Testy užitkových vozidel

Pro komplexní městskou logistiku

Pro komplexní městskou logistiku. BYD má ve své nabídce i elektrické podvozky ETM6 a ETH8, určené pro středně těžkou a těžkou dopravu. Prozkoumali jsme je a krátce se s nimi i svezli.

Značka BYD oznámila svůj vstup do Evropy se svými komerčními vozidly v roce 2022 na IAA v Hannoveru, od té doby zde začíná postupně budovat prodejní a servisní síť. Na Slovensku tuto značku zastupuje společnost Delta Trucks ze Sence, v Česku oficiální importér zatím není. Oba modely ETM6 i ETH8 jsou primárně nabízeny jako podvozky určené pro montáž nástaveb. 

ETM6

Tento model je navržen pro městskou logistiku a středně těžké přepravy. Nabízí se ve dvou délkách 5940 a 7635 mm a rozvorech 3360 a 4200 mm, šířka je 2095 mm a výška 2940 mm. Pohotovostní hmotnost činí 3680 a 3850 kg, celková pak 7490 kg a užitečné zatížení je 3810 a 3640 kg. 

ETM6 se je k dispozici ve dvou délkách s celkovou hmotností 7,5 t

Vozidlo je osazeno moderními LiFePO4 akumulátory s celkovou kapacitou 126 kWh zajišťující dojezd i plně naloženého vozu až 200 km, což bohatě stačí pro většinu způsobů využití ve městě. Akumulátor lze dobíjet výkonem až 115 kW, což znamená, že vozidlo může být nabito z 20 % na 100 % za přibližně dvě hodiny.

Maximální rychlost vozu je 90 km/h, stará se o to elektromotor s maximálním výkonem 150 kW a nejvyšším točivým momentem 550 Nm, integrovaný do zadní nápravy spolu s redukční převodovkou. A musím uznat, že dynamika vozu je vysoce nadprůměrná. I drobné přidání plynu totiž uvádí vozidlo do pohybu nečekaně hbitě. Stejně rychle ale díky rekuperaci i brzdí, řidič má možnost si zvolit úroveň rekuperace. 

Moderní pracoviště se skvělým výhledem 

Kabina zvenku zaujme velmi moderním, až futuristickým designem, za nímž nezaostává ani kabina. Ta nabízí trojici sedadel (to prostřední, sklopné může posloužit jako stoleček), skvělý výhled všemi směry a moderní, jednoduše tvarovanou přístrojovou desku se dvěma barevnými displeji. Přístrojový má rozměr 8,1″, prostřední s 10,1″ je po vzoru osobních vozidel BYD otočný, takže může být orientovaný buď na výšku, nebo na šířku. Přimlouval bych se ale za to, kdyby mohl být natočený směrem k řidiči. Místo voliče převodovky je otočný ovladač, vozidlo se oživuje tlačítkem. 

ETH8

Zatímco menší ETM6 připomíná na první pohled nějaký čistě elektrický futuristický start-up vytvořený umělou inteligencí, z větší ETH8 je znát, že vychází z konvenčního dieselového náklaďáku. Svou velikostí spadá do klasické kategorie s celkovou hmotností 19 t a nabízí pouze konfiguraci podvozku 4×2 ve dvou délkových variantách: 7850 mm a 7635 mm, resp. s rozvory 4500 a 5700 mm. Šířka je 2530 mm, výška 3280 mm. Pohotovostní hmotnost kratší varianty je 3680 kg, delší 3850 kg, celková hmotnost 7490 kg. 

ETH8 umožní dojezd až 200 km

ETH8 je vybavena výkonným motorem s maximálním výkonem 150 kW a točivým momentem 550 Nm, který je v jedné skříni se třístupňovou samočinnou převodovkou u zadní rozvodovky. Díky tomu mohou být akumulátorové sady chycené jak z boku rámu, tak přímo v něm. Akumulátory s celkovou kapacitou 255 kWh zajišťují garantovaný dojezd až 200 km s plným zatížením. Maximální dobíjecí výkon činí 120 kW, díky němuž se akumulátory dobijí z 20 na 100 % za přibližně dvě hodiny.

Přístrojová deska ETH8 vypadá daleko umírněněji než v ETM6, jsou zde klasické ručičkové přístroje doplněné 8″ TFT displejem uprostřed. Druhý displej, výrazně natočený k řidiči (chválíme), má velikost 10,1″ a velmi slušnou čitelnost. Na vysokém motorovém tunelu jsou nejen držáky na nápoje a přihrádka na dokumenty, ale také volič jízdních režimů s tlačítkem pro přepínání úsporného nebo výkonného režimu a páka parkovací brzdy. Kabina může mít i jedno lůžko s odkládacími prostory pod ním. 

Vozidlo existuje v konfiguraci 4×2 ve dvou délkách

Po přímém přesednutí z ETM6 je znát, že motor se musí vypořádat s daleko větší hmotností, takže dynamika není stejná. Elektromotor poskytuje spíš plynulost než nějakou výbušnost, řidič má také možnost si tlačítkem měnit úroveň rekuperace a tím i brzdný účinek. 

Zajímavá cena

Zatímco u tradičních evropských značek se za elektrickou verzi platí až třikrát víc ve srovnání s konvenčním typem, BYD mluví o cca dvojnásobném navýšení ceny.

Zdroj
Redakce
Back to top button