Testy osobních vozů
Subaru Levorg 1.6 GT-S Lineartronic Sport – Nečekaný postup
Postup Subaru Levorg do finále ankety Auto roku v České republice byl překvapivý. Obzvláště s vědomím toho, že se nabízí s jediným motorem, a to ještě benzínovým, variátorem a pohonem všech kol.
Původně se s dovozem Subaru Levorg do Evropy vůbec nepočítalo. Nakonec se to ale povedlo a tohle kombi na rozhraní nižší střední a střední třídy rozšířilo nabídku značky Subaru na celkem pět modelů.
Vzpomínka na Legacy
Levorg nepřímo navazuje na čtvrtou generaci Legacy, což byl jeden z nejúspěšnějších modelů v historii Subaru a jež se svého přímého nástupce nedočkal. Levorg má ale k Legacy docela blízko vnějšími rozměry. Jenže zatímco Legacy ve své době patřilo do střední třídy, Levorg je na hranici nižší střední a střední třídy. Tohle kombi vypadá báječně a lidé se za ním ohlížejí, což se vozům Subaru s výjimkou brutálního WRX STi až tak často nestávalo. To ale jejich majitelům nevadilo, protože věděli své.
Kvalita, co je konečně vidět
Bohužel noví zájemci se často nechali odradit tím, že vyšší cena auta nebyla na první pohled vidět. Evropané totiž hodně dají na kvalitu materiálů a chtějí se jimi nechat obklopovat. A to Subaru dlouho nedokázalo. Už s příchodem nového Outbacku se ale leccos zlepšilo a Levorg v tom pokračuje. Dojem z interiéru je nyní mnohem lepší, stejně tak se ve výbavě objevily bezpečnostní systémy nebo česky hovořící multimediální zařízení Starlink s navigací a skvělou konektivitou.
Praktik
U kombi se hodně sleduje objem zavazadlového prostoru a základních 522 l za pátými dveřmi, které se vyklápějí „proklatě“ nízko, nezklame. Vysokou užitnou hodnotu zajišťuje i nízká nákladová hrana nebo velká šířka mezi podběhy, díky čemuž lze dovnitř strčit i pořádnou krabici. A když potřebujete převézt lednici, stačí páčkami na boku sklopit opěradla a spolu se 1446 l získáte i zcela rovné dno.
Jediná možnost
Zájemce o Levorg má hodně usnadněný výběr pohonu – jeden motor, jen variátorový automat Lineartronic a pohon všech kol. Podélně uložený boxer 1.6 DIT je zcela nové konstrukce, pracuje s přímým vstřikováním paliva a chlubí se výkonem 125 kW/170 k a 250 Nm v širokém rozmezí otáček 1800 až 4800 ot./min. Umí být jako beránek, když ho ale prošlápnete, umí také pořádně zdivočet. Sytě znějícímu boxeru skvěle sekunduje automat Lineartronic, který zaskočí snad jen prudšími rozjezdy. Jinak totiž funguje nenápadně a pod plným plynem evropsky podřazuje. Spotřeba se pohybuje mezi osmi a devíti litry, což není málo, ale pořád mluvíme o živé čtyřkolce s turbem a automatem…
Podvozek, co vás chytí
Nejsilnější stránkou Levorgu je jeho podvozek. Je hravý, skvěle čitelný a má neskutečnou schopnost odolávat odstředivým silám na všech typech povrchu. Tohle auto je prostě radost řídit, a to i díky perfektní pozici za volantem.
Základní cena za tuhle radost není zrovna malá. Za 598 374 Kč, resp. 751 240 Kč, kolik stojí testovaná nejvyšší verze GT-S Sport, už totiž koupíte auto střední třídy. Nebude ale tak zábavné a dobře vybavené.
Michal Štengl, foto autor
Spotřeba není dramatická
Vozy Subaru nikdy nepatřily k nejúspornějším na trhu. Trvalý pohon všech kol Symmetrical AWD, robustní (proto i bezpečná) konstrukce karoserie a podvozku, a přeci jen spíše japonsko-americký původ si vybírají svoji daň. Přesto si leckdy spotřeba čtyřkolky Subaru AWD vede lépe než dvoukolová konkurence, natož když tam dají čtyřkolku. Důkazem vývoje u Subaru budiž například fakt, že zatímco Levorgu velikostí podobné Legacy 4. generace s motorem 2,0 l o výkonu 121 kW (165 k) a samočinnou převodovkou jezdilo dlouhodobě za 10,4 l/100 km, v případě nového Levorgu s motorem 1,6 l turbo (125 kW, 170 k) je realita o téměř 15 % nižší a jezdí se spotřebou kolem 8,9 l/100 km. Máme vyzkoušen 130km testovací okruh se 40% podílem dálnice, kde při dodržování rychlostních limitů s průměrnou rychlostí 95 km/h Levorg dosáhl spotřeby 7,3 l/100 km.
Zdeněk Zikmund
Prodej a marketing SUBARU ČR, s.r.o
TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Levorg 1.6 GT-S
Lineartronic Sport
|
|
Motor:
|
B4/zážehový
|
Zdvihový objem:
|
1600 cm3
|
Max. výkon:
|
125 kW (170 k)/4800-5600 min-1
|
Max. točivý moment:
|
250 Nm/1800-4800 min-1
|
Maximální rychlost:
|
210 km/h
|
Zrychlení 0-100 km/h:
|
8,9 s
|
Převodovka:
|
V6
|
Kombinovaná spotřeba:
|
7,1 l/100 km
|
Komb. spotřeba v testu:
|
8,7 l/100 km
|
Emise CO2:
|
164 g/km
|
Objem zavaz. prostoru:
|
522/1446 l
|
Pohotovostní hmotnost:
|
1577 kg
|
Celková hmotnost:
|
2020 kg
|
Rozměry d/š/v:
|
4690 x 1780 x 1485mm
|
Rozvor:
|
2650 mm
|
Cena testovaného vozu:
|
734 710 Kč (bez DPH)
|