Logistika a sklady

SpeedChain 2025 poprvé v Kongresovém centru Praha

SpeedChain 2025 poprvé v Kongresovém centru Praha. Konference SpeedChain, největší logistické setkání ve střední Evropě, se letos poprvé konala v prostorách Kongresového centra Praha. Hlavním tématem byly investice do moderních technologií, digitalizace a nedostatek pracovních sil. Samostatnou sekci zde měla i společnost Timocom. 

Historické sály Břevnovského kláštera, které po řadu let dodávaly konferenci SpeedChain jedinečnou atmosféru, již kapacitně nestačily rostoucímu zájmu. Přesunutí do moderního kongresového prostoru se ukázalo jako logický krok, který celé akci jenom prospěl, přinesl více prostoru pro přednášky, výstavní zónu i networking.

Přesun SpeedChainu do Kongresového centra byl skvělý krok

Bez investic to nepůjde

Česká ekonomika má výjimečně nízkou nezaměstnanost a trpí nedostatkem investic, které jsou ale klíčové pro další růst i stabilitu odvětví, včetně logistiky. „Česká ekonomika je teflonová – odolává otřesům a momentálně roste díky spotřebě domácností a má nízkou míru nezaměstnanosti. Bez investic se však spotřeba domácností vyčerpá. Potřebujeme investovat do robotizace, automatizace a nových technologií,“ zdůraznila Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

Evropa zaostává za Asií v investicích do automatizace. „V Česku máme přibližně 27 tisíc průmyslových robotů, což nás řadí na 15.–17. místo na světě těsně před Polskem. Potenciál je však mnohem vyšší,“ uvedl Kamil Bartoš ze společnosti FANUC Czech.

Firmy z praxe potvrzují, že bez moderních řešení se neobejdou. „Abychom byli konkurenceschopní, potřebujeme nahrazovat monotónní lidskou práci robotickými pažemi, autonomními systémy a podobnými řešeními. Pokud se však automatizuje špatně, je výsledek horší, než kdyby procesy zůstaly manuální,“ uvedl Dalibor Pátek z Rohlik Group.

V chodbách se opět prezentovaly firmy z oblasti logistiky

Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics CZ a SK, upozornil, že automatizace by se neměla omezovat pouze na sklady: „Nasazení RPA neboli robotické procesní automatizace přináší obrovský potenciál. Právě tyto úkoly dokážou zvládnout virtuální roboti. V Rabenu máme nasazeno až 60 robotů, kteří automatizovali více než 300 procesů. Díky tomu jsme ušetřili práci více než stovky lidí, a to za zlomek ceny.“

Sekci Timocom XChange moderoval šéfredaktor našeho magazínu 

Kateřina Rázlová z DHL Supply Chain shrnula celkový trend jasně: „Lidí v logistice bude ubývat a demografická křivka je jasná. Proto musíme investovat do všech trendů, od práce s aplikacemi až po robotizaci skladů.“

Udržitelná logistika

Evropská legislativa tlačí na ekologičtější řešení v dopravě. Alternativa k naftovým nákladním vozidlům je zatím v nedohlednu. „Jako přechodné řešení vnímáme paliva HVO, i když i ta mají své limity. Vodík považuji za velmi perspektivní, ale zatím jsme neměli možnost technologii v praxi otestovat. Škoda, že Evropská komise vyřadila LNG, protože jde o technologii, kterou řidiči ovládají a pro kterou existuje infrastruktura,“ říká Aleš Willert z C.S. CARGO Group. V panelové diskuzi však někteří logističtí lídři oponovali, že LNG nepřináší významnou úsporu emisí CO₂, a proto není pro udržitelnost vhodným řešením. Dopravci proto stále preferují biopalivo HVO jako dočasnou alternativu nafty.

Timocom zapojuje AI

Ve své sekci XChange 2025 představila společnost Timocom nové digitální nástroje a využití AI v logistice. Nástroj Timocom AI dokáže automaticky zpracovat objednávky z běžných formátů a vyplnit potřebná data, čímž šetří čas a snižuje chybovost. Nový integrovaný Messenger zase umožňuje rychlou a bezpečnou komunikaci mezi zadavateli a dopravci přímo v rámci přeprav. Vedle digitalizace se XChange zaměřil také na prevenci podvodů, zástupci společnosti Malcom Finance představili řízení cash flow, právníci ze společnosti Rödl & Partner právní aspekty dopravy a pojišťovací makléřka z firmy SATUM vysvětila, proč je důležité nepodcenit pojištění. Nechyběly ani workshopy zaměřené na praktické využití AI. Celý program pak završila panelová diskuze, kterou stejně jako celým programem provázel Michal Štengl, šéfredaktor našeho magazínu.

Zdroj
redakce
Back to top button