Ne každý speditér se může pochlubit tím, že dokáže po silnici přepravit paletu či balík do Arménie, Gruzie nebo Ázerbájdžánu.
Důvodem je nejen špatná dopravní dostupnost, ale i to, že Zakavkazsko bylo dlouho opomíjeným koutem mezi Evropou a Asií. DSV Road od konce roku 2012 nabízí svým zákazníkům odjezd sběrného kamionu do Zakavkazských republik z terminálu v Dobrovízi v blízkosti Ruzyňského letiště.
V oblasti kusových přeprav (jednotlivé balíky nebo palety) byla až donedávna jedinou rozumnou možností letecká přeprava, která je vhodná zejména v případech, kdy je potřeba doručit zboží v řádu několika málo dní za cenu vyšších přepravních nákladů. Doba přepravy po silnici z terminálu v České republice na terminál v Tbilisi, Jerevanu nebo Baku se pohybuje kolem 10ti dní. Když k tomu připočítáte čas potřebný na svoz zásilky na terminál, její rozvoz a možné průtahy na hranicích, dostanete se na zhruba 15ti denní přepravní čas. V současné době odjíždí kamion DSV na Kavkaz 2x – 4x měsíčně. Výhodou tohoto způsobu přepravy je jednoznačně jeho ekonomičnost. Díky naším partnerům můžeme českým exportérům nabídnout znalost místního prostředí a tudíž profesionální vyřízení i např. celních záležitostí a pojištění přes vlastní DSV pojišťovnu.
Jak si stojí v současné době export českých firem?
Už dávno není pravda, že by byl obchod mezi Českou republikou a Jižním Kavkazem nevýznamný. Podle dat Českého statistického úřadu činil celkový obrat zahraničního obchodu v minulém roce téměř 35 miliard, což je více než dvacetinásobek oproti roku 2002. Největší část obratu (92%) tvoří vzájemný obchod s Ázerbájdžánem. Současné možnosti pro české dodavatele jsou zde při modernizaci železniční sítě, chemických a petrochemických komplexů. Dále pak v oblasti spotřebního zboží, zejména potravinářského, v souvislosti se vstupem společnosti Carrefour do Arménie či při výstavbě nové trasy metra v gruzínské metropoli Tbilisi.