Silniční doprava

Pronájem nákladní techniky od importéra

Většina importérů nákladních automobilů nabízí službu krátko- i dlouhodobých pronájmů. Obvykle mají pro tuto službu vyhrazeno mezi 50 až 100 kusy různého typu techniky, i když většinou převažují tahače. Výhodou značkových pronájmů je jasný původ i technický stav vozidel.

K pronájmu nákladních vozidel dopravní firmy sahají většinou ve chvíli, kdy mají nějakou nárazovou práci, nebo potřebují vykrýt výpadek způsobený nehodou či větší opravou své techniky. Mohou oslovit nějakou komerční půjčovnu, kterých je u nás na trhu dost (TIP Trailer, Rent-Truck, TIR Centrum, TIR Půjčovna, ACTIR Půjčovna, Czech Finance) a jež obvykle nabízejí více značek. Druhou možností jsou programy jednotlivých importérů

Někteří mají program, jiní jedou přes dealery

Z největších značek na trhu nabízejí vlastní program pronájmu techniky Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania a Volvo Trucks. „Pronájem nákladních vozidel nabízíme pod hlavičkou CharterWay v ČR již více než 20 let,“ říká David Chleboun z Mercedes-Benz Trucks ČR. Podobný program má Scania pod značkou Rent, Renault ani Volvo žádný oficiální název nemají. Například DAF Trucks vlastní program nemá a pronájmem techniky se zabývají někteří obchodní partneři, jako například Truck Trade. Na úrovni importu DAF Trucks nabízí jen roční pronájem v rámci služby Used Trucks, kde se ale jedná o formu operativního leasingu. Také Iveco svůj program nemá a suplují ho dealeři, jako například Agrotec či Profi Auto. Jediný, kdo z velké šestky tuto službu oficiálně nenabízí ani v rámci partnerské sítě, je značka MAN. Také Ford Trucks nic podobného nemá, nicméně podle slov Jiří Kašpárka se o tom uvažuje ve spolupráci s jednou maďarskou společností.

Převažují tahače

Dealeři mají obvykle menší nabídku vozidel než importér, často nabízejí buď jenom tahače, nebo naopak menší distribuční auta. Také v nabídce importérů převládají hlavně tahače, a to jak klasické, tak low- decky. V naší nabídce je asi 50 aut, převážně se jedná o tahače a sklápěčky,“ potvrzuje Markéta Slováčková z Volvo Trucks. Nejširší nabídku aut má Mercedes-Benz Trucks, databáze CharterWay zahrnuje kolem sta aut: „Běžně máme k dispozici tahače, návěsové nebo přívěsové soupravy, rozvozová vozidla Atego s přepravní nebo chladírenskou skříní, malé nákladní rozvážkové vozy Fuso Canter a též těžké stavební sklápěče. Umíme ale třeba i vozidlo pro svoz odpadu,“ vypočítává David Chleboun. „Aktuálně je v našem regionu CER v provozu přibližně 70 vozidel, z toho 23 v Česku. Další desítky jsou ve výrobě a budou k dispozici v průběhu roku,“ doplňuje Viktor Tamayo ze Scanie. „Pokud zákazník poptává nějaké vozidlo, které nemáme aktuálně k dispozici, můžeme se podívat i do nabídky okolních zemí,“ popisuje jednu z výhod importérských programů Tereza Porubová z Renault Trucks ČR, jehož nabídka aktuálně obsahuje kolem 15 vozidel.

Většinou od měsíce

Jak nám potvrdila většina dotázaných, nejkratší možná doba zapůjčení je obvykle jeden měsíc. Třeba Volvo Trucks ale za určitých podmínek dokáže zapůjčit vozidlo klidně i na jeden den. Kratší termíny, třeba pro nouzové vykrytí dokáže nabídnout i Mercedes-Benz i Scania. „Standardní doby pronájmu jsou od jednoho měsíce až do jednoho roku s možností prodloužení. K délce pronájmu ale přistupujeme individuálně a vozidlo si lze po předchozí domluvě pronajmout i na kratší období,“ vysvětluje Viktor Tamayo ze Scanie. Hodně také záleží na tom, zda už jsou se zákazníkem vybudované nějaké obchodní vztahy. Pokud od někoho kupujete ročně deset aut, tak vám spíš vyjde vstříc než někomu, kdo přijde „z ulice“.

Maximální doba zápůjčky už obvykle není nijak omezena. „Jako krátkodobý pronájem označujeme smlouvy s délkou trvání do 18ti měsíců,“ vysvětluje David Chleboun z Mercedes-Benz Trucks. Třeba Volvo Trucks a Scania mají maximální dobu pronájmu jeden rok. Smlouva se dá ale v případě potřeby individuálně prodloužit.

Přečtěte si také

Back to top button