Stále více majitelů nákladní silniční přepravy vybavuje své kamiony mobilními aplikacemi. Ty se stávají běžným pomocníkem řidičů, pomáhají jim nejen na silnicích, ale i v komunikaci s dispečery, dodavateli nebo odběrateli.
Ačkoliv počet tunokilometrů se dle statistik ČSÚ za poslední roky nijak významně nezměnil, sužují českou nákladní dopravu problémy, které je třeba řešit. „Jako největší problém vidím to, že na jeden tunokilometr, to je kilometr ujetý s naloženým zbožím, připadá v současnosti i jeden kilometr, kdy nákladní automobil jede takzvaně „naprázdno,” říká Pavel Blaščík, majitel Autodopravy Blaščík a dodává: „To je noční můra všech autodopravců, zejména těch menších. Proto většinou využívají služeb firem poskytujících možnost vytěžování zpáteční cesty.“
Dopravcům obvykle pomáhá specializovaný software, který umožňuje získávat data od vytěžovacích společností. Ale vytěžování vyžaduje okamžitou komunikaci s řidiči. A právě komunikace s řidičem bývá často problematická. Děje se tak většinou pomocí telefonu, kdy dispečerinformuje řidiče, kam má jet, v kolik tam má být a co poveze.
Pokud řidič nemá fenomenální paměť nebo zrovna neodpočívá, aby si mohl informace v klidu zapsat, často vzniká informační šum. Řidič většinou zapomene na některé důležité věci, a tak se mnohdy stane, že nedojede včas, bloudí nebo, v nejhorším případě, nedorazí vůbec. A to znamená další penalizační náklady pro autodopravce.
Řešením jsou chytré aplikace
A jak tohle mohou pomoci řešit tablety nebo některé mobilní telefony? Tablet sám o sobě ne, ale aplikace, která si bude vše důležité pamatovat, včas upozorní, pomůže a navíc dovede řidiče bez potíží k cíli, ta ano. „Většina aplikací pro mobilní zařízení dnes umí minimálně předat zprávu řidiči kde a v kolik si má vyzvednout náklad a ve spojení s navigací ho dovést i na správné místo.
Lepší pak zvládnou vzájemnou komunikaci mezi dispečinkem a řidičem, většinou pomocí krátkých zpráv, nebo jednoduchého výběru z odpovědí tak, aby se řidič mohl i nadále plně věnovat své práci. Ty nejlepší navíc umožňují zadávání stavů řidiče (AETR), vytváření stazky a upozorňují na možnosti tankování na trase,“ říká Markéta Kolínková, obchodní ředitelka HI Software – firmy, která se vývojem podobných aplikací zabývá.
Na trhu jsou také aplikace, které mají možnost zaslat na displej mobilního zařízení kopie dokladů, které jsou potřeba k nakládce či vykládce a k tomu umožňují i sledování některých provozních stavů vozidla. Třešničkou, na pomyslném dortu, je pak možnost pořizování dokladů nebo fotodokumentace a jejich podepisování přímo na displeji mobilního zařízení. Toto vše dává autodopravcům ohromnou konkurenční výhodu a umožňuje jim tak získat více zakázek.
Jednou z aplikací, která obstojí i v náročných testech, je aplikace WD Fleet. Jedná se o klienta pro tablety s nejrozšířenější platformou Android. V základní verzi, která je k dispozici zdarma, umožňuje komunikaci s řidičem, navigaci, scan dokumentů a má i mnoho dalších funkcí. Ve spolupráci s webovým rozhraním Webdispečink pak umožňuje plnou kontrolu nad náklady, a to jak těmi hmotnými, tak i nad těmi peněžními. A protože dispečerské stanoviště je také webové rozhraní, může dispečer vykonávat svoji práci odkudkoli, kde je k dispozici internetové připojení.