Silniční doprava
Dobeš chce v rozpočtu pro rok 2012 dalších 8,8 miliardy pro SFDI
Dalších minimálně 8,8 miliardy korun na dopravní infrastrukturu bude při debatě nad státním rozpočtem žádat ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Vláda diskusi nad návrhem rozpočtu pro rok 2012 zahájí ve čtvrtek. Dobeš dnes před novináři připustil, že případné odmítnutí vládních kolegů vyčlenit pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) více peněz by mohlo vést i k tomu, že rozpočet ve vládě nepodpoří. Zmíněných 8,8 miliardy je přitom podle ministra minimální částka a Dobeš se hodlá snažit, aby vláda vyhověla doporučení sněmovního hospodářského výboru a dopravní infrastrukturu posílila až o 14 miliard.
Návrh rozpočtu na rok 2012 pro ministerstvo dopravy počítá s 34,4 miliardy korun, což je meziroční snížení o zhruba osm miliard. Kromě tohoto připadne resortu dalších 37 miliard pro SFDI. Ministr připomíná, že kvalitní dopravní infrastruktura je jednou ze základních priorit pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. „Navíc pokud teď budeme rezignovat na výši rozpočtu, tak se nám v roce 2015 stane, že EU vrátíme mezi 20 a 36 miliardami korun. To je velmi špatné a nehospodárné řešení,“ podotkl Dobeš, který už před několika týdny ve vládě kvůli rozporům mezi koaličními stranami nepodpořil rámcovou podobu rozpočtu.
Je si přitom vědom toho, že ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) odmítá zvyšování rozpočtového schodku nad potvrzených 105 miliard. Připouští, že i oněch minimálně požadovaných 8,8 miliardy je „velká částka“. Dobeš ale připomněl, že nedávno se o dva body zlepšil rating České republiky. „Měly by se nám snížit náklady na dluhovou službu, čili potenciální úspora v kapitole státního dluhu,“ upozornil ministr. Další peníze by podle něj mělo být možné najít v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa a také v kapitolách některých resortů. V této souvislosti se ministr za Věci veřejné zmínil o ministerstvu práce a sociálních věcí Kalouskova stranického kolegy Jaroslava Drábka (TOP 09).
O podobě rozpočtu ministerstva dopravy, které dříve vedl nynější šéf poslaneckého klubu VV Vít Bárta, prý v minulých týdnech Dobeš jednal nejen na ministerstvu financí, ale i s premiérem Petrem Nečasem (ODS). Výsledkem bylo, že v nynějším návrhu, který začne ve čtvrtek projednávat vláda, byla kapitola resortu posílena asi o sto milionů korun. „To je malá, nedostačující částka,“ prohlásil Dobeš. “Hledáme také řešení, jak kompromisně vyřešit problematiku krajské železniční přepravy a přepravy dálkové, to znamená rychlíkové přepravy,“ poznamenal ministr.
Návrh rozpočtu na rok 2012 pro ministerstvo dopravy počítá s 34,4 miliardy korun, což je meziroční snížení o zhruba osm miliard. Kromě tohoto připadne resortu dalších 37 miliard pro SFDI. Ministr připomíná, že kvalitní dopravní infrastruktura je jednou ze základních priorit pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. „Navíc pokud teď budeme rezignovat na výši rozpočtu, tak se nám v roce 2015 stane, že EU vrátíme mezi 20 a 36 miliardami korun. To je velmi špatné a nehospodárné řešení,“ podotkl Dobeš, který už před několika týdny ve vládě kvůli rozporům mezi koaličními stranami nepodpořil rámcovou podobu rozpočtu.
Je si přitom vědom toho, že ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) odmítá zvyšování rozpočtového schodku nad potvrzených 105 miliard. Připouští, že i oněch minimálně požadovaných 8,8 miliardy je „velká částka“. Dobeš ale připomněl, že nedávno se o dva body zlepšil rating České republiky. „Měly by se nám snížit náklady na dluhovou službu, čili potenciální úspora v kapitole státního dluhu,“ upozornil ministr. Další peníze by podle něj mělo být možné najít v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa a také v kapitolách některých resortů. V této souvislosti se ministr za Věci veřejné zmínil o ministerstvu práce a sociálních věcí Kalouskova stranického kolegy Jaroslava Drábka (TOP 09).
O podobě rozpočtu ministerstva dopravy, které dříve vedl nynější šéf poslaneckého klubu VV Vít Bárta, prý v minulých týdnech Dobeš jednal nejen na ministerstvu financí, ale i s premiérem Petrem Nečasem (ODS). Výsledkem bylo, že v nynějším návrhu, který začne ve čtvrtek projednávat vláda, byla kapitola resortu posílena asi o sto milionů korun. „To je malá, nedostačující částka,“ prohlásil Dobeš. “Hledáme také řešení, jak kompromisně vyřešit problematiku krajské železniční přepravy a přepravy dálkové, to znamená rychlíkové přepravy,“ poznamenal ministr.
K uklidnění situace na železnici by podle něj mohl vést kompromisní návrh, že kapitola ministerstva bude sice částečně navýšena, ale určité úspory budou muset udělat i České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a jednotlivé kraje. Memorandum, které s kraji uzavřela předchozí vláda Jana Fischera, regionům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy. Tuto částku chce ministr financí ročně snížit o 600 milionů korun. Dotace do dálkové železniční dopravy se přitom budou snižovat o 200 milionů.