Čínský útok na Evropu pokračuje
Čínský útok na Evropu pokračuje. Už před dvěma roky začaly čínské značky na IAA vystrkovat „nákladní“ růžky, letos už do Hannoveru přivezly pořádnou nálož nákladních aut, dodávek, ale i autobusů. Většinou elektrických, Číňané se ale nebojí ani plynu či hybridů. A k tomu ukázali své schopnosti též ve vývoji agregátů i příslušenství.
O síle a troufalosti čínských výrobců svědčí třeba i to, že si pronajali druhou polovinu haly č. 19/20, kde vystavoval i Daimler Trucks. Další výrobci, hlavně příslušenství, baterií či náprav, byli různě roztroušeni po dalších halách. Vedle známých značek jako BYD, Maxus, JAC, King Long jsme se ale museli učit i zcela nová čínská jména jako Sinotruk, Zhongtong či Weichai. Začněme ale těmi známějšími a některými i v Česku dostupnými.
MAXUS
Značka patřící do SAIC Motors, jež u nás oficiálně zastupuje Auto Palace, představila tři novinky – dvě elektrické dodávky a pick-up. Model eDeliver 5 je kompaktní dodávka, nabízená ve dvou délkách s maximální kapacitou až 7,7 m3 a nosností 1190 kg. Pohon zajišťuje motor se 120 kW (163 k) a 64kWh baterie, zaručující dojezd až 489 km. Větší dovozní potenciál do Česka má však eDeliver 7, nabízející různé délky, objem až 6,7 m3 a dojezd 542 km v městském provozu. Motor má výkon 150 kW (204 k).
Velký zájem budil ale hlavně elektrický pick-up eTerron 9 svýkonem 325 kW (442 k), stálým pohonem všech kol, díky 102kWh baterii dojezdem až 430 km, vzduchovým podvozkem, užitečným zatížením 625 kg a schopností táhnout brzděný 3,5t přívěs.
BYD
Čínský gigant, kterého na Slovensku zastupuje firma Delta Trucks ze Sence, představil čtyři modely. Dva z nich, nákladní vozy ETM6 a ETH8, jsme již testovali (viz TL 6–7/2024), zbylé dva jsou novinkami. E-Vali je elektrická dodávka s nákladovým prostorem objemu v závislosti na délce (5995 a 6995 mm) od 13,9 do 17,9 m3. Platforma umožňuje instalaci dvou motorů, vpředu se 100 kW a 150 kW vzadu, v základu je zadokolka, může ale být jako čtyřkolka (AWD). Dojezd je v rozmezí 220 až 250 km a z 10 na 80 % se nabije přibližně za 30 minut. Užitečné zatížení se pohybuje od 700 do 1450 kg.
EYT 2.0 je elektrický tahač, dosahující kombinované hmotnosti až 75 000 kg, což ho činí ideální pro přepravu těžkých nákladů třeba v přístavech. Je vybaven motorem s 260 kW a baterií typu LiFePO4 s kapacitou 216,7 kWh, která umožňuje provoz až po dobu 16 hodin.
DONGFENG
U nás ne tak neznámá značka vystavila ucelenou řadu elektrických dodávek E-Star V,zahrnující modely V5, V7 a V9. První dva jmenované měly v Hannoveru světovou premiéru. Oba mají stejnou délku 5,27 m, liší se ale šířkou (1,73 a 1,9 m), výškou (1,98 a 1,995 m), kapacitou baterie (42 a 54 kWh), užitečným zatížením (1475 a 1640 kg) a velikostí nákladového prostoru (6,6 a 7,3 m3). Výrobce slibuje dojezd 260, resp. 310 km.
JAC
Automobilka Jianghuai Automobile Company, oficiálně známá jako Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd., v Hannoveru představila svůj plán pro Evropu. V první fázi uvede tři elektrické užitkové modely. Lehký nákladní vůz N42 EV, vybavený baterií s kapacitou 77,28 kWh, jenž nabídne dojezd přes 220 km a pokročilé schopnosti autonomní jízdy na úrovni L2. N75 EV je jeho větší sourozenec, který může nést až 100 kWh elektrické energie. Model T9 EV je čistě elektrický pick-up s pohonem všech kol a s baterií 88,02 kWh, umožňující dojezd přes 340 km.
KING LONG
Značka, známá hlavně výrobou autobusů, v Hannoveru vystavila tři elektrické koncepty pod označením Merry. Combo je plně elektrický coach s dojezdem skoro 520 km. Haul označuje tahač 6×2 s palivovými články, zásobníky na 80 kg vodíku a dojezdem přes 1000 km. Van je dodávka nabízená se dvěma délkami a výškami, nákladovým prostorem s kapacitou 7,3 až 9,7 m3, 42kWh baterií a dojezdem 210 km.
SINOTRUK
Hned pět modelů přivezla do Hannoveru společnost Sinotruk, jejímž mottem bylo Zero to Hero a specializace na vodík. Asi největší rozruch budila aerodynamická souprava Yellow River HICEV, složená z vodíkového tahače s ultranízkým součinitelem odporu vzduchu cx 0,286, poháněná 15litrovým ICE motorem na vodík s výkonem 395 kW a dojezdem přes 800 km a aerodynamickým návěsem. Tahač vychází z modelu Huanghe X7, který v roce 2023 vytvořil Guinnessův světový rekord v ujetí nejdelší vzdálenosti na jednu nádrž (4871,18 km).
Tahač Sitrak FCEV 6×4 – tato značka patřící do Sinotruku je výsledkem spolupráce s automobilkou MAN, mápalivové články o výkonu 300 kW. Energii dodávají dvěma elektromotorům o celkovém výkonu 1080 kW, nádrže na 112 kg vodíku zajistí při spotřebě 9,5 kg/100 km dojezd přes 1250 km. Další exponát byl čistě elektrický tahač Sitrak HD EV 6×2 s dojezdem 450 km a třemi elektromotory o celkovém výkonu 825 kW. Model Howo LD EV (také patří pod Sinotruk) je lehký distribuční náklaďáček s elektrickou zadní nápravou (140 kW), 100kWh baterií a dojezdem cca 300 kW.
Posledním vystaveným modelem byl pick-up Sinotruk Bolden S7 a S9 s naftovým dvoulitrem 140 kW, osmistupňovým automatem a volitelným pohonem 4×4. Oba modely se od sebe liší charakterem, jeden je víc na silnici, druhý na terén.
Spolu se značkou Sinotruk měla svůj stánek i společnost Weichai, která je jedním z největších výrobců motorů všeho druhu na světě a dodavatelem Sinotruku i firmě Shacman, která s nimi také sdílela halu 19/20.
SHACMAN
Tato značka čínského výrobce nákladních vozidel Shaanxi Automobile Group přivezla hned několik variant tahače X6000. Nechyběla ani naftová verze z roku 2023 s motorem Weichai o objemu 16,6 litru, který poskytuje mezi sériovými tahači rekordních 840 koní (617 kW). Spolu s ním zde byl tahač 4×2 na LNG s motorem o výkonu 630 k (463 kW), X6000E s palivovými články nebo hybridní X6000 hybrid. Dalším vystaveným exemplářem byl L6000E, středně těžký distribuční model s elektrickou hnací nápravou a úhlem natáčení předních kol až 44 stupňů.