Motorismus
Autobusy značky Mercedes-Benz a Setra na veletrhu užitných vozidel IAA
Městské autobusy, linkové autobusy, zájezdové autobusy, minibusy – značky Mercedes-Benz a Setra jsou přítomny ve všech segmentech světa autobusů.
Tato pozice se mimo jiné projevuje také při realizaci emisní normy Euro VI. Zde jsou obě značky se svými ekologickými a prokazatelně úspornými autobusy o velký krok napřed. U příležitosti veletrhu IAA 2014 v Hannoveru představí autobusy Mercedes-Benz a Setra mnoho novinek.
Mercedes-Benz Citaro: nová varianta motoru pro kloubový autobus
S více než 40 000 jednotkami je Mercedes-Benz Citaro bestsellerem mezi linkovými autobusy a jedná se o model s největší počtem kusů všech dob. Do širokého portfolia tohoto moderního linkového autobusu nyní přibývá další modelová varianta: Kloubový autobus Citaro G lze na objednávku zakoupit s kompaktním a ležatým řadovým šestiválcem OM 936 h. Motor o výkonu 260 kW (354 k) se zdvihového objemem 7,7 l dosahuje maximálního točivého momentu 1400 Nm. Nové provedení motoru je příkladem využití pokrokové technologie v nízkopodlažním autobusu Citaro: Systém Power-Boost (PBS) zkracuje díky vhánění stlačeného vzduchu nárůst točivého momentu motoru v dolním rozsahu otáček.
V důsledku nízké hmotnosti motoru a malého instalačního prostoru se kapacita autobusu Citaro G zvyšuje až o osm cestujících. Citaro G navíc těží z regulace úhlu vybočení ATC (Articulation Turntable Controller), která prochází neustálým vývojem. Vystavené vozidlo kromě toho nabízí novou generaci elektroniky. Tuto skutečnost lze rozpoznat podle nového barevného displeje na přístrojové desce, který je větší než dříve a poskytuje více informací, a nové ovládací jednotky pro topení, větrání a klimatizaci.
Mercedes-Benz Intouro: Specialista na linkovou dopravu
S více než 1000 prodanými kusy ročně je Mercedes-Benz Intouro hitem mezi linkovými autobusy celé Evropy. Modelový ročník 2014 atraktivitu Intoura ještě zvyšuje díky novým délkovým variantám. Totéž platí pro hnací ústrojí, které splňuje emisní normu Euro VI a přináší další možností individuální úpravy. V tomto tržním segmentu, který je velice cenově citlivý, kde rozhodují faktory jako dobrý poměr cena – výkon, vysoká kapacita cestujících a neustálá pohotovost, boduje Intouro jako spolehlivý tahoun. Programovou řadu Intoura představují dvounápravová vozidla o délce 12,14 m až 13,32 m.
Mercedes-Benz Tourismo: nová bezpečnostní výbava
Mercedes-Benz Tourismo je bestsellerem mezi evropskými zájezdovými autobusy. Jako kompaktní klubový autobus, funkční linkový autobus či komfortní zájezdový autobus pokrývá veškeré segmenty svého druhu. Předcházející model se narodil v roce 1994. Mercedes-Benz děkuje svým zákazníkům za jejich věrnost plaketou „20 Years Anniversary“ umístěnou na vnější straně autobusu.
Nepřetržitý vývoj tohoto oblíbeného zájezdového autobusu lze spatřit také na veletrhu IAA. Od příštího roku bude možné Tourismo zakoupit s Asistentem jízdy v jízdních pruzích (SPA). Pomocí senzorů umístěných za čelním sklem dokáže rozpoznat situaci, kdy vozidlo neúmyslně přejede do jiného jízdního pruhu nebo kdy hrozí, že sjede ze silnice. Novinkou je použití systému nouzového brzdění AEBS (Advanced Emergency Braking System) od příštího jara. Pokud se aktivita řidiče nezmění a hrozí neodvratná kolize, obdrží řidič nejprve optickou a akustickou výstrahu, a poté vozidlo zahájí automatické mírné brzdění.
Pokud řidič nereaguje a kolize stále hrozí, zahájí vozidlo automaticky plné zabrzdění. AEBS dokáže zabránit najetí na vozidlo před sebou a v případě vysokých rychlostí výrazně snížit důsledky nehod.
