší nájemné úrovně 1.200 eur za m2 za rok. „Přestože jsou maloobchodní nájmy v Praze nejvyšší v regionu CEE, ve srovnání se zbytkem Evropy nabízí Praha stále konkurenceschopné podmínky pro vstup na trh. Nejdražšími nákupními třídami v Evropě jsou Avenue des Champs Elysées v Paříži, Oxford Street v Londýně a Tverská ulice v Moskvě,“ uzavírá Beatrice Mouton, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro CEE.

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button