Letecká doprava

25 let od první startu L-159

25 let od první startu L-159. Uběhlo 25 let od prvního vzletu prototypu letounu L-159 ALCA z letiště ve Vodochodech. Tento letoun si během své služby, i ve světě, vysloužil mezinárodní uznání a respekt. L-159 je stále pevnou součástí nejen nejrůznějších cvičení států NATO, ale i bojových misí.  

L-159 ALCA je lehký víceúčelový bojový stroj, který na přelomu tisíciletí znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně tzv. „glass cockpit“, systémů vlastní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel AIM-9 Sidewinder, AGM-65 Maverick a laserem naváděných pum. 

Přečtěte si také

Mezi jeho velké výhody, ve srovnání s konkurencí a zejména pak s nadzvukovými stroji, jsou nízké provozní náklady a jednoduchost každodenního provozu. Stroj dokáže podporovat pozemní vojska, ničit nejrůznější pozemní i námořní cíle, zajišťovat protivzdušnou obranu proti pomalým cílům a v neposlední řadě sloužit při výcviku pilotů. Letadlo může vzlétnout i z letišť s částečně upraveným povrchem. Ne nadarmo jsou letouny L-159 označovány za spolehlivé pracanty nebes. 

25 let od první startu L-159

„V druhé polovině devadesátých let pro nás v Aeru představoval projekt vývoje letounu L-159 obrovskou motivaci, hlavně díky možnosti v konstrukci letounu použít vyspělé západní technologie, ke kterým jsme získali přístup po roce 1989. Díky obrovskému odhodlání projektového týmu se nám za necelých pět let od zahájení prací podařilo dostat „do vzduchu“ první prototyp letounu, jehož potenciál i dnes, po dvaceti letech služby, není zdaleka vyčerpán,“ vzpomíná Martin Mamula, který je u projektu L-159 od počátku.

L-159 ALCA je nejpočetnějším typem letadla ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR. Ta má k dispozici celkem 24 letounů. Účastní se velké části cvičení NATO v Evropě. O svých operačních schopnostech přesvědčil letoun L-159 v Iráku. Zde má za sebou již stovky bojových letů a osvědčil se při ničení pozemních cílů Islámského státu.

Vynikajících výsledků dosáhly také „Alky“ americké společnosti Draken International, které se využívají v roli agresora při výcviku různých složek amerických ozbrojených sil. Nedávno oznámená spolupráce s Draken Europe přináší osvědčené výcvikové metody z USA na evropskou půdu. L-159 se bude využívat jako agresor při výcviku nejlepších pilotů RAF i pro stroj F-35. 

„Nedávný podpis dohody o spolupráci se společností Draken Europe jasně ukázal, že o naše „Alky“ je i nadále ve světě zájem, a to nejen díky bezkonkurenčnímu poměru ceny a výkonu. Pevně věříme, že brzy dojde k rozhodnutí o její modernizaci v rámci Vzdušných sil Armády České republiky. Stroj může hrát, s ohledem na budoucnost a zajištění bezpečnosti v Česku i ve světě, stále velký význam,“ zmiňuje Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

Kabina stroje je navržena podobně, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS. Pilot tak může ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným víceúčelovým radarem. V současné době probíhají jednání o rozsáhlé modernizaci provozovaných letounů, především pak avioniky. Po modernizaci se prodlouží životnost letounu o desítky let. Tento krok je potřebný i z důvodu zachování letuschopnosti při výcviku budoucích pilotů Vzdušných sil Armády České republiky. 

„V podstatě všichni operační piloti z naší základny prošli ve své letecké kariéře výcvikem na L-159. Alkám patří také další jedno neoddiskutovatelné prvenství. V době svého zavedení to byl první letoun našeho letectva se „západní“ filozofií konstrukce a avioniky. Díky „stopadesátdevítce“ jsme integrovali do NATO naše letectvo,“ uvádí generál Jaroslav Míka, velitel 21. základny taktického letectva Čáslav. „S L-159 počítáme pro výcvik minimálně další generace pilotů,“ dodal gen. J. Mika.

L-159 ALCA je českým výrobkem, na který může být tuzemský průmysl hrdý. Jeho předpokládaná dlouhá životnost po modernizaci zajistí zákazníkům dlouhodobě efektivní využití tohoto letounu. 

Čtěte také: Výroba L-39NG běží naplno.

Zdroj
TZ

Přečtěte si také

Back to top button