Atraktivitu Tourisma zvyšuje rovněž další varianta motoru. Dosud byl k dispozici jen jako třínápravové vozidlo, nyní je v nabídce také jako dvounápravový autobus se špičkovým řadovým šestiválcovým motorem Mercedes-Benz OM 470. Nabízí výkon 315 kW (428 k) a dosahuje točivého momentu až 2100 Nm.
Mercedes-Benz Travego: nový systém Active Brake Assist 3
Je to dokonalá ukázka využití špičkové techniky v zájezdovém autobusu. Prémiový zájezdový autobus Mercedes-Benz Travego je průkopníkem především v oblasti pohonové, ekologické a bezpečnostní techniky a obsluhy. Své dobré jméno nyní ještě vylepšuje využitím systému Active Brake Assist 3 (ABA 3). Systém ABA 3 je schopen zahájit automaticky plné brzdění i u stojících překážek.
Travego se systémem ABA 3 tak snižuje nejen důsledky závažné nehody, ale dokáže dokonce nehodám samostatně zabránit. Mercedes-Benz nabídne systém Active Brake Assist 3 v polovině roku 2015. Novou výbavou autobusu Travego je Predictive Powertrain Control, který na základě typografie trasy upravuje rychlost. Toto zařízení dokáže ještě snížit už tak nízkou spotřebu pohonných hmot.
Minibusy Mercedes-Benz: úspěšné a neustále optimalizované
Společnost Mercedes-Benz Minibus GmbH je předním výrobcem minibusů v západní Evropě. Nedávno byl expedován 20 000. minibus a současně oslavila společnost Minibus GmbH své desáté výročí. S novým Sprinterem se do programu minibusů dostala emisní norma Euro VI, ještě úspornější agregáty a další asistenční systémy – v porovnání s největší nabídkou modelů. Všechny modely nyní obdržely pomůcku pro couvání a parkování Parktronic. Všechny modely autobusu Sprinter City jsou nyní v nabídce s otočným sedadlem řidiče.
Novinka: Setra ComfortClass 500 MD, úsporný autobus
MD je označení, které si všichni odborníci v odvětví autobusové dopravy brzy zapamatují. Jsou zkratkou výrazu Mitteldecker, nové rodiny středopodlažních autobusů z konstrukční řady ComfortClass 500. Řada ComfortClass 500 MD přináší mimořádně úsporné a současně velice pohodlné zájezdové autobusy o výšce 3,56 m.
Řada MD vychází z konstrukce třídy ComfortClass 500, má však všechny geny řady HD a kombinuje prostor pro cestující zájezdového autobusu ComfortClass s nižším spodní části. Nová rodina ComfortClass 500 MD sestává z typů S 515 MD (délka 12,3 m) a S 516 MD (13,1 m).
Nová Setra MD pokrývá segment zájezdové dopravy, krátkých zájezdů a výletů, přebírá kvalitní kyvadlovou a firemní dopravu a je vhodná také pro kombinované použití. ComfortClass 500 MD je extrémně flexibilní zájezdový autobus.
Novinka: Setra S 511 HD/S 519 HD, klubový autobus a obr na kolech
Nový typ S 511 HD řady ComfortClass 500 má na co navazovat. Již celá desetiletí překvapuje Setra stále znovu svými atraktivními klubovými autobusy. Typ S 511 HD vychází z konstrukce řady ComfortClass 500. S délkou pouhých 10,47 m je tento nový autobus vhodný pro rozmanité využití, například pro kvalitní klubové zájezdy, kyvadlovou VIP přepravu nebo pro zájezdy s menším množstvím účastníků.
Díky svým kompaktním rozměrům je nová Setra S 511 HD mimořádně obratná. V důsledku rozvoru náprav pouhých 5005 mm činí obrysový průměr otáčení jen 17,5 m. V prostoru pro cestující nabízí tento autobus plné pohodlí třídy ComfortClass 500. Týká se to velkorysé výšky ke stání a příjemného pocitu prostornosti, stejně jako vnitřní šířky a vybavení od sedadel přes úložné prostory na zavazadla až po servisní sety a osvětlení interiéru. Nový klubový autobus Setra S 511 HD lze vybírat se středovými nebo zadními dveřmi.
