Motorismus

Firmy méně nakupují nová osobní auta, raději volí operák

I přes prudký pokles prodejů automobilů uzavřeli členové České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí letošního roku nejvíce kontraktů na financování aut.

Na silniční dopravní prostředky poskytli 28,07 miliardy korun. Z toho 13,11 miliardy bylo určeno na pořízení 27 181 nových osobních vozů. Podle poskytovatele operativních leasingů, společnosti Arval, se dá očekávat, že význam tohoto financování vozového parku firem bude růst. Klíčový faktor, tedy budoucí vývoj ekonomiky, je těžko odhadnutelný a převládá snaha minimalizovat rizika s tím spojená.

Půjčka a nákup za hotovost

Nejčastější formou financování nového auta je stále úvěr, nebo nákup za hotovost. Nic na tom nezměnila ani koronavirová krize, i když i tady platí, že firmy s jejím příchodem hledaly úspory, kde se dalo. Prodej nových osobních aut za sedm měsíců klesl meziročně o 23,6 procenta na 114 799 vozů. V případě nákupu vozidla za hotovost, se majitel oproti půjčce vyhne výdajům na úroky a poplatky. Jednorázový výdaj na nákup celého auta má ale svou „daň“, protože omezuje možnost vyšších investic do dalšího rozvoje firmy.

Objem poskytnutých úvěrů firmám na pořízení osobních, užitkových nebo nákladních vozidel podle statistik ČLFA poklesl v letošním druhém čtvrtletí o 27 %. I tak představovalo financování vozů největší položku ze všech uzavřených smluv a jejich celková výše přesáhla 13 miliard korun. Výhodou půjčky je, že auto je ihned majetkem firmy, lze ho prodat, komukoli půjčit a jezdit s ním bez omezení najetých kilometrů. Naopak nevýhodami je nutnost počítat se složením akontace a hrazení veškerých poplatků a servisu vozidla.

Operativní leasing

Nejjednodušším způsobem, jak pořídit nové vozidlo k užívání okamžitě, je operativní leasing. Podle čerstvých statistik ČLFA připadá na operativní leasing celá pětina firemních investic. „Operativní leasing umožňuje podnikateli eliminovat nečekané výdaje a zajistit si určitou stabilizaci cash-flow. Velkou výhodou operativního leasingu je právě plánování, kdy je již předem rozepsán servisní plán a náklady na budoucí potřeby jsou už zahrnuty v měsíčních splátkách,“ říká Jiří Solucev ze společnosti Arval s tím, že něco podobného platí i pro fyzické osoby, kdy řidič přesně ví, kolik ho vůz měsíčně bude stát.

Výhodou operativního leasingu také je, že zákazník nemusí řešit platby povinného ručení a havarijního pojištění. Součástí splátek je i servis, nákup nebo přezouvání pneumatik. Na druhou stranu by klienti měli vědět, že může dojít i k platbě za nadměrné opotřebení vozu při jeho vrácení. „Zákazníky i na tuto možnost při pořízení leasingu transparentně upozorňujeme. Pokud se ovšem po celou dobu nájmu o auto dobře starají, jezdí na pravidelné servisní prohlídky a hlásí včas případné pojistné události, není třeba se ničeho obávat,“ doplňuje Jiří Solucev z Arvalu.

Přečtěte si také

Back to top button