Logistika a sklady

DB Schenker se s nedostatkem řidičů úspěšně vypořádal navýšením vlastní přepravní kapacity

Ekonomický růst, nedostatek zaměstnanců, ale také uprchlická krize dělají vrásky českým přepravním společnostem a dopravcům.

Trvale přibývá zakázek, ale není dostatek řidičů kamionů, kteří by je odvezli. Do některých destinací se navíc řidiči obávají jezdit kvůli možným útokům uprchlíků. DB Schenker se na problém nedostatku řidičů pojistil fixním zamluvením charterů a může tak dostát svým závazkům vůči svým zákazníkům.
 
Kritickým faktorem v oblasti kamionové přepravy se stává nedostatek řidičů skupiny C. „Přepravní firmy a dopravci dnes čelí skutečnosti, že mají na stole nové logistické projekty a kvalitní zakázky, ale musí odstavovat auta do depozitu kvůli dlouhodobému nedostatku řidičů a nedovolí si přijímat novou práci,“ komentuje situaci na trhu Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
 
V posledních měsících navíc přibývá řidičů, kteří nechtějí jezdit do Velké Británie přes francouzský přístav Callais, kde jsou vystavováni nepříjemným útokům ze strany některých uprchlíků, kteří se na korbách kamionů snaží dostat do Británie. Trpí i vozidla, která jsou potlučená od kamení a v některých případech byla i rozbitá skla a zrcátka.  Díky kontrolám se tak doprava zpomaluje a kvůli nedostatku řidičů mnohdy hrozí, že zakázku do Británie nebude mít kdo odvézt.
 
Chybí sedm tisíc řidičů
 
DB Schenker si uvědomil souvislosti mezi nedostatkem řidičů a hrozbou nezajištění logistických zakázek již v roce 2005. Začal tedy budovat flotilu tzv. charterových kamionů, které tým jeho dispečerů vytěžuje exkluzivně jen na vlastních zakázkách. Tento krok se jednoznačně ukázal jako správný. Problém s nedostatkem řidičů se v roce 2015 vyhrotil jak v České republice, kde aktuálně chybí více než 7 000 řidičů, tak v Německu, kdy jich do roku 2020 kvůli generační obměně bude chybět až 300 000. „Rozhodli jsme urychlit nákup odpovídajícího množství kamionů a zásadně jej v tomto roce navýšit tak, abychom byli téměř nezávislí na aktuální kapacitě na trhu a mohli dostát závazkům našich zákazníků,“ vysvětluje strategii společnosti DB Schenker manažerka nákupu dopravních kapacit Petr Sůvová.
 
DB Schenker navíc vloni na podzim začal tato vozidla nově vybavovat chytrými telefony Samsung schopnými přijímat objednávky přímo do auta a pořizovat statusy o vyzvednutí zásilky, doručení zásilky a další funkce. Telefony mají vlastní GPS modul, takže jsou vidět na jedné obrazovce, což umožňuje lépe plánovat navazující přepravy. „Připravujeme funkčnost, kdy telefony budou generovat elektronický CMR a tím se navíc celý proces stane také procesem bezpapírovým,“ dodává Petra Sůvová.
 
Výhody řidičů jezdících pro DB Schenker
 
Vyjednávací síla DB Schenker na evropské úrovni a jeho ekonomická stabilita umožňuje pro smluvní dopravce nabídnout zajímavé benefity. „Ať už se bavíme o ceně nafty, splatnosti závazků již od 14 dní, pojištění, nákupu v e-shopu společnosti až po přizpůsobení práce každému konkrétnímu řidiči, umíme vytvářet takové podmínky, které jsou pro naše partnery atraktivní,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. Kdo z řidičů chce jezdit pouze v ČR, na pravidelných linkách, chce být doma každý víkend nebo naopak touží být více v zahraničí, či chce dojíždět s kamionem až domů nebo parkovat ve střežených areálech, tomu DB Schenker umí vyjít vstříc.
 
Dalšími kroky ve dlouhodobé strategii jsou také podrobné plánování dopravních kapacit, zavádění nových produktů a přepravních jednotek (WAB), kvalitní zaměstnanci na specializovaných odděleních, zavádění a využívání moderních technologií, inovace a investice do přepravní sítě a skladů, dlouhodobá partnerství s logistickými zákazníky na jedné straně a kvalitní smluvní dopravci na straně druhé. Díky tomu má DB Schenker zajištěnou dostatečnou dopravní kapacitu i v době, kdy na trhu celkově chybí, a může ji nabídnout zákazníkům pro jejich logistické projekty. 
 

Přečtěte si také

Back to top button