Pokud potřebujete zájezdový autobus s maximální kapacitou míst k sezení, nemůžete minout novou Setru S 519 HD. S délkou 14,95 m téměř dokonale využívá maximální povolenou délku 15 m a jedná se o nejdelší zájezdový autobus značky Setra. Tento prostorný autobus je vhodný především pro dálkovou dopravu na vysoce frekventovaných trasách a velkým podílem dálnic. Při častějším využití jeho mimořádné kapacity nabízí autobus S 519 HD vynikající úspornost. Žádný autobus bez dalšího patra nemá více míst k sezení: U tříhvězdičkové vzdálenosti sedadel dosahuje typ S 519 HD bez toalety kapacitu 71 míst pro cestující, s toaletou pak 65 míst.
Těmto rozměrům pak odpovídá špičkový motor. Pro nejdelší Setru je k dispozici řadový šestiválec OM 471. Má výkon 350 kW (476 k), dosahuje pozoruhodného točivého momentu 2300 Nm a je to nejsilnější motor třídy Setra ComfortClass 500. Jako převodovka je sériově použita plně automatizovaná převodovka GO 250-8 PowerShift.
Novinka: Setra MultiClass LE, nízkopodlažní autobus pro linkovou dopravu
Setra MultiClass UL business je jako účelný linkový autobus ideálně vybavena pro výběrová řízení – úsporná při pořizování a údržbě, funkční co do výbavy. Nyní získává zásadní posilu: Nová Setra MultiClass LE business kombinuje jako typ Low Entry nízkopodlažní i vysokopodlažní techniku a formuje rostoucí, vysoce atraktivní tržní segment. Nová řada LE business spojuje bezbariérový přístup v přední části vozu s ekonomicky výhodnou, dobře udržovatelnou a komfortní vysokou podlahou na zádi. Další výhodnou nízkopodlažního provedení je rychlá výměna cestujících.
Nová řada MultiClass LE business má odpředu až dozadu vzhled typický pro Setru. Týká se to převzetí tvaru přídě typického pro třídu MultiClass UL, i zádě s výraznými zadními světly. Po stranách zvýrazňuje designový prvek příslušnost ke slavné značce. Díky velkoplošnému prosklení, zejména v přední části vozu působí tento linkový autobus moderně a přívětivě. Nový autobus MultiClass LE business lze zakoupit ve dvou délkách – 12,33 m a 13,04 m.
Setra TopClass, luxus a funkčnost na nejvyšší úrovni
Luxus a funkčnost na nejvyšší úrovni – přesně to ztělesňuje nová Setra třídy TopClass 500. Představena byla v loňském roce, letos na jaře byla zahájena expedice těchto fascinujících luxusních zájezdových autobusů. Program sestává ze tří prémiových třínápravových vozidel o délce 12,5 m až 14,17 m. Tyto exkluzivní zájezdové autobusy na dlouhé tratě v sobě spojují design, pohodlí a bezpečnost a současně přesvědčují vysokou úsporností.
Se svou silnou konstrukcí a elegantními jasnými liniemi se tento zájezdový autobus prezentuje jako suverénní vlajková loď. Uvnitř na vás čeká skutečný luxus. Prostorná výška ke stání, otevřené úložné prostory, velkorysý oblouk střechy – tento prostoro pro cestující navozuje dojem rozlehlosti. Tento pocit ještě umocňuje prosklená střecha TopSky Panorama, kterou je možné objednat jako doplněk.
Setra TopClass S 431 DT: měřítko pro patrové autobusy
K naprosto fascinujícím zážitkům z cest patří jízda patrovým autobusem Setra TopClass S 431 DT. Tento osvěčený zájezdový autobus špičkové třídy se vyrábí nepřetržitě od roku 2002 a vypracoval se v nepřekonatelnou evropskou jedničku ve svém segmentu. Základem jeho úspěchu je maximální kvalita a úspornost, stejně jako nepřetržitý vývoj a mnohostrannost.
Patrový autobus splňuje požadavek na maximální počet míst k sezení. Se svými sériovými 83 místy pro cestující při délce 13,89 m prokazuje perfektní využití prostoru. V nejnovějším provedení, které splňuje emisní normu Euro VI, pracuje na zádi řadový šestiválec OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 l, výkonem 375 kW (510 k) a točivým momentem 2500 Nm. S asistentem Predictive Powertrain Control (PPC, na objednávku), sekundárním vodním retardérem, regulovanými pomocnými agregáty a systémem řízení palubní sítě s inteligentním snímačem baterie nastavuje tento patrový autobus s nejmodernější úspornou technikou dávkování paliva laťku skutečně vysoko.