Silniční doprava

ROZHOVOR: v zavádění zelených technologií se ostatní od vás mohou učit

U příležitosti uvedení do provozu prvního elektrického nákladního vozu v Česku jsme se v rozhovoru s ředitelem DHL Supply Chain pro střední a východní Evropu Andriesem Retiefem dozvěděli, že Česko je premiantem v zavádění zelených technologií do praxe. 

Globální logistická společnost DHL si stanovila velmi ambiciózní plán nazvaný Go Green, v němž se zavázala, že do roku 2050 bude CO2 neutrální. Postupně proto zavádí do provozu různá ekologická řešení, a to především v dopravě. A epicentrem těchto pilotních projektů se stala česká pobočka DHL Supply Chain. 

Přečtěte si také

Proč jste si vybrali zrovna Českou republiku, kde téma ekologie není ve společnosti tak důležité téma jako třeba ve Skandinávii či v západní Evropě?

Existovaly k tomu dva základní důvody. V prvé řadě má česká pobočka DHL Supply Chain opravdu velmi silný tým, který se nebojí nových výzev. Právě zde jsme začali testovat CNG vozy, nainstalovali jsme solární panely na distribuční auta, vylepšili aerodynamiku a máme zde také jednu z největších flotil LNG tahačů. Proto se nejvyšší vedení DHL Supply Chain rozhodlo vyzkoušet to na trhu, u něhož je velká pravděpodobnost, že to dokáže zavést do reálné praxe. Pokud bychom to uvedli někde, kde by se to nepodařilo, lidé by ztratili důvěru. A Česko je právě ten trh, kde víme, že se to podaří. Také proto, že od samého začátku tohoto projektu zde máme skvělé a silné partnery. 

A ten druhý důvod?

Jako lídři na trhu cítíme určitou zodpovědnost za to, že právě my bychom měli vnést do tohoto sektoru nějakou změnu. My chceme být ti, co začnou dělat věci jiným způsobem. My ostatním ukážeme nový směr. 

Zatím máte jedno elektrické auto. Počítáte s rozšířením flotily a v jakém horizontu? 

V prvé řadě chceme získat dostatek relevantních dat z tohoto vozidla, abychom věděli, jak funguje v reálných podmínkách a jak je to efektivní. Samozřejmě věříme, že to fungovat bude. Toto vozidlo má dojezd kolem 200 km, což je ve srovnání s naftovými vozy poměrně krátká vzdálenost. Nicméně Volvo i ostatní pracují na vozidlech s daleko delším dojezdem, 300 km a více. Takže rozhodnutí o další fázi padne v horizontu 12 až 18 měsíců.

Proč jste si vybrali značku Volvo Trucks?

Se společností Volvo spolupracujeme v řadě evropských zemí. Důvěřujeme jim. Víme, jak funguje na švédském trhu, jak dobře je tam etablovaná. Navíc naše vize GoGreen se velmi dobře doplňuje se strategií značky Volvo Truck v oblasti dopravy. 

Volvo FL 42 Electric (FOTO: autor)

Budete věrni pouze značce Volvo, nebo vyzkoušíte i jiné?

Na to je příliš brzy. Pokud bude naše spolupráce s Volvem úspěšná, nemáme důvod něco měnit. Nicméně celosvětově spolupracujeme i s jinými výrobci. Takže nevylučujeme kooperaci i se značkami jako Scania či Mercedes, které jsou v této oblasti také velmi aktivní. 

Vozidlo by mělo ve zdejším areálu denně najezdit jen kolem 45 km. Není to vzhledem k dojezdu až 200 km málo? Přijde mi to nevyužití naplno jeho potenciálu. Nasadíte ho časem i jinam?

Náš původní předpoklad byl opravdu používat ho pouze tady na těch 45 km. Nicméně Volvo Trucks nám v průběhu času nabídlo více možností týkajících se dojezdu. Takže pokud budeme vědět, že vozidlo zvládne dojet dál a vrátit se bezpečně k nabíječce, nasadíme ho i na jiné úkoly. Tohle vozidlo má totiž poměrně velkou přepravní kapacitu. 

Elektrická varianta je zhruba 3x dražší než srovnatelná naftová. Dá se tedy předpokládat, že ekonomika provozu nebyla tím hlavním důvodem k pořízení. 

Ano i ne. DHL si dalo strategický závazek do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a tohle je jeden z kroků. V tuto chvíli to nemusí být z ekonomického hlediska tak atraktivní jako dieselová varianta. Nicméně to se bude rychle měnit a my chceme být lídry trhu. Jak už jsem zdůraznil, my chceme iniciovat změnu a zásadní měrou přispět k udržitelnosti dopravy i našeho podnikání. 

Uvažujete třeba i o vodíku? 

Na naší cestě k nulovým emisím využijeme veškeré dostupné technologie, které budou dávat smysl a budou v praxi použitelné. Předpokládáme, že toho dosáhneme kombinací všech technologií, nikoliv jen jedné. 

Máte jednu z největších LNG flotil v Česku. Plánujete její další rozšíření? 

Do LNG jsme investovali hodně peněz. A ukazuje se, že to bylo správné rozhodnutí. Velmi dobře to funguje, našim zákazníkům se to líbí. Je to součást strategického úsilí naší firmy a rozhodně v tom budeme pokračovat. Bude to i nadále důležitá součást mixu, která nás má dovést k uhlíkové neutralitě.

Scania LNG (FOTO: autor)

Nakolik je Česká republika inspirací pro ostatní pobočky DHL v Evropě?

Český trh je v rámci střední a východní Evropy v oblasti naplňování závazků vůči životnímu prostředí jednoznačně nejpokrokovější a nejdál. Začíná být ale vzorem i pro západní Evropu, takže jsme na český tým náležitě hrdí.

Přečtěte si také

Back to top button