Subaru XV e-boxer: tradice svazuje
Pokud chcete zůstat věrní stálému pohonu všech kol, který k vám neodmyslitelně patří, a přitom zůstat v Evropě za konkurenceschopnou cenu, musíte přistoupit k elektrifikaci. I Subaru proto sáhlo k hybridnímu pohonu, který jsme si vyzkoušeli v crossoveru XV.
Hybridní pohon e-boxer si Subaru vyvinulo vlastními silami. Zatímco ve větším Foresteru, kde je jedinou alternativou, nás příliš neoslovil, byli jsme zvědavi, jak bude fungovat v menším XV.
Malý hybrid
Hybridní pohon e-boxer se skládá z plochého benzinového čtyřválce 2.0 s výkonem 110 kW (150 k) a 190 Nm a na něj navazující variátorové převodovky Lineartronic s integrovaným elektromotorem. Ten disponuje 12,3 kW (44 k) a 66 Nm a elektřinu mu dodává Li-ion baterie s kapacitou 0,6 kWh (4,8 Ah). I z těchto parametrů je patrné, že čistě elektrický dojezd nebude nijak závratný. Výrobce udává v ideálním případě cca 1,6 km při rychlosti 40 km/h. Pokud se chcete pohybovat bezemisně třeba v garážích nebo obytné zóně, musíte šlapat na plyn hodně jemně, jinak se okamžitě připojí benzinový motor. V mnohem větší míře se elektromotor sám staral o pohyb při jízdě na tempomat v rychlosti do 90 km/h. Jinak se snaží boxeru pomáhat i při běžné jízdě. Hodně v permanenci je po přepnutí do terénního režimu XV. Nejčastěji ale elektromotor rekuperuje a nabíjí baterií.
Více kil, stejný výkon
Hybridní pohon přidal XV dalších 110 kg, takže nyní váží skoro 1,6 t. Spolupráce elektromotoru při akceleraci (celkový systémový výkon Subaru neudává) sice smazala hmotnostní hendikep, takže e-boxer má ve výsledku hodně podobnou dynamiku jako konvenční dvoulitr (maximální rychlost 194 vs 193 km/h, zrychlení na 100 km/h 10,4 vs 10,7 s). Atmosférický boxer je stále hlavním tahounem. Jenže ve srovnání s turbomotory či hybridy se silnějšími elektromotory subjektivně moc odspodu nejede, takže chcete-li předjíždět, je třeba boxer točit.
Umí být úsporný, ale..
Hybridní technika primárně vznikla kvůli snížení spotřeby při homologaci (od ní se určuje množství CO2 a následně i pokuty za překročení určité hranice). Aby byla úsporná i v praxi, vyžaduje dost umu, což za za volantem Subaru platí dvojnásob. Když mi na začátku ukazoval palubní počítač dojezd 380 km, po zkušenostech z Foresteru s identickým pohonem jsem znervózněl, protože u něj se dojezd nezměnil. V menším a lehčím XV ale nakonec vystoupal až k 550 km, a nakonec jsem na jednu 48l (dost malou) nádrž ujel přes 600 km. Průměrná spotřeba se zastavila na 6,4 l/100 km, čímž jsem se dostal i po údaje výrobce (6,5 l/100 km). S hybridním pohonem jsem ale hodně pracoval. Když jsem bez přemýšlení jenom šlapal na plyn a brzdu (což asi bude dělat většina lidí), vyskočila spotřeba k osmi litrům. Což je ve výsledku stejně, jako u konvenčního pohonu jen s dvoulitrem. S hybridním XV je ale mnohem snazší dosáhnout lepších spotřeb než s Foresterem.
Stále Subaru
XV je jeden z nejbezpečnějších a díky symetrickému pohonu všech kol i nejlépe jezdících crossoverů na trhu. Sedí se výš, takže se do něj dobře nastupuje, má komfortní podvozek a celkově se velmi příjemně řídí. Hybridní technika však přinesla citelné zdražení, byť základní výbava je bohatší než dřív. Hybrid začíná na 661 157 Kč (bez DPH), v námi testované plné výbavě Executive ES už vyjde na 793 388 Kč. XV ale můžete mít i s benzinovým boxerem 1.6, který přijde na 528 926 Kč.
Vozidlo | Subaru XV e-Boxer Lineartronic Executive ES |
Motor | B4/zážehový + elektromotor |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 k)/5500-6000 min-1 |
Max. točivý moment | 194 Nm/4000 min-1 |
Elektromotor | 12,3 kW (16,7 k)/66 Nm |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,7 s |
Převodovka | V (A7) |
Kombinovaná spotřeba | 6,5 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu | 6,4 l/100 km |
Emise CO2 | 149 g/km |
Objem zavaz. Prostoru | 340/1193 l |
Pohotovostní hmotnost | 1576 kg |
Celková hmotnost | 2070 kg |
Rozměry d/š/v | 4465 x 1800 x 1595mm |
Rozvor | 2665 mm |
Základní cena testovaného vozu | 793 388 Kč (bez DPH) |