Zprávy
Linde MH rozšiřuje nabídku techniky s lithium-iontovou technologií
Linde Material Handling, přední evropský dodavatel manipulační techniky a skladových řešení, uvádí na trh další manipulační techniku s pohonem na lithium-iontové baterie.
Společnost rozšířila své portfolio o nové ruční nízkozdvižné vozíky, vychystávací vozíky a tahače na tento pohon a od nynějška nabízí i lithium-iontové baterie s vyšším výkonem.
Od zavedení lithium-iontové technologie do výrobního sortimentu Linde Material Handling (Linde MH) se tyto bezúdržbové baterie osvědčily v mnoha aplikacích, kromě jiného i v logistice chlazeného zboží či potravin. Na základě pozitivních ohlasů trhu proto společnost významně rozšířila svoji nabídku manipulační techniky v této oblasti. Kromě nízkozdvižných vozíků Linde T16 ION a Linde T18 ION s chodící obsluhou nabízí LMH nyní i nízkozdvižné vozíky s plošinou pro řidiče, nízkozdvižný vychystávací vozík a také první modely tahačů s lithium-iontovou technologií. Nabídku baterií, která doposud zahrnovala spektrum od 1,8 do 3,6 kWh, společnost doplnila o nové, výkonnější baterie s kapacitou od 4,5 do 9,0 kWh.
Stále více zákazníků z oblasti logistiky a průmyslu oceňuje v porovnání s klasickými olověnými bateriemi přednosti lithium-iontové (Li-Ion) technologie. Poznatky z praxe to potvrzují: životnost Li-Ion baterie s 2 500 garantovanými nabíjecími cykly je minimálně dvojnásobná než u konvenčních olověných baterií, podle způsobu použití i mnohonásobně delší. Kromě toho je u této nové technologie výrazně lepší využitelnost energie. Místo jen
80 %, jako je tomu u konvenční techniky olověných baterií, je přes 90 % nabité energie pro pohon manipulační techniky skutečně využitelné. To představuje reálný nárůst efektivity. Navíc po skončení garantované použitelnosti není životnost Li-Ion baterie ještě zdaleka u konce. K dispozici zbývá ještě okolo 75 % její původní kapacity, takže tyto baterie mohou být v závislosti na způsobu aplikace používané až 10 let a déle.
Flexibilní nabíjení a výkonnější baterie s kapacitou 4,5 a 9,0 kWh
V současné době je lithium-iontová technika vhodná především pro logistické procesy, které neprobíhají kontinuálně během celé pracovní směny, nýbrž jsou spojené s pauzami, jako je například nakládka nebo vykládka kamionů. Tyto pauzy pak mohou být využity pro nabití techniky. Plné nabití baterie trvá 90 minut, ale už po 40 minutách je k dispozici 60 % kapacity baterie. V porovnání s olověnými bateriemi navíc Li-Ion komponenty profitují z vysoké hustoty energie. To znamená, že právě u malých strojů, jako jsou nízkozdvižné paletové vozíky a tahače, přináší tato nová technologie vyšší výkon. S tímto cílem také Linde MH zahrnula do svého portfolia ještě výkonnější baterie s kapacitou 4,5 a 9,0 kWh. Tím pokrývá široké výkonové spektrum od 1,8 do 9,0 kWh a umožňuje další aplikace i s vyšším zatížením.
Rozšířená nabídka a nové externí nabíječe
Nízkozdvižné vozíky s chodící obsluhou Linde T16 ION až Linde T18 ION s nosností 1,6 až 1,8 tuny uvedla Linde MH úspěšně na trh již v roce 2014. Aby s Li-Ion bateriemi pokryla ještě více logistických aplikací, rozšířila Linde MH svoji nabídku o další modely – nízkozdvižný vozík s chodící obsluhou T20 ION, tahač P30 C ION a P50 C ION s tažnou kapacitou od 3,0 do 5,0 tun, nízkozdvižné vozíky s plošinou pro řidiče T20 SP/AP ION, T24 SP/AP ION a T30 ION, nízkozdvižné vychystávací vozíky N20 ION a N24 ION – vždy ve variantě na míru příslušnému nasazení. Přes sériově dodávané externí nabíječe mohou být baterie rychle a jednoduše nabity, aniž by obsluha musela otevírat kryt baterie.
Použití při nízkých teplotách a v citlivém prostředí
Lithium-iontové baterie, které používá Linde MH pro 24V manipulační techniku, jsou založeny na bezpečné lithium-železo-fosfátové technologii. Takové vozíky je pak možné efektivně používat i při okolních teplotách od -35 °C do +45 °C. Logistické firmy s chlazenými provozy proto začínají této technologie využívat stále častěji.
Komunikace mezi vozíkem a baterií
Díky vývoji orientovanému na využití v praxi jsou lithium-iontové baterie a manipulační technika Linde MH perfektně vzájemně přizpůsobené. To platí především pro bezpečnostní upevnění baterií, které musí v denním provozu čelit různě vysokým vibracím. Při přechodu na novou technologii dodává Linde MH také odpovídající nabíječe baterií. Systém managementu baterií (BMS) zakomponovaný v bateriích komunikuje přes CAN-Bus rozhraní s vozíkem a nabíječem. Přes BMS se řidiči na displeji ukazuje stav dobití baterie a zbytkový čas využitelnosti. Kromě toho se BMS stará i o to, aby nedošlo u Li-Ion baterie ani k hlubokému vybití nebo k přebíjení, a tím přispívá k jejich optimální životnosti.
Výhled pro čelní vysokozdvižné vozíky
Ve vývojovém oddělení Linde MH v současné době probíhají přípravy pro první generaci čelních elektrických vysokozdvižných vozíků s lithium-iontovými bateriemi. Na rozdíl od současných skladových technologií nebudou tyto vozíky zkonstruovány pro napětí baterie 24 V, ale pro napětí 48 V, typické pro čelní vysokozdvižné vozíky.