Logistika a sklady

Král je mrtev, ať žije král

Král je mrtev, ať žije král. Po 18 letech výroby a více než 200 000 prodaných kusech řady elektrických vysokozdvižných protizávažových vozíků řady 386 přichází Linde Material Handling s novou generací. Řada 1251 má vedle známého typu E i zcela novou variantu Xi s integrovanou Li-ion baterií. V centrále Linde MH v Aschaffenburgu jsme se zúčastnili světové premiéry obou modelů.

Tří- a čtyřkolové elektrické vysokozdvižné vozíky s nosností do dvou tun tvoří největší segment trhu ze všech tříd průmyslových vozíků, a to přes 60 %! „Nejprodávanější vozíky v tomto segmentu jsou naše modely řady E, uvedené na trh v roce 2006, které dodnes představují benchmark v této kategorii,“ zahájila tiskovou konferenci Ulrike Justová, managing director sales & service Linde MH. 

Premiéra se odehrála v novém Linde Experience Hubu v Aschaffenburgu

Tyto vozíky jsou obecně nepostradatelnými pomocníky v prodejnách nápojů, distribučních centrech a potravinářské výrobě, stejně jako v obchodu se stavebními materiály, v kovozpracujících podnicích a chemické výrobě nebo v papírenském a dřevozpracujícím průmyslu. Rozsah jejich použití sahá od několika přepravních prací denně až po náročné vícesměnné provozy s náklady, které jsou trvale na hranici únosnosti. 

E14-E20 

Nástupce legendární řady 386 je nově k dispozici ve dvou základních variantách, lišících se konstrukcí. Ta s označením E14 až E20 navazuje na svého předchůdce, a to celkem 14 variantami poskládanými ze tří- a čtyřkolových variant s nosností od 1,4 do 2 tun. Výrobce pro jejich pohon používá osvědčenou 48V technologii s bezúdržbovými asynchronními motory. Ty může napájet jak olověný akumulátor, tak i modernější Li-ion. A konstrukce vozíku dokonce umožňuje libovolně mezi oběma technologiemi přecházet bez jakékoliv redukce, baterie díky systému plug & play prostě jednoduše zasunete z boku do vozíku. Zároveň jsou také připravené na palivové články.

I dvoumetrový řidič má v nové řadě Xi dostatek prostoru 

Xi 10-Xi20

Tato řada je pro Linde MH absolutní novinkou. Písmeno X značí vyšší výkon, i pak lithioiontovou baterii integrovanou přímo do konstrukce vozíku. Ve srovnání s řadou E používá 90V architekturu a synchronní reluktanční motor, který přináší vyšší výkon i celkovou účinnost. V nejkratším možném čase zrychlují vozidlo na maximální rychlost 20 km/h a umožňují zvedání a spouštění rychlostí až o 20 % vyšší, než je průměr konkurenčních vozidel. Vhodný systém tepelného managementu zajišťuje, že lze vždy využít plný výkon motoru, a to i při vysokém zatížení a v nepřetržitém provozu. V nabídce řady Xi figuruje celkem 14 tří- a čtyřkolových variant včetně verze s kyvadlovou nápravou jako u spalovacích modelů.

Více místa i komfortu

Při návrhu obou modelů se konstruktéři zaměřili i na pracoviště řidiče. Zejména u nové řady Xi jim integrace baterie umožnila zvětšit vnitřní prostor, který je velmi důležitý. Nástupní schůdek je výrazně větší a nižší, prostor pro nohy je přibližně o 30 % větší, než je v této třídě vozidel obvyklé, a nabízí více prostoru pro pohyb. Všechny vozíky mají také větší prostor nad hlavou, což nám dokumentovali pomocí dvoumetrového operátora ze skutečného provozu. Vozíky také dostaly nový systém vytápění: nastavitelné výdechy rozmístěné kolem pracoviště řidiče a o 60 % lepší tepelný výkon ve srovnání s předchozími modely vytvářejí v kabině skutečně příjemné klima, a to i při nízkých venkovních teplotách. Pokud je naopak venku velké horko, mohou být vozy vybaveny volitelnou klimatizací. Integrace do stropního krytu je v tomto odvětví první. 

Dalším důležitým faktorem komfortu jsou koncepce tlumení a odpojení na nápravách a stožáru výtahu. Účinně snižují otřesy a vibrace způsobené lidskou činností, čímž snižují fyzickou zátěž a udržují zdraví řidiče. Zároveň zabraňují rychlé únavě. Standardní 3,5palcový displej a volitelný 7palcový displej připomínají současné standardy interiéru v automobilovém průmyslu. Řidič tak má k dispozici širokou škálu informací.

Kolečko místo volantu

Seznam volitelné výbavy zahrnuje další jedinečný prodejní artikl v oboru: Linde Steer Control. Klasický volant může nahradit buď minikolečko, nebo joystick. Levá ruka řidiče vysokozdvižného vozíku spočívá na opěradle a řidič řídí vozík pouze prsty a minimálními pohyby, což ho částečně odlehčuje.

Díky užším sloupkům je z vozíků lépe vidět 

Samozřejmostí je také vysoká míra bezpečnosti. Nejnověji Linde MH nabídku rozšířilo o Linde Reverse Assist Radar, který rozpoznává pohybující se i statické objekty za vozidlem a v případě nebezpečí velmi rychle zabrzdí vozidlo až do zastavení. 

Potvrzeno: vozíky Linde MH jsou výkonnější

Jeden z mnoha workshopů se zaměřil na výkon manipulace. Ten ale není definován pouze jedním faktorem, nýbrž je výsledkem kombinace rychlosti, agility a výdrže. Tyto tři aspekty se vzájemně doplňují a vytvářejí efektivní a spolehlivý systém, který dokáže zvládnout náročné pracovní úkoly s vysokou efektivitou.

Nová generace slibuje komfortnější podvozek 

Aby firma tuto schopnost prokázala, vyvinula test certifikovaný organizací TÜV. Ten probíhá za stejných podmínek – s použitím stejné haly, při stejné teplotě a se stejným řidičem, který dokonale zná a ovládá všechny porovnávané vozíky. Princip testu spočívá v tom, že se z kamionu vyloží 13 boxů, uloží se na plochu a poté se znovu naloží na kamion. I ten nejlepší konkurent byl o 41 sekund pomalejší než vozík Linde MH Xi20, který ho zvládl za 9:08 min. 

Při průměrných 1500 pracovních hodinách ročně vyloží vozík Linde MH cca až 4300 nákladních vozů, o 200 více než jeho nejlepší konkurent. 

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button