Motorismus

Volvo Trucks představuje jedinečnou převodovku pro těžká nákladní vozidla

Společnost Volvo Trucks rozšiřuje svou nabídku o dvouspojkovou převodovku I‑Shift DC – první převodovku se dvěma spojkami pro těžká nákladní vozidla na trhu.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, a vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost. Pro řidiče to znamená více pohodlí a méně námahy. „V situacích, kdy je nutné neustále řadit, jako například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti. Všichni zaměstnanci společnosti Volvo Trucks jsou nesmírně hrdí na to, že můžeme našim zákazníkům nabídnout inovaci tohoto typu,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.
 
Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka I-Shift DC vychází z klasické převodovky I-Shift, avšak její přední polovina byla přepracována a osazena zbrusu novými díly.
 
„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla Astrid Drewsenová, produktová manažerka společnosti Volvo Trucks, která má na starosti hnací ústrojí.
 
Dostupnost od podzimu 2014
Převodovka I-Shift DC bude dostupná od podzimu 2014 pro model Volvo FH. Převodovky se dvěma spojkami se již používají v osobních automobilech, ale Volvo Trucks je první výrobce na světě, který podobné řešení nabízí v sériově vyráběných těžkých nákladních vozech.
 
„Ovladatelnost nákladních vozidel se díky této převodovce výrazně zlepší. Čím těžší náklad přepravujete a s čím náročnějšími podmínkami se střetáváte, tím větší užitek budete z dvouspojkové převodovky I-Shift DC mít. Díky možnosti řazení pod zatížením, při kterém nedochází k přerušení přenosu energie, řidič snáze udrží tempo s ostatním provozem, zejména pak v těch nejnáročnějších úsecích. Při řízení se tak bude moci více uvolnit, což přispěje ke zvýšení bezpečnosti jízdy,“ dodala Astrid Drewsenová.
 
Účinnější řízení a větší pohodlí pro řidiče
Převodovka I-Shift DC je nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem je převodovka I-Shift DC při přepravě živého nebo kapalného nákladu, např. při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. A díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.
 
Další podstatnou výhodou nové převodovky je zvýšený jízdní komfort. „Plynulé přeřazování se projevuje nejen menší námahou, kterou je nutné vynaložit k řízení, ale také tišším prostředím v kabině,“ podotýká Astrid Drewsenová. Převodovka I-Shift DC bude k dostání pro model Volvo FH s motory Euro 6 D13 o výkonu 460, 500 a 540 koňských sil.
 
Fakta o dvouspojkové převodovce I-Shift DC
–   Převodovku I-Shift DC lze zjednodušeně chápat jako dvě vzájemně spojené převodovky. Zatímco je jedna z nich v činnosti, druhá předvolí další rychlostní stupeň. Při přeřazování se první převodovka rozpojí v okamžiku, kdy se spojí ta druhá, proto při změně rychlostního stupně nedojde k přerušení přenosu síly na kola.
–   Převodovka I-Shift DC vychází z klasické převodovky I-Shift. Navzdory spoustě nových dílů je však o pouhých 12 cm delší než běžná převodovka I-Shift.
–   Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I Shift.
–   Převodovka I-Shift DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi nízkou a vysokou řadou, tedy při přeřazení z 6. rychlostního stupně na 7.
–   Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.
–   Spotřeba paliva s převodovkou I-Shift DC je stejná jako s klasickou převodovkou I-Shift.
–   Převodovka I-Shift bude dostupná pro nový model Volvo FH jako alternativa k převodovce I-Shift a k mechanické převodovce.
 

Přečtěte si také

Back to top button